Det er snart 50.000 registrerte Tesla-er på norske veier, ifølge offentlig registreringsstatistikk.

Til tross for kraftig vekst i Norge det siste året, har servicetilbudet til Tesla aldri vært bedre enn det er i dag.

Kombinasjonen av overgang til to skift, utvidede åpningstider, flere ansatte og nye servicesenter har gjort underverker med ventelistene. På det meste var det fire måneders ventetid for en vanlig service i Oslo-området sommeren 2018. Nå er det én til to uker.

16 senter

I 2019 var Tesla Model 3 Norges mest solgte bil – og med den har volumet fått et voldsomt løft. Derfor har det vært nødvendig med betydelige oppgraderinger i servicetilbudet.

Totalt er det nå i underkant av 1.000 ansatte, bare knyttet opp mot service.

– Vi begynner å se resultatet av arbeidet og investeringene vi har gjort de siste årene, sier en fornøyd Even Sandvold Roland.

Dette synes norske Tesla-eiere om bilen sin

Tredoblet

Ved inngangen av 2020 er det mer enn tre ganger så mange ansatte på service i Norge, sammenlignet med starten av 2016.

– Tesla har per dags dato 16 servicesentere i drift i Norge, og vi skal åpne flere nye i tiden fremover. Senteret i Haugesund er allerede i drift, en måned før planlagt åpning. Om kort tid åpner vi et servicesenter i Molde, og senteret i Sarpsborg vil åpne i løpet av sommeren. Etterhvert kommer også er vi på plass i Bodø, Tønsberg og Hønefoss, for å nevne noen, fortsetter Sandvold Roland.

Tesla Model 3 har vært en stor suksess i Norge. Men det høye salget setter også krav til et godt utbygd servicenettverk.
Tesla Model 3 har vært en stor suksess i Norge. Men det høye salget setter også krav til et godt utbygd servicenettverk.

Brukt Tesla: Er dette et smart bruktbilkjøp?

Må selge lånebilene

Det siste nye senteret som åpnet ligger på Åsane, utenfor Bergen. Kunder i Bergen får ordinær servicetime på omlag to uker, mot tidligere ventetid på rundt to måneder i samme region.

Med den nye situasjonen, har man rett og slett fått et luksusproblem.

– Kapasiteten vår er så god at vi må selge flere av servicelånebilene våre – vi trenger dem ikke lenger!

Volvos første elbil vil fylle et tomrom i markedet

Even Sandvold Roland i Tesla Norge gleder seg over at man endelig har fått kontroll på serviceutfordringene.
Even Sandvold Roland i Tesla Norge gleder seg over at man endelig har fått kontroll på serviceutfordringene.

Bestiller via Appen

I fjor åpnet Tesla også det som er Europas største servicecenter, eller SC på Tesla-språket, på Karihaugen utenfor Oslo. Hele 3.000 kvadratmeter i det som tidligere var Bring sitt logistikksenter.

– Vi gjennomfører stadig forbedringer med utgangspunkt i hva kundene våre ønsker seg. Nytt av fjoråret er selvbetjent booking av servicetimer direkte i Tesla-appen. Flere servicesentere tilbyr også kundene våre utvidede åpningstider og økt fleksibilitet. Satsningen på Mobile Service lar oss i stadig flere tilfeller komme dit kunden er. De fleste synes det er aller best å slippe et verkstedsbesøk når det kan unngås, understreker Sandvold Roland.

Skal du ha service – må du bruke Appen

Noe klager likevel

På Facebook er det en rekke grupper dedikert for norske Tesla-eiere. Der det fortsatt en del som klager på både service og problemer med bilene. Mest har det naturlig nok vært knyttet til volummodellen Model 3.

– Model 3 har samlet gått veldig bra. Helt problemfritt er det aldri å introdusere en helt ny modell på markedet. Noen tilfeller er vi ikke helt fornøyd med, og de jobber vi med å rydde opp i, lover Sandvold Roland.

Rundt årsskiftet 20/21 kommer også en ny potensiell storselger: Kompakt-SUven Model Y.

Tesla hadde ekstrem ventetid – nå tar de grep

Video: Eie eller leie? Se hva det koster under: