Coronaviruset truer Volvo – kan stoppe produksjonen
– Situasjonen er dramatisk.
Utbruddet av det nye coronaviruset har for lengst begynt å påvirke verdensøkonomien. Også bilbransjen er kraftig rammet av viruset.
Hyundai har allerede måttet stenge flere av sine fabrikker i Sør-Korea tidligere denne måneden – ettersom viruset har stanset tilførselen av deler fra kinesiske underleverandører.
Hyundais fabrikker i Sør-Korea tilsvarer 40 prosent av bilprodusentens totale produksjon. Å stenge disse rammer derfor hardt.
Ifølge AFP har analytikere anslått at en fabrikkstans over fem dager vil koste Hyundai minst 500 millioner dollar.
Volvo bekrefter: Norsk storselger skal bygges i Kina
Truer Volvo
I tillegg til Hyundais produksjon, er flere andre bilmerker påvirket av viruset. Blant dem finner vi Toyota, Ford, Nissan og PSA-gruppen.
Nå opplyses det også at Volvos fabrikk i Torslanda trues. Allerede innen én uke eller to risikerer man produksjonsstans, skriver P4 Göteborg.
– Dersom det ikke skjer en endring i Kina, kommer dette til å skje innen to uker, forteller Fredrik Sidahl, sjef for bransjeorganisasjonen Fordonskomponenterna, til kanalen.
I likhet med Hyundai, er det mangel på leveranser fra kinesiske underleverandører som truer Volvo-produksjonen akkurat nå.
– Situasjonen er dramatisk og alvorlig, og den rammer både mennesker og bransjen, sier Stefan Elfström, pressetalsmann hos Volvo Cars, til svenske Dagens Nyheter.
Full stans i Kina
Volvos pressetalsmann understreker at produksjonen utenfor Kina inntil videre går som normalt.
– Fabrikkene våre i Europa og USA er i gang, og vi har tett dialog med Kina for å unngå negative følger. På en annen side står produksjonen i Kina helt stille nå, på grunn av viruset, sier Elfström til Expressen.se.
På nåværende tidspunkt ønsker ikke den svenske pressetalsmannen i Volvo å spekulere i hvorvidt viruset kan medføre full produksjonsstans – også i Sverige.
– Men vi forventer en negativ innvirkning på både produksjon og salg i løpet av første kvartal, hovedsakelig i Kina. Vi har mistet et produksjonsvolum, men håper å kompensere for det de neste kvartalene og neste år, sier Stefan Elfström.
Må stoppe produksjonen av norsk elbil-favoritt
2019 har vært et eventyrlig år for Volvo:
Rekordsalg: Bensin og diesel er klart størst
Dette blir de viktigste bilnyhetene i 2020: