Det har vært adskillig stillere i nybilbutikkene i Norge siden mars, til gjengjeld har salget av brukte biler økt betydelig. Illustrasjonsfoto.
Det har vært adskillig stillere i nybilbutikkene i Norge siden mars, til gjengjeld har salget av brukte biler økt betydelig. Illustrasjonsfoto.

Topp 10: Dette ble nybil-vinnerne i første halvår

Nedgang i nybilsalget – men full fart for bruktbiler.

Korona-pandemien har snudd opp-ned på mange ting, også bilsalget. Da Norge stengte ned i mars tydet mye på at nybilsalget ville falle dramatisk i første halvår.

Og salget har gått ned, men mindre enn mange fryktet. Totalt ble det solgt 59.224 nye personbiler i første halvår. Det er en nedgang på 24,3 prosent i forhold til samme periode i fjor. Andelen elbiler utgjorde 48,1 prosent.

Året begynte bra med en forsiktig økning i salget av nye personbiler i januar, men så startet fallet som har vært relativt høyt fra og med mars måned. Det viser salgstallene for første halvår som Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) akkurat har lagt frem.

Veldig mye elektrisk

Salget av nye bensin- og dieselbiler er godt og vel halvert i første halvår sammenlignet med 2019, mens elbilsalget har sunket med rundt 19 prosent. Det er kun ladbare hybrider som har hatt økt salg så langt i 2020, og det med hele 37,5 prosent. Alt i alt er det elbiler, hybrider og ladbare hybrider som står for det aller meste av nybilsalget, hele 78,3 prosent. Og elbilsalget ligger klart i tet på nybilsalget så langt i år.

– Forklaringen er kanskje ikke veldig merkelig, situasjonen tatt i betraktning. Satsingen på, og ønsket om, elbiler er klar og tydelig, ikke minst hos bilkjøperne. Men når tilgangen til nye elbiler stanser eller blir kraftig redusert, så gir det utslag på salget, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV, i en pressemelding.

Her var det lange ventelister – men nå får du bil på dagen

Elektriske Audi e-tron , her i Sportback utgave, er Norges mest solgte bil i første halvår.
Elektriske Audi e-tron , her i Sportback utgave, er Norges mest solgte bil i første halvår.

Usikkerhet

Korona-krise har ført til at både produksjon og leveranse av en rekke biler og bilmodeller har blitt stanset eller utsatt, og dermed har også tilgangen i markedet satt spor.

– Samtidig har usikkerheten hos folk i forhold til inntekt og økonomi gjort at mange har satt bilkjøpet på vent. Vi vet heller ikke hvor mange bestillinger eller leveranser av bestilte nye biler som faktisk har blitt kansellert, utsatt eller forskjøvet på grunn av situasjonen. Men at det er mange, er neppe tvil om. Dette har igjen tydelig innvirkning på salgs- og registreringstallene totalt, sier Solberg Thorsen.

Fords elbil er en av bilene som har blitt utsatt

En av bilene som nå er forsinket er denne: Fords kommende el-SUV Mustang Mach-E.
En av bilene som nå er forsinket er denne: Fords kommende el-SUV Mustang Mach-E. Foto: NTB Scanpix

Mange kjøper nyere bruktbil

Også antall eierskifter – alle drivstoff sett under ett – har svingt det første halvåret. I januar og februar var antallet omtrent som i 2019, så kom en tydelig nedgang i mars og april, før eierskiftetakten økte igjen i mai og juni. Så langt i år har det vært 239.836 eierskifter. Det er på samme nivå som fjoråret, alle typer drivstoff tatt i betraktning. Men i juni ble det et tydelig oppsving:

– Det har vært en høy økning på eierskiftene juni, hele 27,3 prosent. Det tyder på at mange som egentlig vil ha en helt ny bil, heller velger en nyere bruktbil, framfor å vente på en ny. Andre som kjøper en nyere bruktbil, gjør det i påvente av en av de mange nye elbiler og ladbare hybrider som man vet er på vei inn i markedet, sier Solberg Thorsen.

LES MER: Dette er bruktbilene som blir solgt i en fei

De 10 mest solgte bilene første halvår 2020:

  • 1. Audi e-Tron
  • 2. Volkswagen Golf
  • 3. Hyundai Kona
  • 4. Nissan Leaf
  • 5. Mitsubishi Outlander
  • 6. Tesla Model 3
  • 7. Renault Zoe
  • 8. Skoda Octavia
  • 9. BMW i3
  • 10. Volvo XC60

Se video: Her tester vi nye Polestar 2 for aller første gang