TEST AV BILLIGE ELBILER:

– Den er et kupp

TV 2 HJELPER DEG: MG, Peugeot og Nissan Leaf har lang rekkevidde og lav pris. Men hvor gode er de egentlige?

For noen år siden hadde elbiler i den billige enden rundt 10 til 15 mil rekkevidde, men i 2020 trenger du ikke ha rekkeviddeangst for billige elbiler.

Se TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo

SUV på billigsalg

I vår test kommer kinesiske MG (det tidligere engelske sportsbilmerket) med en ekte SUV med 26 mils rekkevidde til 239.890 kr, men vil du ha en mer luksuriøs utgave med panoramasoltak, elektriske seter med varme, 17-toms felger, blindsonevarsler og ryggekamera, må du ut med 20.000 kr ekstra.

STOR: MG er en stor bil til liten pris. Foto: MG
STOR: MG er en stor bil til liten pris. Foto: MG

Sportslig franskmann

Den sporty småbilen Peugot e-208 øker prislappen til 264.600 kr, men har opptil 34 mils rekkevidde. Denne tøffe GT-line som er med i vår test, får du til rundt 300.000 kr.

Uten rekkeviddeangst

Nissan Leaf e+ er en ny variant av klassikeren med lengre rekkevidde: 38,5 mil skulle være nok for de fleste. Men prisen som starter på 356.900 kr er kanskje litt mer avskrekkende. Men konkurransen i el-bil-markedet gjør at prisen for øyeblikket er redusert med 47.000 kr.

KLASSIKER: Nissan Leaf har kommet med lengre rekkevidde. Foto: Nissan
KLASSIKER: Nissan Leaf har kommet med lengre rekkevidde. Foto: Nissan

Kjøreglede

Benny Christensen fra Broom er testpiloten til TV 2 hjelper deg. Han er mest imponert over kjøreegenskapene til Peugeot.

Peugeot e-208

Effekt: 100 Kw/136 hk, 260 Nm. Batteri: 50 kWt.
0-100 km/t: 8,1 sekund. Rekkevidde: 340 km (WLTP) L -B - H: 405 - 176 - 143 cm. Bagasjerom: 265 liter
Vekt: 1455 kg.
Pris fra: 264.600 kr

– Den er litt leken og har presis styring. Jeg får litt god, gammeldags GTI-følelse, sier Benny som sitter godt i det lave og sporty førersetet i bilen.

Førermiljøet er, ifølge Broom-Benny, kult med 3D-instrumentpanel, bra materialkvalitet og tøffe vippebrytere.

LEKKERT: Både skjermer, ratt og vippebrytere oser luksus og fransk design. Foto: Peugeot
LEKKERT: Både skjermer, ratt og vippebrytere oser luksus og fransk design. Foto: Peugeot

Det er for øvrig ikke første gang Benny kjører bilen. Her er hans inntrykk fra første tur i Portugal.

På sparebluss

MG ZS EV

Effekt: 143 hk / 353 hk Nm
0-100 km/t: 8,2 sek.
Toppfart: 140 km/t. Batteripakke: 44,5 kWt.
Ladehastighet: 6,6 / 85 kW. Bagasjerom: 448 liter.
Lengde x bredde x høyde: 431/181/164 cm
Vekt: 1.518 kg
Pris fra: 239.890 kr

Hvis man skal lage en så billig SUV som MG, må man spare på noe. Det bærer førermiljøet preg av.

– Det er funksjonelt, enkelt og greit. Men det er litt spartansk og det er brukt rimelige materialer. Dessuten er ikke setene spesielt gode, sier Benny, som heller ikke er imponert over kjøreegenskapene.

– Det er litt dvask styring. Den mangler rett og slett det lille ekstra som lokker fram smilet, sier han.

Men når vi tester MG-en på Gardermoen Raceway, viser den faktisk at den har like sprek akselerasjon som sporty Peugeout.

ENKEL: Ikke mye luksus i førmiljøet, men absolutt grei å bruke. Foto: MG
ENKEL: Ikke mye luksus i førmiljøet, men absolutt grei å bruke. Foto: MG

Solid veteran

Nissan Leaf er absolutt ikke en sexy bil, men har et oversiktlig og greit førermiljø.

– Den er stabil og god å kjøre, og er den mest komfortable og stillegående bilen i testen, sier Benny.

Med 215 hestekrefter er den også den sprekeste, og vant lett når vi testet bilens kraft på dragracebanen på Gardermoen.

Plass

Nissan Leaf e+

Effekt: 215 hk / 340 Nm. 0-100 km/t: 7,3 sek.
Toppfart: 157 km/t.
Batteri: 62 kWt.
Rekkevidde: 385 km, WLTP.
L- B -H: 449, 178 og 154 cm. Bagasjerom: 420 liter.
Pris fra: 356.900 kr

Når det gjelder plass i baksete og bagasjerom, triumferer Nissan Leaf. Den har faktisk litt mindre bagasjeplass enn MG (448 liter mot 420 liter), men det var litt enklere å få pakket ting inn i. Her er det likevel delt førsteplass mellom de to bilene. I baksetet vinner Nissan over MG.

Likevel er det et hav av forskjell mellom disse to og Peugeot. I den franske bilen måtte Benny nærmest krølle sammen sine 192 centimeter for å få plass, og i bagasjerommet (265 liter) fikk vi ikke plass til en koffert og en bag.

– Men de kan vi jo plassere i baksetet for der er det jo ikke plass til folk, ler Benny.

Rekkevidde

Nordmenn har angst for at el-bilen deres ikke går langt nok på én ladning. Den angsten kan være høyst reell siden minusgrader tapper yteevnen til batteriet, og lading over 80 prosent tar lang tid. Derfor fylte vi bare batteriet opp til 91 prosent når vi skulle teste hvor mye strøm vi brukte på en kort dag med mye vill kjøring på bane.

PÅ BANE: Vi testet alle tre el-bilene både på landevei og bane. Foto: TV 2 hjelper deg
PÅ BANE: Vi testet alle tre el-bilene både på landevei og bane. Foto: TV 2 hjelper deg

Med 91 prosent oppladning hadde Nissan 35 av 38,5 mil til rådighet. Etter seks mils kjøring fra Skøyen i Oslo til Gardermoen, syv turer opp og ned dragracebanen og en motor som sto på nesten hele tiden, endte vi opp med over 24 mil igjen på batteriet. Det gir et forbruk på bare 11 mil.

MG hadde 24 av 26 mil til rådighet, og endte på slutten av dagen på 13,3. Det er det samme forbruket som Nissan.

FÅR KJØRT SEG: Broom-Benny kjører bilene hjemmefra i Asker til Gardermoen og får leke med de på bane. Foto: TV 2 hjelper deg
FÅR KJØRT SEG: Broom-Benny kjører bilene hjemmefra i Asker til Gardermoen og får leke med de på bane. Foto: TV 2 hjelper deg

Peugeot hadde 32 av 34 mil på batteriet, men endte med skuffende 14 mil igjen. Benny mener noe av forklaringen kan være at bilen har målt forbruket ut i fra kjøringen på bane med full gass. Peugeot sier det skal komme en software-oppdatering på denne kilometertelleren som gjør at den skal måle riktigere.

I testen Benny gjorde i Lisboa målte han 13.2 kWt forbruk i normalmodus på tørre veier i flatt terreng og rundt 20 grader:

«Det over fabrikk-tallene som sier mellom 11 og 12 kWt. Vi kjørte i normal-modus, på relativt grov asfalt, slik vi har en del av i Norge. Det var også litt vind. Men under helt optimale forhold og i Eco-modus er garantert fabrikktallene oppnåelige», skrev Benny i testen.

Best i test

Men hvem er best av MG ZS EV, Nissan Leaf e+ og Peugeot e-208?

– Skulle jeg valgt personlig, hadde jeg valgt med hjertet og da hadde det blitt Peugeot, sier Benny og tilføyer:

– Den er kul, morsom å kjøre og fin å se på. Men den er liten, og det gjør den upraktisk for veldig mange.

Derfor blir den ikke vår testvinner. Hva med MG?

– Den er et kupp for 240.000 kr. Det er mye bil for pengene. Det er god plass, helt grei å kjøre, men bærer litt preg av billige løsninger, sier Benny som også er litt usikker på annenhåndsverdien til denne kinesiske nykommeren.

Derfor blir veteranen Nissan Leaf e+ vinneren i vår test. Benny tror mange nordmenn er villig til å betale nesten 120.000 kr mer for 12,5 mil lengre rekkevidde:

– Den er ikke fryktelig spennende, men den er sikker, best på plass og komfort, avslutter Benny.

BEST I TEST: Nissan er ikke veldig spennende, men har god plass i baksetet og bagasjerommet, oversiktlig føremiljø, er stillegående og komfortabel. Foto: Nissan
BEST I TEST: Nissan er ikke veldig spennende, men har god plass i baksetet og bagasjerommet, oversiktlig føremiljø, er stillegående og komfortabel. Foto: Nissan