Et tastetrykk så hopper (!) bilen: – Et skikkelig partytriks!

Flaggskipet har ekstrautstyr for 600.000 kroner! Se video:

Det hender vi i Broom tester biler som stikker seg litt mer ut fra mengden enn andre. På oppmerksomhetsskalaen, troner ofte superbiler fra Lamborghini og Ferrari helt øverst.

Nå har imidlertid en SUV fra Mercedes «sneket» seg inn på denne listen – og det med god margin.

Vi kan rett og slett ikke huske sist vi har fått SÅ mye oppmerksomhet bak rattet i en bil. Enten vi befinner oss midt i Oslo Sentrum, eller på en bensinstasjon, er responsen akkurat den samme: De aller fleste smiler og ler, mens de filmer bilen med store øyne (og kamera).

Andre ser mer overrasket ut, før de skjønner at det som skjer faktisk er sant.

Gyngemodus

Bilen vi kjører er helt nye GLS – selve flaggskipet til Mercedes. Dette er SUVens S-Klasse. Beistet vi kjører koster 2 millioner kroner og har ekstrautstyr for, hold deg fast.... 600.000! Det er to nye A-Klasser i ekstrautstyr det...

Listen blir selvsagt lang, og på tykkelse med Bibelen. Men det er én nyhet som også er kjernen i hvorfor vi får så mye oppmerksomhet i GLS. Vi snakker om dempersystemet og ekstrautstyret kalt E-Active Body Control.

Dette er en videreutvikling av Mercedes sitt allerede avanserte dempersystem. Blant nyhetene på E-Active Body Control, er den såkalte «gyngemodusen».

Nytt SUV-flaggskip fra Mercedes - dette er nye GLS

Det er kanskje ikke så nyttig å hoppe mens du venter ved fotgjengerfeltet. Men du verden så moro det er å se gliset til samtlige forbipasserende.
Det er kanskje ikke så nyttig å hoppe mens du venter ved fotgjengerfeltet. Men du verden så moro det er å se gliset til samtlige forbipasserende.

Latterlig og litt nyttig

Når du aktiverer den, begynner rett og slett hele bilen å gynge, eller skal vi si hoppe opp og ned. Tanken bak er at du lettere skal komme deg løs, dersom du for eksempel sitter fast i ørkenen.

Et lite tastetrykk, så begynner den 2,5 tonn tunge bilen å hoppe forsiktig opp og ned.
Et lite tastetrykk, så begynner den 2,5 tonn tunge bilen å hoppe forsiktig opp og ned.

I vår testperiode fikk vi dessverre ikke anledning til å teste nytteverdien av kjøremodusen, men underholdningsverdien derimot – den kan vi med sikkerhet slå fast at fungerer MEGET bra.

Du klarer enkelt og greit ikke la vær å le når du aktiverer gyngemodus på GLS. En ting er å kjenne det selv, men responsen fra andre er helt utenom det vanlige.

Selvfølgelig er det veldig barnslig å hoppe av gårde i Oslo Sentrum med «Humpetitten» av Hanne Korgh på Burmester-anlegget, men i disse litt kjedelige korona-tider, synes vi det var passende å lette litt på stemningen.

E-Active Body Control koster forresten 83.000 kroner, men livsgleden du får tilbake er seriøst verdt hver eneste krone.

Se video av vårt møte med nye GLS og gyngemodus i videovinduet øverst i saken.

Hver demper er utstyrt med en egen 48-volts motor eller pumpe, som mater et hydraulisk trykkreservoar. På den måten vil demperne kunne reagere svært raskt, individuelt og med store utslag. Resultatet er en helt overlegen komfort inne i bilen.
Hver demper er utstyrt med en egen 48-volts motor eller pumpe, som mater et hydraulisk trykkreservoar. På den måten vil demperne kunne reagere svært raskt, individuelt og med store utslag. Resultatet er en helt overlegen komfort inne i bilen.

Verdens mest avanserte

Det skal sies at det nye E-Active Body Control-systemet ikke bare handler om underholdning. Langt ifra. Mercedes kaller det selv for verdens mest avanserte dempersystem, og det er ikke uten grunn.

Testbilen koster nesten 2 millioner kroner inkludert alt utstyr.
Testbilen koster nesten 2 millioner kroner inkludert alt utstyr.

Basert på en allerede avansert luftfjæring, har Mercedes nå utviklet systemet slik at du kan kontrollere hver enkelt demper individuelt. Du kan i praksis bestemme fjæringsveien på hvert hjul, noe som kan være nyttig i terrenget, dersom eksempelvis ett hjul henger i luften.

«Curve» er også blant nyhetene. Aktiverer du den vil bilens karosseri lene seg samme vei som du svinger – for å redusere de laterale kreftene.

Dette fungerer også ved hard akselerasjon eller nedbremsing. Altså vil du og passasjerene alltid sitte så godt som rett i kupeen, mens understellet og fjæringen kompenserer for svinger, g-krefter og ujevnheter.

Bilens doble kameraer scanner også veien, og forbereder dempersystemet før man treffer dumper eller generelt dårlig veistandard. Dette fungerer i praksis svært bra. Faktisk så bra ut en vanlig fartsdump knapt merkes i normale hastigheter.

Dette er rett og slett imponerende, og noe du kan lese mer om i testen av bilen på Broom etterhvert.

E-Active Body Control debuterte på nyeste generasjon GLE. Dempersystemet er naurligvis også å få på storebror GLS.
E-Active Body Control debuterte på nyeste generasjon GLE. Dempersystemet er naurligvis også å få på storebror GLS.

I mellomtiden kan du se hvordan det går når vi hopper av gårde i Oslo med «Gyngemodus»: