Denne har egentlig ingen konkurrenter

ARVIDSJAUR (BROOM/TV 2): Viser hva den kan på isen.

Audi har valgt å lage en coupe-utgave av sin SUV Q3. Den heter selvsagt Q3 Sportback. Både den og vanlige Q3 kommer som RS-utgaver med 400 hk. Vi har testet begge.
Audi har valgt å lage en coupe-utgave av sin SUV Q3. Den heter selvsagt Q3 Sportback. Både den og vanlige Q3 kommer som RS-utgaver med 400 hk. Vi har testet begge.
 Foto: sagmeister_potography
Foto: sagmeister_potography
 Foto: sagmeister_potography
Foto: sagmeister_potography
 Foto: sagmeister_potography
Foto: sagmeister_potography

Det er ikke så ofte jeg føler meg nervøs som passasjer i bil. Særlig ikke når jeg vet at den som sitter bak rattet har lang erfaring med motorsport og rally – og har gjort dette mange ganger før.

Men så er dette litt spesielt. Matrix LED-lysene til bilen vi sitter i – en Audi RS Q3 –pløyer gjennom det svarte mørket utenfor. Men det er ikke mye vi ser, likevel, bortsett fra litt av veien rett foran oss. Og den veien forsvinner under bilen i et alarmerende tempo på det speilblanke føret.

Speedometeret viser 203 km/t i det jeg såvidt rekker å ense at snøen foran oss tilsier en sving. Her legges bilen inn i en bred sladd. Jeg holder meg fast – og ler!

Jeg klarer altså ikke annet enn å le. Det er skrekkblandet fryd – men en slags fryd er det jo, likevel.

Mannen som ratter bilen ler også. Han heter Martin Ahlin. Han kommer fra en familie som har drevet med motorsport i mange år, og viser oss akkurat hva Audis nye råskinn er kapabel til på en isbane. I bekmørket! Den var ny.

– Den er fantastisk balansert og lett å kontrollere, fastslår Dahlin.

Det går unna på isbanen vi kjører Audi RS Q3 på.
Det går unna på isbanen vi kjører Audi RS Q3 på.

Heftige SUV-nyheter

Vi skal komme tilbake til isbanen. Men først bakgrunnen for at vi befinner oss langt avgårde i Arvidsjaur.

Audi gjør som mange andre: Satser mer og mer på SUVer. Q2, Q3, Q4, Q5, Q7 og Q8 er allerede på plass – i tillegg til de elektriske: e-tron og e-tron Sportback.

Av disse er Q3 kommet i en helt ny generasjon.

Første gangen vi testet en Audi RS Q3 møtte vi politiet ...

RS Q3 er tilgjengelig både som Q3 Sportback (t.v.), med mer coupeaktig taklinje, og som vanlig Q3.
RS Q3 er tilgjengelig både som Q3 Sportback (t.v.), med mer coupeaktig taklinje, og som vanlig Q3.

Hva er dette?

Vi har ikke reist langt opp i nord-Sverige for å teste en helt vanlig Q3. Neida, vi er her for å lære mer om verstingmodellene som kommer på markedet ganske snart: RS Q3 og RS Q3 Sportback.

Sistnevnte er den mer coupeaktige utgaven av Q3 – og den minner mistenkelig om en Audi Q8 som har krypet i vask: Muskuløs, tøff og sportslig. Særlig i RS-utgaven – i Kyalami grønn lakk, sorte detaljer og sorte felger.

Sistnevnte er ikke bare en nyhet for Audi. Ingen av den andre tyske premiumbil-produsentene har laget tilsvarende coupe-aktige modeller av henholdsvis GLA eller X1. BMW X2 er kanskje det nærmeste du kommer – men den har ikke samme buede taklinje som Q3 Sportback.

Audis nye SUV med viktig nyhet

Hvordan er den å kjøre?

Turen til Arvidsjaur byr på muligheten for å teste bilen på isbane. I tillegg til å være helt utrolig moro, gir det også en mulighet til å teste ut firehjulsdriftsystemet, styrefølelse og balansen i bilen.

RS-understellet er senket 10 mm i forhold til en standardmodell – og du har muligheten for Dynamic Chassis Control (DCC). Dette inkluderer sensorer som motvirker krenging – og demperne som justeres etter underlaget du kjører på.

DCC justerer også styring, quattro firehjulsdriften, automagirkassen, gassrespons og motorlyd. Du kan velge mellom seks kjøremodus. Og akkurat som på nye RS 6 og RS Q8 – har du tilgang til de mest sportslige innstillingene direkte fra RS-knappen på rattet.

En detalj som Audi-fansen vil like: RS Q3 har nå fått ett ovalt enderør på hver side, slik de andre RS-modellene har. Forrige generasjon RS Q3 hadde to 'små' enderør samlet på den ene siden.
En detalj som Audi-fansen vil like: RS Q3 har nå fått ett ovalt enderør på hver side, slik de andre RS-modellene har. Forrige generasjon RS Q3 hadde to "små" enderør samlet på den ene siden.

På isen merkes det hvordan kreftene sendes bakover, og gir mulighet for kontrollerte sladder og drifting. Samtidig er gassresponsen, girskiftene og balansen i bilen imponerende god. Bilen får deg til å framstå som en bedre sjåfør enn du egentlig er.

Den progressive styringen gir deg hele tiden god informasjon om hvordan du ligger an. Lett og praktisk når du kjører i komfortmodus – mer presis og vektet i sport.

Men med vinterdekk som er ganske myke, og veier som er glatte, får vi aldri sjansen til å virkelig presse RS Q3 skikkelig i svingene. Den oppgaven skal vi komme tilbake til når sommeren er på plass. Men de kompakte utvendig målene og relativt lav vekt, lover i alle fall godt.

Vi får imidlertid sjekket bremsene. Standard, ventilerte bremser (375 mm foran) biter imponerende godt på det vanskelige underlaget.

Du kan få keramiske bremseskriver foran, men med mindre du virkelig skal leke racerbilsjåfør på bane, tror vi du kan spare de pengene.

På vanlig vei fungerer understellet ypperlig – og gir god komfort. Det er først når underlaget blir humpete og ujevnt, at du merker at det kan være litt stivt. Her merker du også forskjellen på denne og de større modellene med luft-fjæring.

Dette mener eierne om storebror Q5

Q3 er blitt en betydelig mer romslig bil enn tidligere. Selv i Sportback-utgaven er takhøyden god nok. Baksetene kan reguleres i lengderetning – og man kan stille seteryggen i sju ulike vinkler.
Q3 er blitt en betydelig mer romslig bil enn tidligere. Selv i Sportback-utgaven er takhøyden god nok. Baksetene kan reguleres i lengderetning – og man kan stille seteryggen i sju ulike vinkler.

Hvordan er plassen?

I fysiske mål, er faktisk den nye Q3-en blitt noe mindre enn forgjengeren. Lengden er nå 448 cm – mot 450 i forgjengeren. Høyden er mer eller mindre identisk: 1849 mm – mot 1851 mm i første generasjon.

Men plassutnyttelsen er blitt mye bedre. Det gjør også at både Q3 og Q3 Sportback nå vil gjøre nytten som familiebil for mange.

På papiret står de oppført med like stort volum på bagasjerommet: 530 liter. Men i praksis er det naturligvis lettere å utnytte og bedre plass i Q3, enn Sportback-utgaven med den fallende taklinjen.

Legger du ned ryggen på baksetene, blir gulvet nesten flatt. Da rommer det solide 1.525 liter (1.400 liter i Sportback). Baksetene er for øvrig justerbare både i ryggvinkel (7 ulike nivå) og i opptil 15 cm i lengderetning – så kan du velge selv hvor du trenger plassen.

Men det er klart. Har du tre barneseter, hundebur og barnevogn, så er det ikke denne bilen du skal ha ...

Bakseteplassen er god for to voksne. Med romslig plass til beina og takhøyde nok i begge utgavene. Midtsetet er nødløsning, som i de fleste bilene i dette segmentet.

Foran er det også romslig. Her er det dessuten bra med små og store oppbevaringsrom. Trådløs lader er plassert under klimaanlegget, foran girspaken.

Her er den: Audis nye og elektriske SUV

Interiøret er slik vi er blitt vant med på de nye modellene til Audi. Ryddig og med høy premiumfølelse. Vi savner fortsatt menyhjulet – men her er i alle fall klimaanlegget mulig å justere med vanlige knapper. Takk for det!
Interiøret er slik vi er blitt vant med på de nye modellene til Audi. Ryddig og med høy premiumfølelse. Vi savner fortsatt menyhjulet – men her er i alle fall klimaanlegget mulig å justere med vanlige knapper. Takk for det!

Finest utenpå eller inni?

Både Q3 og Q3 Sportback er skikkelig tøffe biler. Særlig liker vi når de får litt sterke lakkfarger, kombinert med svart grill, svarte lister, svarte felger og svarte dekaler.

Q3 har fått mer markerte linjer enn forgjengeren, som var nesten glatt som en såpestykke. Her er det mer aggressivt og sterkere karakter på utseendet. Blant annet er hoftene over bakhjulene distinkte, og noe du legger merke til når du kikker i de utvendige speilene.

Rent visuelt er fronten på de to bilene lik. Men alt fra kanten av forskjermen og bakover er annerledes på Sportback.

RS-stylingen gir større grill, ekstra luftinntak like over grillen og brede åpninger på hver side av frontfangeren.

Bak er det en skikkelig diffusor. Og i motsetning til første generasjon RS Q3, har nykommeren fått et digert, ovalt enderør på hver side.

Sportback-utgaven ser ekstra hårete og sportslig ut. Bakfra er det nesten som man må kikke to ganger, for å sjekke at det ikke er topp-verstingen RS Q8.

Innvendig er det ikke så store forskjeller fra en vanlig Q3. Men det er et veldig ryddig og fint interiør. Du sitter godt i de polstrede RS-setene – og spotsrattet med flat bunn er akkurat passe tykt.

De digitale instrumentene er standard, og fungerer som i alle Audier veldig bra. Ellers er det små RS-emblemer dandert rundt omkring, bare for å minne deg på at du kjører noe utenom det vanlig.

Vi synes imidlertid den er tøffeste utenpå – i alle fall om du velger "riktig" fargekombinasjon.

Vente på el-SUV – eller kjøpe ladbar hybrid?

Med 400 hk er Audi RS Q3 Sportback og RS Q3 virkelig raske på avtrekkeren – uansett føre!
Med 400 hk er Audi RS Q3 Sportback og RS Q3 virkelig raske på avtrekkeren – uansett føre!

Går den bra?

Svaret på dette spørsmålet gir seg kanskje selv, sånn i utgangspunktet. Under panseret sitter siste versjon av den velkjente, femsylindrede 2,5-literen som blant annet finnes i RS 3. Dette er en motor som har vunnet “International Engine of the Year Award” ni (!) ganger på rad.

400 hk og 480 Nm dreiemoment får du tilgang til her. Og det gir selvsagt et heftig fraspark.

0-100 km/t er en øvelse du skal klare på 4,5 sekunder. Toppfarten er regulert til 250 km/t i utgangspunktet – men kan om du vil og har penger nok, heves til 280 km/t.

Kreftene serveres via en sju-trinns S-tronic girkasse, og det skjer uvanlig effektivt. Samtidig får du et herlig raspende lydbilde. Femsylindrede motorer er godt egnet til nettopp det.

Men raskest i klassen er den likevel ikke. Mercedes GLA 45 AMG klarer samme øvelse på bare 4,4 sekunder. Den blir dessuten om ikke så lenge erstattet av en ny generasjon, som trolig blir enda et hakk raskere.

Når det er sagt: RS Q3 er uansett en seriøst rask bil.

Forbruket, om du er interessert, kan vi røpe er beregnet til 0,89 l/mil. Dette er basert på WLTP-metoden. Den korte tiden vi fikk testet bilen, var det ikke dette punktet vi jobbet mest med å undersøke ...

Brukt Audi RS Q3: Her er det halv pris

Audi RS Q3 koster rundt 1 million kroner.
Audi RS Q3 koster rundt 1 million kroner.

… og konklusjonen er?

Audi Q3 RS er en skikkelig bølle av en SUV. Og siden den er såpass kompakt, får du mer følelse av sportsbil enn i de større SUVene. DCC-systemet gir deg veldig gode justeringsmuligheter – selv om du aldri får fullt så god komfort som med luftfjæring.

Prisen starter på drøyt millionen. Det er en del over Mercedes GLA 45 AMG, som er den mest sammenlignbare modellen. Den starter nemlig under 900.000 kroner.

Men Audien er langt mer moderne enn den aldrende GLA – og har et betydelig større bagasjerom. Også er det perlen av en femsylindret motor, da. Lyden alene er nok til at du legger litt ekstra i potten!

Audi RS Q3 / Q3 Sportback

Motor: 2,5-liter, 5 syl, bensin Effekt: 400 hk / 480 Nm 0-100 km/t: 4,5 sek. Forbruk: 0,89 l/mil Toppfart: 250 km/t Bagasjerom: 530 / 1.525 liter (1.400 liter Sportback) Lengde x bredde x høyde: 448 x 184 x 202 cm Vekt: 1,7 tonn Pris: Fra 1 mill. kroner

Denne Audien har 900 (!) hestekrefter

Video: Se rapporten fra vårt første møte med Audi RS Q3 Sportback under: