Her har redningsetatene kommet til, i forbindelse med bilbrannen i Bømlotunnelen. Føreren av vogntoget til høyre på bildet handlet heldigvis raskt, da den skremmende situasjonen oppstod. Foto: Privat: Bjørn Erik Ovesen
Her har redningsetatene kommet til, i forbindelse med bilbrannen i Bømlotunnelen. Føreren av vogntoget til høyre på bildet handlet heldigvis raskt, da den skremmende situasjonen oppstod. Foto: Privat: Bjørn Erik Ovesen

Røyken velter ut av panseret - da reagerer Bjørn Erik instinktivt

Inspirert av actionfilmen "Tunnelen".

I Norge har vi tallrike tunneler. Mange av dem er også lange. Da er det ekstra risiko forbundet med særlig bilbrann.

I sommer har det vært flere tilløp til brann. I midten av juli var det sågar tre tilfeller på én uke.

De som er sjåfører av yrke, er gjerne mer forberedt på hva som kan skje, enn andre. Og akkurat det skulle vise seg å være helt avgjørende i Bømlafjordtunnelen 12. juli.

Den undersjøiske tunnelen på 7.888 meter forbinder øya Føyno i Stord med fastlandet. På det meste er stigningen i tunnelen på 8,5 prosent.

Trailersjåfør Bjørn Erik Ovesen kjører bak en bil med campingvogn, når bilen plutselig stopper. Det kommer røyk ut av panseret.

Ekspert: Dette må du IKKE gjøre, i en tunnelbrann

Flammene stod ut

Familien på fire i bilen har ikke fått varslet noen om problemer, så Bjørn Erik napper raskt ut et av brannslokkingsapparatene som er plassert i tunnelen. Da blir tunnelen stengt, brannventilasjonen aktiveres og nødlys tennes.

Han går deretter til nærmeste nødstasjon, der han får kontakt med Vegtrafikksentralen med det samme.

Snart står flammene på bilen ut av motoren. Da begynner Ovesen slukking og rettleder sjåføren av bilen. De to tenåringene i bilen, og moren deres, får søke ly i traileren.

Situasjonen i Bømlotunnelen løser seg etter forholdene raskt og relativt udramatisk. Nødetatene kommer til – brannen holdes under kontroll – og ingen blir skadet.

Her har Broom-Benny nettmøte i verdens lengste tunnel

Godt forberedt

– Jeg tenkte ikke så mye der og da. Det gikk på instinkt, forteller Ovesen til vegvesen.no.

Mange og lange turer i lastebilen har gitt han god anledning til å tenke gjennom hva han skal gjøre, om han for eksempel er førstemann på stedet i forbindelse med en ulykke eller tunnelbrann.

– Det er store avstander i Norge, og en kan ikke regne med å få hjelp med det samme. Så en må være forberedt på å ta tak selv. En kan fort bli handlingslammet i en slik situasjon, sier han.

Her har musene herjet i bilen

Inspirert av norsk action-film

Den populære norske actionfilmen, Tunnelen, har også vært en bidragsyter for økt beredskap.

– Jeg har kjøpt meg fluktmaske, som jeg har liggende i bilen. Han jeg kjøpte den hos, fortalte at etterspørselen etter masker hadde økt etter filmen, forklarer den handlingskraftige sjåføren.

Video: Her sitter hun innesperret i superbilen

Får skryt

Morten Hansen, faggruppeleder for trafikkstyring- og veiovervåkning ved Vegtrafikksentralen vest, roser innsatsen til Ovesen.

– Dette er en sjåfør med en sterk faglig interesse og engasjement for trafikksikkerhet og trafikkbildet. Det var han som tok tak i hendelsen, og hans innsats gjorde at brannen ikke fikk utviklet seg, sier han.

I etterkant har Ovesen vært i kontakt med Veitrafikksentralen, og hatt en gjennomgang av hva som faktisk skjedde. Videopptak fra tunnelen viste mer av det som skjedde.

– Da alt pågikk, handlet jeg på instinkt. I ettertid kommer tankene. Det å se opptaket av hva som skjedde, og gå igjennom det i ettertid, har vært viktig for å prosessere det som skjedde.

Bjørn Erik Ovesen og Morten Hansen, faggruppeleder for trafikkstyring- og veiovervåkning ved Vegtrafikksentralen vest går igjennom hendelsesforløpet og ser opptak fra tunnelen.
Bjørn Erik Ovesen og Morten Hansen, faggruppeleder for trafikkstyring- og veiovervåkning ved Vegtrafikksentralen vest går igjennom hendelsesforløpet og ser opptak fra tunnelen. Foto: Cecilie Bakke Johannessen

Video: Slik fjerner du flyverust fra bilen din:

Ble målt til 198 km/t i tunnelen – så ble den borte