Denne skilte seg virkelig ut fra konkurrentene

Nå er den sjelden å se – men du kan kjøpe én.

Husker du denne bil klassikeren? Akkurat nå finnes det en fin Renault 20 tilsalgs i Norge. Illustrasjonsbilde.
Husker du denne bil klassikeren? Akkurat nå finnes det en fin Renault 20 tilsalgs i Norge. Illustrasjonsbilde.

1979 viser seg å bli et særdeles trått for nybilsalget i Norge. Bestselgeren blir som året før, og før der og enda før der igjen – Volvo 240.

Man takk og pris – det finnes noen som velger noe litt mer eksotisk også. For eksempel i form av en helt ny Renault, 20 TS, lakkert i sølv metallik. En bil som på det tidspunktet hadde hatt fire år i nybilmarkedet.

Bakgrunnen for bilvalget vet vi ikke. Men vedkommende som kjøpe denne må ha vært glad i den. Bilen har nå, 41 senere, bare gått 110.000 kilometer og den ser uvanlig pen og velholdt ut med tanke på aldere at den er i urørt originalstand.

Akkurat det er ikke veldig vanlig. Renault 20 hadde blant annet rykte på seg for å ruste ganske heftig. Det tok knekken på veldig mange eksemplarer, inkludert ett som i sin tid var eid av en god kamerat av vår egen Broom-redaktør Knut ( Hei, Hans Peter!).

Dette var fin bil i 1979 og akkurat dette eksemplaret ser ut til å ha klart seg veldig bra .. Faksimile fra broommarked.no
Dette var fin bil i 1979 og akkurat dette eksemplaret ser ut til å ha klart seg veldig bra .. Faksimile fra broommarked.no

Fin og romslig familiebil

Den startet trolig bil-livet i Horten-traktene og har også vært understellbehandlet. Det er trolig medvirkende til at den ser veldig fin ut med tanke på nettopp rust.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Renault 20 var en attraktiv og moderne bil da den kom i 1975. Den var ment som en slags arvtager etter den på mange måter geniale Renault 16.

Der konkurrenter som Ford Granada, Opel Rekord og nevnte bestselger Volvo 240 kunne oppfattes som ganske konservative, bød Renault i kjent fransk stil på flere annerledes-løsninger.

Forhjulsdriften sørget for flatt gulv og god innvendig plass. Kombikarosseriet med den store bakluka bød på god bagasjeplass. I like kjent fransk stil var fjæringen myk og komforten god. Dessuten var de bilene relativt velutstyrte, i alle fall i TS-utgaven.

De første årgangene av Renault 20 fikk litt kritikk for å være en smule undermotoriserte. Bilene var jo relativt store og tunge, og motoren var en 1,6-liter, som var arvet fra Renault 16 TX. Effekten var på 90 hestekrefter.

Men i 1979 kom altså TS-utgaven med ny og større motor på 2 liter og 109 hestekrefter. For øvrig samme motor som vi finner i landsbrødrene Peugeot 505 og Citroën CX.

Les også: Derfor skifter vi nesten aldri eksosanlegg lenger

20 TS betyr 2-liters motor på 109 hestekrefter. Faksimile bra broommarked.no
20 TS betyr 2-liters motor på 109 hestekrefter. Faksimile bra broommarked.no

Ikke samme samlerstatus

På bildene på denne bilen ser man 2-liters-emblemet i grillen.

Ville man ha enda mer effekt, var Renault 30 et alternativ. Da med en V6-motor, utviklet i samarbeid med Peugeot og Volvo, som brukte den i henholdsvis 604 og 264.

Toppmodellen 30 kom faktisk noen få måneder før lillebror 20. Det to skilles lettest fra hverandre ved at 30-modellen har doble runde frontlykter, mens 20 har store rektangulære lykter.

Franske biler har her i Norge ikke har samme samlerstatus som tyske og svenske biler. Det er både litt rart og litt synd. Denne Renault 20-en som nå er tilsalgs i Førde for snaue 60.000 kroner er definitivt en fin, morsom og annerledes klassiker.

Vi håper bilen finner en ny eier som tar godt vare på denne etterhvert uvanlige Renault-modellen. 622.000 eksemplarer ble bygget av Renault 20 mellom 1975 og 1984.

Det er jammen meg ikke hverdagskost å møte en slik på landeveien lenger, det kan du gjøre noe med nå.

Vi gjør oppmerksom på at broom og broommarked har samme eier.

Les også: Håkon (23) bruker alle pengene sine på denne bilen

Video: Husker du denne reklamen?