Audi har hatt stor suksess med innstegsmodellen blant SUV-ene: Q2. Nå er det fire år siden den ble lansert, og det er tid for en midtlivsoppdatering. Det betyr et forsiktig fornyet design – og en del tekniske nyheter.
Audi har hatt stor suksess med innstegsmodellen blant SUV-ene: Q2. Nå er det fire år siden den ble lansert, og det er tid for en midtlivsoppdatering. Det betyr et forsiktig fornyet design – og en del tekniske nyheter.

Storselgeren fornyes - men én ting vil skuffe norske kjøpere

Audi gir baby-SUVen en midtlivsoppdatering. Se bildeserie:

Audi har stor suksess med SUV-ene sine. I Norge har det naturligvis stort sett handlet om elektriske e-tron og e-tron Sportback den siste tiden. Men de har både større og mindre SUVer i sortimentet sitt, også.

Innstegsmodellen er kompakt-SUVen Q2, som ble lansert i 2016. Den er på størrelsen med biler som Mazda CX-3 og Subaru XV.

Da den kom, representert den noe mer ungdommelige og livlig blant Audi-modellene, med mulighet for spreke fargekombinasjoner og en del fiffige designelementer.

Nå får den fornyet designet sitt, enda flere farger – og en del nytt utstyr.

Her er vårt aller første møte med Audi Q2

Ikke elektrifisert

Det er allerede gått fire år siden Q2 ble lansert. Og den har vært en stor salgssuksess, selv om volumet ikke har vært veldig høyt i Norge.

Forklaringen på det siste er nok langt på vei at den ikke er tilgjengelig med elektrifiserte drivlinjer, hverken hybrid, ladbar hybrid eller som ren elbil.

Det forandrer seg ikke med den fornyede utgaven. Her er det diesel og bensin som gjelder.

I kjent Audi-stil blir den tilgjengelig firehjulsdrift i kombinasjon med enkelte av motorene. Automatgir er naturligvis også mulig.

BMW eller Audi – hva skal jeg velge?

Kompakt-SUVen Q2 kan være ganske leken og sporty om du spekker den med riktig farge, felger og S-line-styling.
Kompakt-SUVen Q2 kan være ganske leken og sporty om du spekker den med riktig farge, felger og S-line-styling.

LED-lys standard

Visuelt har fronten fått nye lys, lavere grill og en litt modifisert frontfanger. LED-hovedlys er nå standard – mens Matrix LED-lys er tilgjengelig som ekstrautstyr. Du kan også få dynamiske blinklys både foran og bak.

Bak er det også LED-lykter, en ny diffusor og litt mer fremtredende fangere.

Som vanlig kan du få S-line-styling, som gir mer sporty utseende.

Selv om bilen er blitt 2 cm lenger, som følge av designedringene, er bagasjerommet det samme: 405 liter.

Les vår test av Audis litt større kompakte SUV Q3 her

Nye farger

Fargepaletten blir utvidet, med fem nye farger. Apple Green er den som brukes i forbindelse med premierevisningen av bilen. I tillegg kommer den nå også i Manhattan grey, Navarra blue, Arrow gray og Turbo blue.

C-stolpen kan ha enten samme farge som bilen, eller være grå, sølv eller sort.

Innvendig er det også gjort noen endringer. Blant annet nye lufteventiler til klimaanlegget, ny girspake og Alcantara blir nå byttet ut med det Audi kaller Dinamica mikrofiber.

Denne motoren er helt unik

Interiøret er i kjent Audi-stil. Nå får du også digitale instrumenter, ny ambientbelysning og litt andre detaljer som skiller den fornyede utgaven fra dagens modell.
Interiøret er i kjent Audi-stil. Nå får du også digitale instrumenter, ny ambientbelysning og litt andre detaljer som skiller den fornyede utgaven fra dagens modell.

Digitalisert interiør

Ulike infotainment-løsninger blir tilgjengelig – og du kan velge mellom digitale og analoge instrumenter.

Topputgaven får en 12,3-tommers skjerm på dashbordet, i tillegg til en 8,3-tommers skjerm for instrumentene.

Hvis du er glad i god lyd, kan du glede deg over Bang & Olufsen Premium Sound Systemet på 705 Watt og med 14 høyttalere.

Nå kan du også få Audi Connect services – siden bilen kan kobles mot internett. Da har du blant annet sanntids-informasjon om trafikken -og mulighet til å blant annet sjekke drivstoff og låse/låse opp bilen via MyAudi-Appen.

Offroad-program

I utgangspunktet er ikke dette en offroad-bil - men med 15 cm bakkeklaring, kan den fungere utenfor asfalten også. Det er et eget offroad-program for antispinn-systemet.

Velger du S-line-understellet, senkes bilen 10 mm, for å gi bedre og mer sporty kjøreegenskaper. Da får du også Audi Drive Select-systemet, som lar deg sette opp ulike kjøreprogram.

I kjent stil kan du forvente en rekke assistentsystemer. Her er det ulike pakker, som inkluderer blant annet filskift- og kollisjonsvarsling, nødbrems, aktiv parkeringsassistent, adaptive cruise control (som til en vis grad tar seg av styringen) og varsling om kryssende trafikk bak bilen.

Lansering i Europa er allerede nå i september. Hva prisene starter på i Norge, er ikke avgjort ennå. Men dagens Q2 begynner på 419.000 kroner.

Så billig blir deres nye SUV

Video: Her er en annen artig Audi-SUV: