Avslørt: Dette blir drømmebil for veldig mange nordmenn

Mats-André oppdaget Porsche Taycan Cross Turismo på Rygge.

Her er den på test i Norge – Porsches neste elbil: Taycan Cross Turismo. Foto: Mats-André Buraas
Her er den på test i Norge – Porsches neste elbil: Taycan Cross Turismo. Foto: Mats-André Buraas

Porsches første elbil Taycan har nylig kommet til landet, og de første bilene på norske skilter ruller nå på veiene.

Takket være denne modellen, er det allerede klart at det i år blir tidenes salgsrekord for Porsche i Norge.

Interessen har vært enorm. Over 3.000 nordmenn betalte depositum på 20.000 kroner for å forhåndsbestille bilen.

Taycan er akkurat nå elbilen for de som virkelig vil skille seg ut, og som synes at biler som Tesla Model S/X, Audi e-tron, Mercedes EQC og Jaguar I-Pace er altfor folkelige og vanlige...

Startprisen på nye Taycan er 899.000 kroner, mens toppmodellen begynner på 1,6 millioner. Og det helt uten avgifter.

Ny el-Porsche oppdaget på Rygge

Men Porsche har flere elektriske planer enn modellen som akkurat nå er i Norge. De har nemlig én variant til på gang, og den er ikke veldig langt unna.

Her er det snakk om en mer praktisk stasjonsvogn, som samtidig bygger på mange av de samme egenskapene som Taycan.

Nå har Broom fått tilsendt et bilde fra en ivrig leser, som oppdaget en prototype av nye Porsche Taycan Cross Turismo på test, i Rygge.

– Jeg kjører Tesla Model 3 selv, og superladet bilen min på Rygge. Da oppdaget jeg både Taycan og en ny stasjonsvognutgave. Den var akkurat like kul som jeg håpet på, sier Mats-André Buraas – som sikret seg et bilde før bilene dro av gårde.

Dette er konseptbilen Mission E Cross Turismo. Likhetene til Panamera er helt klart til stede.
Dette er konseptbilen Mission E Cross Turismo. Likhetene til Panamera er helt klart til stede.

Porsche bekrefter: Kommer med to nye elbiler

Tildekket

Stasjonsvognen er altså kommende Taycan Cross Turismo, som etter alt å dømme vil treffe det norske markedet enda bedre enn dagens Taycan.

Bilen får høyere bakkeklaring, rundt 600 hestekrefter og firehjulstrekk. Rekkevidden er ikke spesifisert, men Porsche lover over 500 kilometer, etter den gamle NEDC-standarden.

– Det så ut som en litt kortere versjon av Panamera Sport Turismo. Bilen var elegant å se på, med fine linjer. På innsiden rakk jeg bare å se at mesteparten var tildekket, sier Mats-André til Broom.

Porsche har flere prototyper som skal gjennomgå en rekke tester før bilen settes i produksjon. Foto: Mats-André Buraas
Porsche har flere prototyper som skal gjennomgå en rekke tester før bilen settes i produksjon. Foto: Mats-André Buraas

Over 300 km/t

Topputgaven av Taycan Cross Turismo skal ifølge Porsche klare 0-100 km/t på 3,5 sekunder, mens toppfarten oppnås på 312 km/t. Det er virkelig respektable ytelser i en «praktisk» elbil.

Ladekapasiteten blir den samme som i Taycan. Det vil si at bilen støtter 800 volt og en effekt på 350 kW.

Produksjonen vil foregå på Porsches nye CO2-nøytrale fabrikk i Zuffenhausen, hvor 1.200 personer er ansatt. Med nye Cross Turismo ventes det ytterligere 300 nye ansatte.

Her er den første bilen som gir Tesla konkurranse

Taycan Cross Turismo har firehjulstrekk og ifølge Porsche god innvendig plass. I elbil-landet Norge er det en meget god kombinasjon.
Taycan Cross Turismo har firehjulstrekk og ifølge Porsche god innvendig plass. I elbil-landet Norge er det en meget god kombinasjon.

Her kan du lese vår test av Taycan: – Dette er et mesterstykke!

Her er Taycan endelig på plass i Norge – med norske skilter: