Audi-toppsjef: – Bensin- og dieselbiler vil leve videre i lang tid

Toner ned fokuset på elektrifisering.

Audi investerer store summer i nye bensin- og dieselmotorer – som skal leve videre i lang tid. Det forteller administrerende direktør i Audi, Markus Duesmann.
Audi investerer store summer i nye bensin- og dieselmotorer – som skal leve videre i lang tid. Det forteller administrerende direktør i Audi, Markus Duesmann.

Hjemme i Norge handler mye om elektrifisering av bilparken. Men ser vi på det globale bilsalget er situasjonen noe helt annet.

Her dominerer fremdeles salget av rene bensin- og dieselbiler. Og slik vil det være i lang tid fremover.

Det forteller administrerende direktør i Audi, Markus Duesmann, til tyske Automobilwoche.

Toppsjefen legger til at andelen elbiler vil øke ved midten av 2020-tallet, men at 60-70 prosent av det totale salget fremdeles vil utgjøre Audi-modeller med bensin- eller dieselmotorer.

Investerer tungt på fossilmotorer

Duesmann ønsker å tone ned fokuset på elektrifisering, og understreker samtidig at Audi vil satse tungt på å utvikle nye og bedre fossilmotorer de kommende årene.

Markus Duesmann har tidligere jobbet hos både BMW og Mercedes. Nå er han toppsjef i Audi.
Markus Duesmann har tidligere jobbet hos både BMW og Mercedes. Nå er han toppsjef i Audi.

– Forbrenningsmotoren er langt fra død, og vil leve videre i veldig lang tid, sier toppsjefen under et større intervju han deltok i sammen med Bayerns statsminister Markus Söder.

Duesmann har tidligere jobbet med utvikling av forbrenningsmotorer i både BMW og Mercedes.

Nå er altså planen i å videreutvikle Audis flåte av bensin- og dieselmotorer mot stadig skjerpede utslippskrav.

Audi-motor ble truet av miljøkrav – nå kommer en stor gladnyhet

Dette er helt nye Audi SQ7. Under panseret sitter en 4-liters V8-motor på 507 hk.
Dette er helt nye Audi SQ7. Under panseret sitter en 4-liters V8-motor på 507 hk.

Mercedes satser på diesel

Audi er langt ifra alene om å investere store summer i nye bensin- og dieselmotorer. Mercedes er også blant selskapene som har uttalt at moderne forbrenningsmotorer vil fortsette å være en relevant del av drivlinjemiksen i lang tid fremover.

Audi viderefører den klassiske rekkefem-motoren på 2,5 liter. Her representert i nye RS Q3 Sportback.
Audi viderefører den klassiske rekkefem-motoren på 2,5 liter. Her representert i nye RS Q3 Sportback.

Det indikeres at nullutslippsbiler vil stå for inntil 25 prosent av Daimlers globale nybilsalg i 2025, i tråd med anslagene fra andre store bilprodusenter.

Med andre ord vil rundt 75 prosent av salget fremdeles være knyttet til forbrenningsmotoren, i en aller annen form.

– I et globalt perspektiv utgjør det norske markedet 0,2 prosent av nybilsalget. Det er med andre ord lite realistisk å tro at store produsenter som Daimler vil skreddersy utvikling av ny teknologi og produksjonslinjer etter norsk etterspørsel alene, har kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Audun Hermansen, tidligere uttalt til Broom.

Les mer om Mercedes sin dieselsatsning her:

Vi tester nye Audi RS 6 – familiebilen med 600 hk!