Det har gått drøyt to år siden Hyundai lanserte Kona electric. Nå er bilen forsiktig oppdatert, med blant annet litt lenger rekkevidde.
Det har gått drøyt to år siden Hyundai lanserte Kona electric. Nå er bilen forsiktig oppdatert, med blant annet litt lenger rekkevidde.

Nå kjører den enda litt lenger fra konkurrentene

Hyundai Kona electric er oppgradert. Les testen:

Helt siden lanseringen av Hyundai Kona electric har responsen vært stor i Norge.

Så langt i år er den elektriske kompakt-SUVen, eller crossoveren, landets tredje mest solgte bil.

Det er kanskje ikke så rart. Her får du nemlig god rekkevidde, komfortable kjøreegenskaper og en haug av utstyr – til en overkommelig pris.

Fra mars i år har norgesfavoritten dessuten fått noen små oppdateringer. Blant annet er rekkevidden økt fra 449 til 484 kilometer.

Hva er nytt?

Den viktigste nyheten på den oppdaterte utgaven har vi allerede nevnt. Takket være helt nye Michelin Primacy 4-dekk, er rekkevidden nå økt til 484 kilometer.

Nytt er også at Kona electric nå kan leveres med avtagbart hengerfeste, samt mulighet for 11 kilowatts ombordlader. Testbilen vi kjører har også fått den nye blåfargen, Stellar Blue.

Utover dette er bilen helt identisk med de tidligere utgavene.

Det blir kanskje ikke Mitsubishi-exit fra Norge likevel

Her er Kona electric på tur til Sjusjøen - i den nye fargen
Her er Kona electric på tur til Sjusjøen - i den nye fargen " Stellar Blue".

Hva er styrker og svakheter her?

Selv om bilen har vært en liten stund på markedet, holder den seg godt – også designmessig.

På innsiden har du full oversikt og sitter godt i de elektrisk justerbare setene. Interiøret fremstår i det hele tatt ryddig og oversiktlig. Det er kanskje litt mye hardplast enkelte steder, men utover dette, fungerer det bra.

Denne infotainmentskjermen på 10,25 tommer er ekstrautstyr. Standard er størrelsen 7 tommer.
Denne infotainmentskjermen på 10,25 tommer er ekstrautstyr. Standard er størrelsen 7 tommer.

Ute på veien leverer Kona electric forutsigbare og komfortable kjøreegenskaper. Med 204 hk og 395 Nm er frasparket også mer enn godkjent. Spesielt hvis du låser bilen i sportsmodus, da blir gassresponsen skjerpet og vektingen på rattet litt tyngre.

Naturligvis kommer vi ikke unna å nevne rekkevidden, som kanskje den største styrken på Kona electric. 484 kilometer er helt klart blant de beste i klassen. Kjører du smart og ikke for aktivt under gode forhold, bør det ikke være noe problem å oppnå dette tallet.

Med den nye ombordladeren på 11 kW, kan du forresten lade bilen fra 0-100 prosent på 7,5 timer. Velger du hurtiglader på 100 kW, er ladetiden fra 0-80 prosent oppgitt til 54 minutter.

Hvis vi skal sette fingeren på noe, syns vi det er litt mer hjulstøy enn vi håpet på i høyere hastigheter. Plassen for passasjerene bak er også begrenset. Det samme gjelder for bagasjerommet, det rommer kun 332 liter.

Nå skal det sies at Kona electric er en relativt kompakt bil. I lengderetning måler den 4,18 meter, mens bredden er 1,8. Altså snakker vi rundt størrelsen på en VW Golf. Faktisk bittelitt i underkant.

Først etter 78.000 km slipper elbilen ut mindre CO2 enn naboens bensinbil

Interiøret er oversiktlig og pent, men det er litt mye hardplast i midtkonsollen.
Interiøret er oversiktlig og pent, men det er litt mye hardplast i midtkonsollen.

Hva koster den?

Startprisen på Hyundais bestselger er 354.900 kroner. Da får du også med en god del standardutstyr som cruisekontroll, stemmestyrt bluetooth, keyless go, LED-lys, varme i ratt, og ikke minst flere sentrale førerasssistentsystemer.

Vår testbil er fullutstyrt og har Premium utstyrspakke til 30.000 kroner. Det inkluderer blant annet 10,25 toms infotainmentskjerm, head up-display, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, trådløs lader til mobiltelefon og premium lydanlegg fra Krell.

Sistnevnte spiller godt, og har til sammen åtte høyttalere på 400 watt.

Bilen vi kjører har også krysset av for skinninteriør, soltak og den nye 11 kW ombordladeren på ekstrautstyrslisten.

Årets store elbilnyhet: Nå har vi testet ID.3

LED-kjørelys er standard på alle utgavene.
LED-kjørelys er standard på alle utgavene.

Hvem er konkurrentene?

Det begynner å bli mange interessante biler i denne klassen. Volkswagen ID.3 er en opplagt kandidat.

Det er også Kia e-Niro, Nissan Leaf, Peugeot e-2008, DS Crossback e-tense og kinesiske MG ZS EV. Sistnevnte er den klart billigste i klassen, med en pris fra 239.890 kroner. Men MGen er også den med kortest rekkevidde – på 263 kilometer.

Blant disse er det samtidig Kona electric som kan skilte med aller best rekkevidde.

MG girer opp etter suksessen med elektriske ZS

I baksetet er det ikke noe å legge skjul på at plassen er noe begrenset.
I baksetet er det ikke noe å legge skjul på at plassen er noe begrenset.

Hva mener eierne?

I Brooms bilguide «Eierne mener» ligger det for tiden 11 vurderinger på Hyundai Kona Electric. Bilen får en snittscore på 8,3/10.

Kjører du Kona Electric, kan du skrive din anmeldelse på bilen ved å klikke her.

Hva mener Broom?

Vi skjønner godt at Hyundai Kona Electric fortsatt er en bestselger blant elbilene på det norske markedet.

Selv to år etter lanseringen, holder den fortsatt godt stand. På rekkevidde er den fremdeles blant de beste i klassen.

Klarer du deg med innstegsmodellen, faller også prisen fra 425.900 kroner på vår fullutstyrte testbil, til 354.900 kroner. Her får du rett og slett mye bil for pengene.

Brutto batterikapasitet er 64 kWt.
Brutto batterikapasitet er 64 kWt.

Visste du at?

- Verdenspremieren for Kona electric var i Norge, juli 2018.

- Før lanseringen åpnet Hyundai for at kundene kunne sette seg på interesseliste – men til slutt måtte de sette en stopp. Rett og slett fordi pågangen var så voldsom.

- Ved nyttår blir bilen oppdatert med 10,25 toms navigasjon med Bluelink og oppvarmet baksete.

Les full test av Hyundai Kona electric her


Video: Her kjører vi VW ID.3 i Norge

Hyundai Kona electric

Motor: Elektrisk Effekt: 204 hk / 395 Nm 0-100 km/t: 7,6 sekunder Toppfart: 167 km/t Rekkevidde: 484 km. (WLTP) Forbruk, kWt/100 km: 14,7 Ladetid hurtiglader: 100 kW (0-80 %): 54 minutter L/H/B: 418 - 180 - 155 cm. Bagasjerom: 332 liter Vekt: 1.760 kg Batterivekt: 453 kg Hengerfeste: Avtagbart, maks 300 kg Pris fra: 354.900 kroner Pris testbil: 425.900 kroner