ID.4 blir en svært viktig bil for Volkswagen de kommende årene, ikke minst i Norge.
ID.4 blir en svært viktig bil for Volkswagen de kommende årene, ikke minst i Norge.

Produksjonen er i gang – denne skal mange nordmenn kjøpe

ID.4 får rekkevidde på over 500 kilometer.

Hos Volkswagen er det nå like før den store elektriske offensiven er i gang. I løpet av de neste årene skal de rulle ut en rekke nye elbiler. Først ut er ID.3 som kommer til Norge i høst.

Den får etter kort tid følge av den større SUV-en ID.4, som heller ikke er langt unna.

Nå bekrefter nemlig VW at serieproduksjonen av ID.4 allerede er i gang– og at verdenspremieren blir i slutten av september.

Bilen skal bygges og selges i Europa, senere også i Kina og USA.

Bygget om fabrikken

– Med ID.4 utvider Volkswagen sitt tilbud med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden: Klassen for de kompakte SUV-ene, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.

Volkwagens fabrikk i Zwickau, Tyskland spiller en nøkkelrolle i endringene mot elektrisk mobilitet: For første gang er en stor bilfabrikk bygget helt om til bare å produsere elektriske biler. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro i dette, og all ombygging blir ferdigstilt før utgangen av året, som planlagt.

Bestselger: Dette kunne bare skjedd i Norge

Volkwagen er nå i gang med serieproduksjonen av sin kommende ID. 4 i Tyskland. Her er Ralf Brandstätter, direktør Volkswagen.
Volkwagen er nå i gang med serieproduksjonen av sin kommende ID. 4 i Tyskland. Her er Ralf Brandstätter, direktør Volkswagen.

Største elbilfabrikk i Europa

2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det produseres rundt 300.000 biler på den nyutviklede MEB-bilplattformen. Fabrikken blir dermed den største og mest høytytende elbilfabrikken i Europa.

Også i andre deler av verden forberedes produksjonen av el-SUVen i høyt tempo. Fabrikken i kinesiske Anting er allerede i gang med forserieproduksjon, og i Chattanooga, USA starter produksjonen av ID.4 i 2022.

Flere vil ha brukt dieselbil, mens elbilene rygger

ID.4 kommer med rekkevidde på over 500 kilometer og etter hvert også 4x4.
ID.4 kommer med rekkevidde på over 500 kilometer og etter hvert også 4x4.

Brennhet kombinasjon

Med en Cw-verdi på 0,28 og et skalerbart batterisystem, oppnår ID.4 rekkevidde på over 500 km (WLTP). I tillegg får bilen mye plass innvendig. Ved lansering er SUV-en bakhjulsdrevet, men elektrisk firehjulsdrift kommer også. Det siste blir helt klart attraktivt for mange norske kunder.

Forhåndsinteressen for ID.3 har vært stor her hjemme. Det er grunn til å vente at mange norske elbilkunder også vil gå for ID.4. Kombinasjonen elbil, SUV og 4x4 er brennhet i Norge. Foreløpig vet vi ikke hvor ID.4 kommer til å legge seg prismessig, men det er nok grunn til å vente at den blir en del rimeligere enn premium-konkurentene Audi e-tron, Mercedes EQC og Jaguar I-Pace, for å nevne noen.

Derfor forsvinner en av Norges mest solgte biler

Video: Her er ID.3 ute på test