Dette er den nye elektriske Mazda MX-30, på en kjapp Norgesvisitt. Foto: Ketil Skogheim
Dette er den nye elektriske Mazda MX-30, på en kjapp Norgesvisitt. Foto: Ketil Skogheim

Her er den i Norge – kan bli ny bestselger

Mazda har gjort mye riktig på sin elbil – men én ting trekker ned.

Japanske Mazda har enn så lenge ikke hatt noen elbil i sitt modellutvalg. Det blir det snart slutt på nå. For senere i 2020, nærmere bestemt tidlig på høsten, kommer de med elektriske MX-30.

Allerede nå er bilen på en liten Norgesvisitt. Arrangementet startet denne uken, med visning for forhandlere, presse og kunder. Interessen rundt bilen er stor.

Det er også en bil Mazda selv har store forhåpninger til.

MX-30 er en crossover, med litt høy bakkeklaring, en coupe-aktig taklinje og en spesiell dørløsning, som de kaller Freestyle. Denne skal gi ekstremt lett og god adkomst til kupeen.

Kompakt og velutstyrt

Mye Mazda MX-30 kan bli en bestselger for merket her i Norge. Foto: Ketil Skogheim
Mye Mazda MX-30 kan bli en bestselger for merket her i Norge. Foto: Ketil Skogheim

Bilen er forholdsvis kompakt med en lengde på 4,4 meter, men skal by på god innvendig plass de ytre målene tatt i betraktning. Den skal også være velutstyrt. Blant utstyret som inngår finner vi 18-tommers lettmetallfelger, adaptiv cruisekontroll, head-up display projisert i frontruten, adaptivt LED front- og fjernlyssystem, autobrems, bare for å ta med noe.

Førermiljøet kjennetegnes av at tre digitale skjermer omkranser føreren; et 7’’ digitalt hovedinstrument, en 8,8’’ midtstilt infotainmentskjerm og en helt ny 7’’ berøringsskjerm som hovedsaklig betjener klimaanlegget.

Bilene som rett og slett nekter å dø

Kan bli bestselger

Petter Chr. Grüner Brinch i Mazda tror MX-30 kan bli bestselgeren i Norge.
Petter Chr. Grüner Brinch i Mazda tror MX-30 kan bli bestselgeren i Norge.

Biltypen er ikke tilfeldig valgt av Mazda. Kompakte SUV-er og crossovere er populære som aldri før, også i en global sammenheng. Dette kombineres nå altså med batteri og en elektrisk motor.

Dermed kan bilen bli en potensiell bestselger for Mazda her i Norge.

– Vi gleder oss veldig til å få denne på plass i Norge. Nye MX-30 vil sammen med CX-30 bli våre viktigste modeller i Norge framover. Bilen har fått svært god mottagelse av de som har sett den.

Det sier Petter Chr. Grüner Brinch som er PR- og produktsjef hos Mazda Motor Norge.

Noen salgsmål for bilene vil han derimot ikke oppgi.

– Nei, det oppgir vi aldri, sier han lurt og diplomatisk.

Bilen som spiser naboens SUV til frokost

Her ses den spesielle dørløsningen med bakhengslede bakdører og ingen stolpe mellom for- og bakdør.
Her ses den spesielle dørløsningen med bakhengslede bakdører og ingen stolpe mellom for- og bakdør.

Optimalt kompromiss

Apropos batteri og dermed rekkevidde. Den nye Mazda MX-30 har foreløpig en offisiell rekkevidde på 200 kilometer. Det er ikke best i klassen. Det kan kanskje være litt i snaueste laget for rekkevidde-opptatte nordmenn.

Det er lenge siden det ble lansert en ny elbil med tilsvarende kort rekkevidde. Når man vet hva vinter og kulde gjør med rekkevidden, trekker dette neppe heller opp hos oss i Norge.

– Vi er klar over det, men bilen har den rekkevidden den har. Vi mener likevel at bilen fint vil kunne fylle de daglige gjøremålene for svært mange nordmenn. Både som nummer en-bil og som nummer to-bil i familien, forklarer Grüner Brinch.

Lavpris-elbilen fra Kina er ute på norske veier

Mazda MX-30

  • Batterikapasitet: 35.5 Kwt
  • Rekkevidde / foreløpig data: Ca 200 km
  • DC lading: CCS (50 kW)
  • AC lading: Ombordlader 6,6 kW
  • Lengde: 4395 mm
  • Høyde: 1570 mm
  • Bredde: 1795 mm
  • Åpningsvinkel for Freestyle-dører: 82° foran, 80° bak

Gunstig priset

Produsenten selv forklarer dette med at de tenker på hele produktets livssyklus, og tar alle faktorer inn i betraktning – inkludert utslipp ved produksjon og det noe svulstige "utnyttelse av jordens ressurser".

Derfor har de valgt et batteri med kapasitet på 35,5 kWt for MX-30. De mener at det gir det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft. Mazda mener også at dette bør dekke det daglige behovet for de aller fleste.

– Dessuten er dette med stort batteri prisdrivende. Jeg er synes vi har en veldig hyggelig startpris på MX-30. Kun 249.000 kroner, pluss levering, avslutter Grüner Brinch.

Les også: Hvor du bor har mye å si for om du velger elbil

Video: Dette er en annen bestselger fra Mazda