Hvis du overser denne varslingen, kan du plutselig få problemer. Tilsetningsstoffet AdBlue er vanlig på mange nyere biler med dieselmotor.
Hvis du overser denne varslingen, kan du plutselig få problemer. Tilsetningsstoffet AdBlue er vanlig på mange nyere biler med dieselmotor.

Her må du passe på – ellers får du problemer

Dette er det mange som ikke vet om.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Vi fikk litt problemer med dieselbilen vi lånte av svigerfar forleden dag, da en AdBlue-lampe begynte å lyse. Var heldigvis ikke langt unna en bensinstasjon. Svingte inn der og fikk rask og god hjelp – og var på veien igjen på under 10 minutter. Heldigvis.

Nå i etterkant funderer vi på hva som hadde skjedd om dette var langt unna hjelp eller med stengte stasjoner på nattestid.

Hadde vært fint med svar fra deg, så vet jeg hva dette er til neste gang – om det skjer igjen.

Benny svarer:

Litt enkelt fortalt er AdBlue er en rensevæske som brukes på moderne dieselmotorer for å redusere utslipp av Nox og sotpartikler.

Det blandes med bilens eksos og må etterfylles med jevne mellomrom i en egen tank. Forbruket av AdBlue er ca én liter per 1.200 kilometer, men kan variere fra bil til bil, og også kjørestilen har en del å si.

Ofte sitter påfyllingen sammen med dieselpåfyllingen, men ikke alltid. Noen BMW-modeller har den under panseret. Det finnes også biler som har påfyllingen i bagasjerommet. En titt i bilens instruksjonsbok vil fortelle deg hvor du fikser påfyllingen og hvor mye som bør etterfylles.

Vanlig kapasitet er mellom 5 og 8 liter. Dette behøver altså ikke etterfylles så ofte.

En annen ting man skal være litt oppmerksom på, er at væsken kan være irriterende om man søler den på hendene. Da må man skylle grundig.

Så nært var billigbilen å ende hos "høgger'n"

Til høyre fyller du på diesel, til venstre AdBlue.
Til høyre fyller du på diesel, til venstre AdBlue.

Ha med en "nødrasjon"

Det er jo aldri hyggelig med varsellamper som plutselig tennes når man er ute og kjører. Men på de fleste biler er det lagt inn en god margin fra lampen tennes til man MÅ etterfylle. Vanligvis kan man kjøre flere hundre kilometer. Men det er like greit å etterfylle først som sist, når lampen tennes.

Om man gir blaffen i å etterfylle kan man få problemer. Enten med at bilen rett og slett ikke starter, eller at motoren går i «nød-modus» med redusert effekt og kjørbarhet.

Det skader ikke motoren å kjøre uten AdBlue, så vidt jeg vet. Den bare forurenser mer. Det er nok også derfor det er laget slik at den ikke starter, eller går i nødmodus: Rett og slett for å tvinge folk til å etterfylle denne rensende væsken.

Hadde jeg hatt en bil med AdBlue-system, ville jeg nok hatt en liten «nødrasjon» i bagasjerommet for nødstilfeller. Jeg hater nemlig å se på lysende varsellamper når jeg kjører bil...

Håper dette var en enkel og noenlunde forståelig forklaring på det du opplevde.

En god sommer, uten varsellamper, ønskes!

Les også: Kan Bærums-skilter øke bilens verdi?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Video: Her tester vi Polestars elbil for første gang