Ventes store endringer på flaggskipet– her er første smakebit
Mercedes S-Klasse kommer i helt ny generasjon.
Når Mercedes signerer bakluken med «S-Klasse» forplikter det. Dette er Mercedes sitt absolutte flaggskip, som benyttes av alt fra direktører, Formel 1-stjerner og presidenter rundt om i verden.
Modellen har vært med oss helt siden 1972, og lever i dag som sjette generasjon. Sistnevnte ble lansert i 2014, og nå er det snart klart for den syvende i rekken.
Denne bilen har Mercedes jobbet med i flere år. Og det ligger utvilsomt mye prestisje bak den kommende toppmodellen, som skal vises senere i år.
Avslører
De siste månedene har det florert en rekke spionbilder av bilen på nettet. Nå tar også Mercedes bladet fra munnen, og viser oss det aller første offisielle bildet av bilen.
Det vi får se i første omgang er et tett bilde, skrått forfra. Det bekrefter at Mercedes følger designretningen vi har sett på de nyeste modellene. Lyktene blir smalere og spissere.
Samtidig ser vi at frontfangeren er ny, med renere linjer. Også grillen har fått en merkbar oppdatering. Den ser større ut, og kromkanten rundt er blitt tydelig smalere.
Utover dette, finnes det ingen offisielle avsløringer. Men basert på andre spionbilder som er lekket, vet vi at hekken på bilen blir helt ny. I likhet med den nye facelift-versjonen av E-Klasse, får også S-Klasse smalere og lenger baklys – slik at rumpa ser strammere ut enn tidligere.
Test Mercedes-AMG A45S: Dette er på grensen til ekstremt
Tesla-skjerm på innsiden?
De største visuelle forandringene på nye S-Klasse vil derimot finne sted på innsiden. I alle fall hvis vi skal tro flere avsløringer fra interiøret.
Vi snakker skjermer og atter skjermer. Instrumentene blir etter alt å dømme en horisontal skjerm, ikke helt ulik den vi finner på dagens S-Klasse. Men den blir mer frittstående.
I midtkonsollen avslører flere bilder at S-Klasse nå fjerner alt av fysiske knapper, og erstatter disse med en vertikal touchskjerm, lignende det vi ser i Tesla Model S og X. Dersom disse avsløringene viser seg å stemme (noe de veldig ofte gjør) snakker vi massive endringer på interiøret.
Det dreies mer mot en moderne look, og det blir mindre konservativt. Noen vil nok like endringene godt, mens andre vil hevde det blir for stilrent og «glatt». Dermed vil kanskje også noe av luksusbil-følelsen forsvinne?
Nye S-Klasse får dessuten det helt nye rattet Mercedes har presentert. Dette blir et av de mest avanserte i verden.
Mercedes E-Klasse facelift: Storselgeren er ny – se bildene
Beholder V8
Som vanlig vil bilen proppes med alt av teknologi og utstyr. Tradisjonelt er S-Klasse blant bilene som ligger aller lengst fremme her.
Under panseret ventes det å finne enten 6 eller 8 sylindre, samt både mildhybrid og ladbar hybrid.
AMGs V8-er på 4-liter forventes også. I dag yter den 612 hk i S63. Det er ikke overraskende om dette tallet øker noe på syvende generasjon.
Bilen skal altså vises frem i løpet av andre halvår, mens den først kommer på markedet i løpet av 2021.
Etterhvert lanserer Mercedes også en helelektrisk S-Klasse, under EQ-paraplyen. Den blir dermed hetende EQS.
Lanserer et av de mest avanserte rattene i verden:
Nå kommer de med et av verdens mest avanserte ratt
Dette er SUV-ens S-Klasse. Vi tester nye GLS som har en egen hoppe-funksjon: