Flere nye bilmerker er på vei til Norge i år. Det handler om elbiler og kinesiske produsenter, som gjerne vil ha en bit av den norske elbil-kaken.

En av dem er allerede på plass. MG har startet opp salget i Norge og denne uken leverte de ut de aller første bilene sine til kunder.

MG starter med én modell i Norge, nemlig ZS EV. Her snakker vi crossover med rekkevidde på 263 kilometer og en startpris som virkelig kan bli tøff for konkurrentene: 229.990 kroner.

Topputgaven Luxury blir din for 249.900 kroner. Med det legger MG seg under samtlige, sammenlignbare konkurrenter i pris.

200 biler med båt

Vi i Broom stiftet bekjentskap med bilen første gang i fjor høst, i Belgia.

Mikkel Rasmussen Hofplas (t.v.) er en av de første MG-kundene i Norge. Her sammen med daglig leder Jan Kåre Holmedal hos importøren Norwegian Mobility Group.
Mikkel Rasmussen Hofplas (t.v.) er en av de første MG-kundene i Norge. Her sammen med daglig leder Jan Kåre Holmedal hos importøren Norwegian Mobility Group.

Der hadde MG invitert til informasjonsmøte og la fram sine planer for lanseringen i Norge. Dessuten fikk vi tatt den aller første prøveturen med bilen.

Da var planen å starte salget allerede i oktober. Slik gikk det imidlertid ikke. MG hadde tydeligvis dårlig tid med å komme i gang og hadde ikke avklart alle detaljene.

Det endte med at de ikke ble enige med selskapet som først skulle selge bilene i Norge og det ble endel frem-og-tilbake rundt dette. Men nå er alt på skinner.

De 200 første MG-ene kom til bilhavna i Drammen i januar, med bilbåten «City of Oslo». Og nå er disse spredt ut til et forhandlernett som består av 18 ulike bilbutikker.

– Derfor gikk Rover konkurs

Her ruller et nytt bilmerke i land i Norge. MG starter med elektriske ZS EV, den selges nå fra 18 forhandlere rundt om i landet. Foto: MG.
Her ruller et nytt bilmerke i land i Norge. MG starter med elektriske ZS EV, den selges nå fra 18 forhandlere rundt om i landet. Foto: MG.

Pris og plass

Også Norsk elbilforening ønsker nykommeren velkommen:

– Vi er veldig glade for å kunne ønske det første person-elbilmerket fra Kina velkommen til Norge. Vi har fulgt utviklingen lenge, også i direkte kontakt med kinesiske produsenter. Dette er bare starten, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

MG ZS går inn i en klasse med relativt mange konkurrenter. Det er nemlig flere bilmerker som satser på elektriske crossovere. Det store fortrinnet til ZS er prisen. Dessuten er bilen overraskende rommelig. Bagasjerommet er for eksempel på 470 liter, det er bedre enn mange andre biler i klassen. Til gjengjeld ligger rekkevidden under de fleste sammenlignbare modellene.

Snart kommer denne elbilen til vår del av verden

Her står den første forsendelsen med biler linet opp. Foto: MG.
Her står den første forsendelsen med biler linet opp. Foto: MG.

Tøff krasjtest

Like før jul ble ZS EV forresten krasjtestet. Tradisjonelt har kinesiske biler et frynsete rykte når det gjelder kollisjonssikkerhet, men her er det tydelig at MG har gjort jobben på en skikkelig måte.

Etter at ZS EV hadde vært gjennom det tøffe testprogrammet hos krasjtest-instituttet Euro NCAP, var nemlig dommen toppscore og fem stjerner. Dette gjør forresten også ZS EV til den første SUVen i det såkalte B-segmentet med femstjerners klassifisering.

Karakteren til ZS EV er basert på følgende score i de ulike kategoriene: Voksen passasjer 90 prosent, beskyttelse av barn 85 prosent, fotgjengere 64 prosent og sikkerhetssystemer 70 prosent.

Vi har prøvekjørt ZS EV – les mer om hva vi synes om den her

Se den selv: Her møter MG ZS veggen