Var en storselger – snart er den tilbake med mye bedre rekkevidde
Nå kan det bli fart på salget igjen.
Første generasjon av den ladbare hybriden Audi A3 e-tron solgte svært bra i Norge for noen år siden.
Nå er imidlertid en helt ny ladbar A3 klar: A3 Sportback 40 TFSIe.
Det viktigste punktet er at rekkevidden er blitt mye bedre. Den forrige var oppgitt til 50 kilometer. Men det var basert på den gamle og svært lite realistiske målemetoden NEDC. Den er nå byttet ut med en ny testmetode som viser mer reelle tall – WLTP.
I følge denne nye målemetoden, skal A3 40 TFSIe klare hele 67 kilometer på ren strøm.
Det åpnes for bestillinger allerede i høst – med levering av de første bilene rundt årsskiftet.
Kommer en versjon til
Den kompakte plug-in hybridmodellen drives av en 1,4-liters TFSI-motor, i kombinasjon med en ny elmotor. Bensinmotoren yter 110 kW (150 hk), og leverer et dreiemoment på over 250 Nm mellom 1550 og 3500 o/min.
Den elektriske synkronmotoren har permanente magneter og høyere ytelser enn forgjengeren. Her er ytelsene 80 kW (109 hk), og dreiemomentet hele 330 Nm.
Som hos forgjengeren er elektromotoren bygget sammen med girkassen, men den nye motoren er lettere og mer kompakt.
Systemytelsen er 150 kW (204 hk), og med maksimalt boost er det samlede dreiemomentet på 350 Nm. Dermed kan den kompakte plug-in hybriden sprinte til 100 km/h på 7,6 sekunder, og nå en toppfart på 227 km/t.
Etter hvert blir også en mer kraftfull utgave av A3 TFSIe tilgjengelig.
Derfor forsvinner en av Norges mest solgte biler
Bedre på vinteren
Litium-ion-batteriet har samme fysiske mål som tidligere, men høyere energitetthet, takket være forbedret cellekjemi. Det gir et energilager på 13 kWh – nær 48 prosent mer enn i forgjengeren, og en elektrisk rekkevidde på inntil 67 km (WLTP).
Termisk regulering av batteriet gjør at ytelsene er høye også ved varierende utetemperaturer. Bilen starter alltid i elektrisk modus, helt ned til -28 grader.
Ladeffekten er også forbedret, og kan gjøres med inntil 2,9 kW effekt – noe som fullader et tomt batteri på litt over 4 timer.
Flere vil ha brukt dieselbil, mens elbilene rygger
Sportslig hybridopplevelse
Når føreren velger kjøremoduset dynamic, slipper hybriddrivlinjen sitt fulle sportslige potensial løs. Drivlinjen kan levere fullt boost-dreiemoment i inntil 10 sekunder. I tillegg regenererer den elektriske motoren energi så snart føreren tar foten av gasspedalen.
Alle oppbremsingen inntil ca. 0,3 g kan gjøre med elektromotoren alene, med opptil 40 kW bremseeffekt. Dermed kan A3 Sportback 40 TFSI kjøres som en enpedal-bil. Bare når føreren trår enda hardere på bremsepedalen aktiveres de hydrauliske bremsene.
Dette blir en av årets viktigste nybiler
Større bagasjerom
Nye A3 Sportback tilbyr mer plass og funksjonalitet enn forgjengeren. Med en lengde på 4,34 meter og en bredde på 1,82 meter uten speil, har den kompakte premiumbilen vokst rundt 3 cm. Høyden på 1,43 meter og akselavstanden på 2,64 meter er uforandret.
Bagasjerommet i Sportback 40 TFSIe er på 280 liter, som økes til 1100 liter når bakseteryggene legges ned. Disse tallene er mer eller mindre identiske med forgjengeren.
Om ønskelig kan en elektrisk bakluke med fotsensor leveres.
Det åpnes for bestilling av nye A3 Sportback TFSIe hos norske forhandlere i løpet av oktober, da er også de norske prisene klare. De første bilene kan leveres til kunder rundt årsskiftet.
Bestselger: Dette kunne bare skjedd i Norge
Video: Se mer av nye Audi A3 i videoen under: