Tilbakekallingskampanjer i bilindustrien er ikke uvanlig. Det er selvfølgelig bra og helt nødvendig at produsentene tar ansvar og rydder opp i problemer og feil som oppstår.

Denne gangen er det Mercedes som er i ilden. Bokstavelig talt. De må nå kalle tilbake hele 300.000 biler på grunn av at de rett og slett kan begynne å brenne.

Tilbakekallingen gjelder visse varianter av Mercedes E-Klasse og Mercedes CLS med dieselmotor.

Problemet er en elektrisk forbindelse i motorrommet som kan kortslutte. I verst fall med bilbrann som resultat.

Ømfintlig for fuktighet

– Aksjonen omfatter også biler som er solgt til kunder i Norge, bekrefter Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør hos den norske importøren.

Enn så lenge finnes det ingen estimater på hvor mange biler dette kan gjelde her i Norge. Det er noe importøren jobber med å finne ut av nå.

Mercedes CLS med dieselmotor er blant de berørte bilene.
Mercedes CLS med dieselmotor er blant de berørte bilene.

Etter det Broom.no erfarer gjelder dette biler med dieselmotor produsert mellom 2016 og 2019 – biler med følgende plattform / internkoder: Mercedes W213 (E-Klasse), 238 (E-Klasse coupe) og C257 (CLS)

– Feilen som i verste fall kan før til brann, er knyttet til en elektrisk fordelerskinne som er plassert i motorrommet. Den overfører strøm til forskjellige komponenter som blant annet startmotor og dynamo.

– I tilfeller der fuktighet kommer inn i fordelerskinnen, kan den elektriske strømmen føre til termisk belastning i fordelerskinnens plastmateriale. Og altså, i verste fall, begynne å brenne, forklarer Hermansen.

Tesla tilbakekaller over 15.000 biler

Audun Hermansen er Kommunikasjonsdirektør hos den norske importeøren.
Audun Hermansen er Kommunikasjonsdirektør hos den norske importeøren.

Blir kontaktet

Det jobbes akkurat nå med å kartlegge hvilke biler som er berørt av tilbakekallingen i Norge.

– Ja, kundens sikkerhet har alltid prioritet i behandlingen og oppfølgingen av sikkerhetsrelaterte saker slik som dette, sier Hermansen.

De berørte bileierne vil bli kontaktet av Mercedes slik at et autorisert verksted kan kontrollere, og eventuelt utbedre bilen. Det hele skal være ganske fort gjort.

– Selve utbedringen av feilen er estimert til å ta under 1 time. Dette er selvfølgelig kostnadsfritt for de berørte kundene, avslutter Hermansen.

Det er ikke kjent at noen av de aktuell bilene i Norge har begynt å brenne som følge av denne skalden.

Les også: Jaguar stopper produksjonen av norsk elbil-favoritt

Video: Dette er Mercedes sin nye elbil EQC