At nye Golf stasjonsvogn ikke kommer til Norge, sier mye om at bilmarkedet nå gjennomgår store endringer.
At nye Golf stasjonsvogn ikke kommer til Norge, sier mye om at bilmarkedet nå gjennomgår store endringer.

Lyst på denne? Da har du et problem

Nye Golf stasjonsvogn kommer faktisk ikke til Norge.

Stasjonsvogn med firehjulstrekk, sterk dieselmotor og god plass – det var i mange år nesten definisjonen på norgesbilen.

Men slik er det ikke lenger. Elbilene selger nå seks ganger så mye som dieselbilene. Og veldig mange velger SUV, i stedet for stasjonsvogn.

Et godt bevis på denne utviklingen, er Golf stasjonsvogn. Vi skal ikke så langt tilbake i tid før dette var en attraktiv bilmodell som solgte godt i Norge.

Når det nå kommer en helt ny utgave, får vi rett og slett ikke kjøpe den her til lands. Importøren dropper nemlig å ta den inn.

Valgt å ta ut

Årsaken er at etterspørselen har gått kraftig tilbake. I tillegg dropper fabrikken et par utgaver som tradisjonelt har solgt godt i Norge.

– Bestselgerne har vært 110/115 TSI DSG-automatgir og ikke minst 150 TDI 4MOTION med og uten DSG-automatgir. Når disse kombinasjonene nå forsvinner, har vi valgt å ta ut Golf stasjonsvogn fra modellutvalget i Norge, fortalte Jan Tore Kopperud til Broom tidligere i år.

Han er produktsjef for blant annet Golf hos den norske importøren.

Nei – ikke alle kjøper elbil ...

Nå er nye Golf stasjonsvogn her, men til Norge kommer den ikke.
Nå er nye Golf stasjonsvogn her, men til Norge kommer den ikke.

611 liter bagasjerom

Hos Volkswagen har crossoveren T-Roc tatt betydelige markedsandeler. Passat holder også koken bra som stasjonsvogn, samtidig som merket nå ruller i gang en stor, elektrisk offensiv.

Golf har blitt en mer avansert og mer digital bil i sin siste generasjon.
Golf har blitt en mer avansert og mer digital bil i sin siste generasjon.

Nye Golf stasjonsvogn har for øvrig blitt en mer avansert bil enn forgjengeren. Her er det mye nytt utstyr, både på sikkerhet og komfort/luksus.

Bilen er 4,63 meter lang, og dermed godt plantet i familiebilklassen. Den innvendig plassen har økt. Det har også bagasjerommet som var klasseledende på forrige generasjon. Da rommet det 605 liter, nå har dette økt til 611 liter.

For 10 år siden var dette en ekte drømmebil for familien

611 liters bagasjerom, det er digert til denne klassen å være!
611 liters bagasjerom, det er digert til denne klassen å være!

Mange biler i bruktmarkedet

Som før tilbyr Volkswagen også en Alltrack-versjon. Med økt bakkeklaring, litt offroadpynt og 4x4, er det en bil som tradisjonelt ville passet mange norske kjøpere godt.

Golf stasjonsvogn er en gammel traver. Den har vært på markedet i mer enn 20 år. Det finnes dermed godt med brukte biler på markedet. De billigste får du for bare 6.000-7.000 kroner og oppover. Vi snakker da eldre biler, med høy kilometerstand

Kan du legge 100.000 kroner i det, er 8-10 år gammel bil med rundt 100.000 kilometer på telleverket innen rekkevidde. Vil du har en 2-3 år gammel bil med firehjulsdrift og mye utstyr, koster disse fra rundt 200.000 kroner.

Her kan du sikre deg en helt unik Golf

Video: Her er nye VW ID.3 på plass i Norge