Denne signaturen gjør en helt spesiell bil enda mer unik!

Stian (29) klarte ikke å dy seg da muligheten dukket opp.

Første generasjon av Ford Escort ble i sin tid produsert i et utall eksemplarer. Den var rimelig og ganske enkel – og populær.

Med årene har det imidlertid blitt tynnet drastisk ut i rekkene av Escort Mk1-ere. Det tøffe designet, har også bidratt til at bilen er fått en unik status blant entusiaster. Prisene har skutt i været, de siste årene.

En av dem som har latt seg fascinere av Escorten, er Stian Rake fra Stryn. Han er en stor Ford-entusiast. Og da han plutselig fikk muligheten til å kjøpe seg en Escort av det unike slaget, var det ikke aktuelt å si nei.

– Det er en 1973-modell som er godkjent ombygd med Cosworth-motor og girkasse. I tillegg er den breddet, slik rallybilene var. Det er en gammel og god bil, men den klarer seg godt, smiler eieren.

Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt

Heftig fraspark

Det kan vi skrive under på. I flere timer har vi vært på Drive Out sammen med Vestfold Chiptuning, og tilfeldigvis blitt liggende bak akkurat denne bilen en lang periode. Den oransje grombilen gjør seg slett ikke bort i rekken av langt nyere sports- og superbiler.

Når Stian trykker på gassen, og hekken setter seg, er det lite som skulle tilsi at dette er en gammel sliter. Men så er det jo heller ikke det.

Cosworth er Fords racing-avdeling. Det er altså en av deres motorer som er plassert i Escorten er på 220 hk. I den fjærlette bilen (veier kun 800 kg), så kreftene holder i massevis.

– Ja, jeg får et glis om munnen hver gang jeg tråkker på gassen, forteller han.

Det er en grunn til at den gamle Forden koster 250.000 kroner

To kjente navn

Men så var det denne signaturen, da. Eller, to signaturer, faktisk. Den første tilhører ingen ringere enn det norske rallycross-esset, Andreas Bakkerud. Denne er plassert på passasjerdøra.

Den andre, plassert på førerdøra, tilhører Ken Block. Det navnet bør være kjent for de fleste. Han er en av verdens mest anerkjente bilkjørere, med bakgrunn fra blant annet drifting og rally.

– Hvordan kom disse signaturene i bilen, egentlig?

– Han som bygget bilen, Tom Cesar fra Bergen, er en kompis av Andreas Bakkerud. I forbindelse med at Ken Block var på Norgestur med Andreas, kjørte de bilen til Tom på bane. Begge to signerte bilen etterpå. Ken Block la også ut bilder av signeringen på sin Instagram-konto.

I videoen øverst i artikkelen kan du få se mye mer av bilen – og ikke minst høre den starte!

Derfor ble det priseksplosjon på folkeklassikeren

Mer video: Se Escorten til Stian og de andre bilene som var med på Drive Out, i klippet under:

Forden ikke engang entusiastene kjenner til