I fjor satte Bugatti ny fartsrekord på nærmere 500 km/t. Nå begrenser de toppfarten kraftig på deres nyeste modell: Chiron Pur Sport.
I fjor satte Bugatti ny fartsrekord på nærmere 500 km/t. Nå begrenser de toppfarten kraftig på deres nyeste modell: Chiron Pur Sport.

Nå senker de toppfarten på en av verdens raskeste biler

Ny Bugatti-modell bygges i kun 60 eksemplarer – nå avslører de prisen.

I fjor satte de en helt vill fartsrekord. Bugatti nådde den magiske grensen på 300 mph med hyperbilen Chiron Super Sport 300+.

Dette tilsvarer 482,8 km/t – altså faretruende nært 500 km/t.

Verdensrekorden ble satt på Volkswagen-konsernets egen testbane i Ehra-Lessien, om lag to mil unna Wolfsburg i Tyskland.

Nå har den franske super- og hyperbilprodusenten lansert nok en versjon av Bugatti Chiron. Denne gangen har de faktisk senket toppfarten ganske betydelig – på det som er en av verdens raskeste biler.

Nye Chiron Pur Sport får nemlig en begrenset toppfart på «bare» 350 km/t.

Aerodynamikken er kraftig forbedret på nye Chiron Pur Sport. Det er mye takket være den solide hekkspoileren.
Aerodynamikken er kraftig forbedret på nye Chiron Pur Sport. Det er mye takket være den solide hekkspoileren.

Ønske fra kundene

Hvorfor begrenser de så toppfarten når potensialet i Chiron ligger nært 500 km/t? Svaret finner vi i modellnavnet.

«Pur Sport» skal være den absolutt råeste og mest sportslige modellen til Bugatti.

På innsiden er det ikke overraskende karbon som dominerer.
På innsiden er det ikke overraskende karbon som dominerer.

Fremfor å jage høyest mulig toppfart, er i stedet kjøreegenskapene prioritert maksimalt, noe som også har vært et ønske fra flere kunder.

Nye Chiron Pur Sport blir ifølge Bugatti den mest kompromissløse modellen de noengang har bygget, med vekt på kjøredynamikk og smidighet.

– Vi har snakket med kundene våre, og innså at de ville ha et kjøretøy som er enda mer rettet mot smidighet og dynamiske kjøreegenskaper. En hypersportbil som lengter etter landeveier, med så mange svinger som mulig. En kompromissløs kjøremaskin.

Slik beskriver Bugatti-sjef, Stephan Winkelmann, bilen.

Bugatti Chiron er nå fartskongen! Nylig klokket den inn 300 mph

Her er det nye beistet på Nürburgring for testkjøring.
Her er det nye beistet på Nürburgring for testkjøring.

1.500 hk

Bugatti har derfor gjort flere grep med nykommeren. Chassisoppsettet er modifisert, demperne er stivere og det er i tillegg utviklet et nytt dekksett fra Michelin.

I jakten på å hente enda bedre gassrespons, har Bugatti installert en helt ny girkasse, hvor girratio-en er redusert med 15 prosent, altså blir det merkbart kortere mellom hvert girskift. Som et resultat av dette, akselererer Chrion Pur Sport fra 60 til 120 km/t nesten to sekunder raskere enn Chiron.

Hjertet i bilen er den velkjente W16-motoren. Her yter den 1.500 hk og råsterke 1.600 Nm. Sistnevnte er tilgjengelig hele veien fra 2.000 – 6.000 omdreininger.

Motoren i seg selv er med andre ord god for å ta bilen langt lenger enn 350 km/t, men grunnet en helt ny spoiler og økt downforce, må Bugatti begrense toppfarten.

Slik skal svenskene være først i verden med å nå 500 km/t

Helt innafor innredning på kontoret. Vekten på nyheten er forresten redusert med 50 kg.
Helt innafor innredning på kontoret. Vekten på nyheten er forresten redusert med 50 kg.

Kun 60 i verden

Som vanlig er produksjonsvolumet begrenset. Nye Chiron Pur Sport skal kun lages i 60 eksemplarer.

Produksjonen starter senere i høst, og prisen blir 3 millioner Euro – før avgifter. Det tilsvarer om lag 32 millioner norske kroner.

Sannsynligheten er dermed relativt liten for å se nye Chiron Pur Sport på norske veier, men det må da være lov å håpe.

Her kan du bli med på tur når vi møter Arne Fredly og hans Bugatti Chiron i Monaco: