M550d er en av de aller heftigste stasjonsvognene fra BMW. Denne bilen er fra forrige generasjon, og kostet langt over millionen ny. Nå har prisene falt helt ned mot 350.000 kroner.
M550d er en av de aller heftigste stasjonsvognene fra BMW. Denne bilen er fra forrige generasjon, og kostet langt over millionen ny. Nå har prisene falt helt ned mot 350.000 kroner.

Dette er bortimot fasiten på «ulv i fåreklær»

BMW M550d er en av de heftigste dieselbilene du kan kjøre.

I bilverdenen finnes det mange eksempler på modeller som hører hjemme i kategorien «ulv i fåreklær». BMW har mange kandidater, og en av de aller hotteste er kanskje M550d Touring.

For mange ser det ut som en helt vanlig 5-serie stasjonsvogn, men det er langt unna sannheten.

Dette er nemlig en de kraftigste og raskeste stasjonsvognene med dieselmotor på planeten.

Dagens generasjon (med internkode G31) har tidenes kraftigste oljebrenner fra BMW under panseret.

Vi snakker seks sylindre på rekke – på til sammen 3 liter. Med pustehjelp fra ikke mindre enn 4 (!) turboer, leverer beistet av en motor hele 400 hk og 760 Nm. 450 av disse er tilgjengelig allerede fra 1.000 omdreininger, mens fullt dreiemoment leveres fra 2.000 rpm.

Slik ser det ut inne i nyeste generasjon M550d.
Slik ser det ut inne i nyeste generasjon M550d.

Prisras

I Norge starter prisene på M550d på rundt millionen. Legger du til ønsket ekstrautstyr er vi fort oppe på 1,3 millioner. Så moroa koster, ingen tvil om det.

Denne sparker unna 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder.
Denne sparker unna 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder.

Men som alltid kan man bli overrasket over prisnivået hvis man tar en titt ibruktmarkedet. Spesielt hvis vi ser på forrige generasjon, som ny også kostet langt over millionen. Disse har nå falt brutalt i pris – på relativt få år.

Her finner vi flere eksemplarer helt nede mot 350.000 kroner. Da får du riktignok en av de tidligste modellene og biler som har gått rundt 200.000 kilometer. Legger du drøyt 450.000 kroner i potten, får du et veldig bra eksemplar – med rundt 100.000 på telleren.

M550d er nesten uten unntak også svært godt utstyrte biler, men full M-pakke, sportsunderstell, headup-display, soft close pluss mye mer.

Full M-pakke er naturligvis på plass. For å gjøre bilen hakket frekkere, er det mange som toner rutene, gjør chrome-listene sorte og bytter ut grillen med en M-grill. Det handler om de små detaljene.
Full M-pakke er naturligvis på plass. For å gjøre bilen hakket frekkere, er det mange som toner rutene, gjør chrome-listene sorte og bytter ut grillen med en M-grill. Det handler om de små detaljene.

Ny BMW-versting får FIRE turboer

Hyggelig forbruk

Hvis vi holder oss til forrige generasjon M550d, er dette også en helt vanvittig kjøremaskin. Også denne er utstyrt med en 3-liters rekkeseksmotor. Her er det tre turboer og ytelser det lukter svidd av.

Toppeffekten er 381 hk, mens dreiemomentet er 740 Nm. Det er nok til at familiebilen koster unna 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder. Toppfarten er på tysk vis begrenset til 250 km/t.

M550d har også firehjulsdrift, som veldig mange nordmenn setter pris på. Prisverdig er også forbruket på bilen. For til tross for nesten 400 hk – er offisielt forbruk kun 0,64 liter/mil. Det er rett og slett imponerende bra, tatt alle kreftene i betrakting.

Sammenlignet med dagens BMW-modeller, ser man at denne har noen år på baken. Samtidig fungerer det fortsatt svært godt, og kvalitetsfølelsen er det ingenting å si noe på.
Sammenlignet med dagens BMW-modeller, ser man at denne har noen år på baken. Samtidig fungerer det fortsatt svært godt, og kvalitetsfølelsen er det ingenting å si noe på.

Test BMW M2: Dette er BMW på sitt beste

Anonym

Som vi allerede har vært inne på, er ikke M550d bilen som skriker etter oppmerksomhet.

På utsiden kan den minne om en helt vanlig 520d. Men grillen, speilhusene som er grå og naturligvis M550d-logoen på bakluka, hinter til at dette er en av de heftigste stasjonsvognene du finner på veien.

Skulle man fortsatt være i tvil, er det bare å gi et lite trykk på høyrepedalen. Da våkner dieselmaskineriet brått til live.

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Broommarked har samme eier.

Pottene og M-logoen avslører at dette er en ekte sinnatagg!
Pottene og M-logoen avslører at dette er en ekte sinnatagg!

Her kan du lese testen av en annen heftig stasjonsvogn - nærmere bestemt en av verdens raskeste:

Norgesferie? Her ser vi nærmere på nye BMW Z4