Tesla på autopilot braste inn i lastebil

Sjåføren slapp unna ulykken uten skader.

Tesla er blant bilprodusentene som er lengst fremme på selvkjørende teknologi.

De åpnet for sitt autopilot-system for flere år siden – der bilen bremser, gasser og styrer helt på egen hånd.

Tesla understreker selv at dette kun er en assistanseteknologi, og at fører hele tiden er ansvarlig.

Dette har imidlertid ikke alle sjåfører tatt innover seg, noe som har ført til flere alvorlige ulykker.

Det skjedde også nylig med en Tesla-sjåfør i Taiwan.

Braste inn i lastebil

Det var på en trefelts motorvei den alvorlige ulykken inntraff. Her lå en liten lastebil veltet, og blokkerte to av kjørefeltene.

Hverken bilen eller den 53 år gamle sjåføren skal ha oppfattet lastebilen før det var for sent. Ifølge taiwanske medier skal bilen, en Tesla Model 3, ha kjørt på autopilot i rundt 110 km/t – før den braste inn i lastebilen.

Sjåføren, som åpenbart hadde fokus på noe annet enn veien, sier at han sto på bremsen så fort han så den veltede lastebilen – ettersom bilen ikke reagerte på hindringen.

Se video av ulykken i videovinduet øverst!

Begrenser funksjonene

Til tross for det brutale sammenstøtet, skal føreren av bilen ha kommet fra det uten skader.

Det er foreløpig ikke sluppet noen offisiell rapport som konkluderer den direkte årsaken til ulykken. Men det skal ifølge flere kilder være klart at bilen kjørte på autopilot.

Som følge av flere mindre og større ulykker knyttet til selvkjørende biler, har EU valgt å begrense funksjonene.

Sent i fjor fikk flere Tesla-eiere over hele Europa en e-post med informasjon om en ny programvareoppdatering. Denne oppdateringen begrenser Teslas autopilot betydelig.

Tesla må kutte i populær funksjon: – Vi er skuffet

Dette er funksjonene som ble begrenset:

  • Auto Lane Change vil være begrenset for bruk på delte veier med to eller flere kjørefelt i begge retninger.
  • Når Auto Lane Change er aktivert og indikatoren er slått på, vil bilen vente minst ett og et halvt sekund før den starter filskifte, og vil vente opptil fem sekunder før den avbryter hvis filskifte ikke har vært mulig å starte.
  • Hvor langt rattet kan vris mens du bruker Autosteer reduseres, og kan påvirke din bils evne til å manøvrere kurver eller holde seg innenfor kjørebanen, noe som krever at du handler.
  • Summon vil kreve at du befinner deg innenfor seks meters avstand fra bilen for å fungere.
  • Du vil få en påminnelse om å holde på rattet hvis hendene dine ikke oppdages på rattet på 15 sekunder.

Slik går det når vi tester Teslas autopilot: