Årets store elbilnyhet: Nå har vi testet ID.3

Her får du Norges første videotest av VW ID.3.

11. september blir en viktig dato for tusenvis av nordmenn - og for VW. Da begynner nemlig utleveringene av den rykende ferske elbilen ID.3.

La oss bare understreke, dette er ingen hvilken som helst nybil. VW selv har gått ut og sagt at dette er deres viktigste bil siden de lanserte Golf – som nå er over 40 år siden. De nevner den også i samme åndedrag som Bobla. Mye står på spill, med denne bilen.

ID-betegnelsen er synonymt med elbil. Og første ut i rekken er altså 3.

VW har hatt utfordringer med ID.3 – les mer om det her:

Kompakt utvendig – romslig innvendig

ID.3 bygger på en ny plattform, som vil danne grunnlag for en rekke andre framtidige modeller.

Med en lengde på 4,2 meter, er dette en relativt kompakt bil. Men den innvendige plassen er større enn eksteriøret gir inntrykk av. Her har VW utnyttet mulighetene man får med plassbesparende drivlinje til det fulle.

Prisene starter på 351.000 kroner.

Her er endelig VW ID.3 på norske skilter og norske veier.
Her er endelig VW ID.3 på norske skilter og norske veier. Foto: Mats Brustad

Her kan du lese mer om prisene og utstyr som følger med

Populær

Her i Norge vil den treffe godt. Både fordi VW har veldig mange kunder i systemene sine fra før – men også fordi elbiler slipper unna både avgifter og moms.

Det gjør disse bilene svært gunstige – sammenlignet med konkurrenter med diesel eller bensinmotor.

VW vil ikke gå ut med konkrete reservasjonstall. Men de har tidligere vært tydelige på at deres ambisjon er at dette skal bli Norges mest solgte bil.

I videoen øverst i saken kan du bli bedre kjent med nykommeren. Blant annet får du vite om en del utstyr som er grensesprengende i dette segmentet.

Du vil bli vant til å se denne bilen på norske veier. Det kommer nemlig til å bli mange av den ...
Du vil bli vant til å se denne bilen på norske veier. Det kommer nemlig til å bli mange av den ... Foto: Mats Brustad

Én ting kan gjøre elbilene billigere de neste årene

Video: Her kan du se hvor langt man kan kjøre med ID.3: