Salget av tyske premiumbiler er på rekordhøyt nivå. I fjor kunne både BMW og Mercedes notere tidenes salgsår med henholdsvis 2.168.516 og 2.339.562 millioner solgte biler.

Hos Mercedes er det SUV-ene som dominerer salget, men også storbilen E-Klasse kan skilte med gode tall.

Nå er det fire år siden dagens E-Klasse (W213 på internspråket) så dagens lys. I løpet av året er det ventet at Mercedes slipper en ny, oppdatert utgave av bilen. Trolig får vi se den allerede i mars – under den store bilutstillingen i Genève.

Omfattende endringer

Selv om det er snakk om en facelift-utgave, er det likevel gjort relativt store endringer på bilen.

– Det ser kanskje ikke slik ut, men dette er en av de mest omfattende facelift-oppdateringene vi noen gang har gjennomført, sier Michael Kelz, som er sjefingeniør for E-Klasse til britiske Autocar.

Han legger til at Mercedes nå har gjennomgått hver enkelt komponent på bilen, og spurt seg selv om det er noe som kan forbedres.

– Den største individuelle endringen er oppgraderingen av det elektriske systemet. Det lar oss legge til en rekke nye intelligente kjøreassistansesystemer – som overgår nivået på S-Klasse, sier Kelz.

Med over 14 millioner biler levert siden 1946, er E-Klasse den mest solgte modellen i Mercedes sin historie.
Med over 14 millioner biler levert siden 1946, er E-Klasse den mest solgte modellen i Mercedes sin historie.

Nye Mercedes E-Klasse er allerede avslørt i Førde

Sju (!) ulike hybrid-varianter

Mercedes sitt multimedia-system, MBUX, blir også oppdatert i kommende E-Klasse.

Nye motorer og ytterligere satsning på hybrid er blant nyhetene på E-Klasse facelift.
Nye motorer og ytterligere satsning på hybrid er blant nyhetene på E-Klasse facelift.

Måten widescreen cockpit betjenes på blir ny. Nå erstattes det runde menyhjulet med en flat touchpad, i tillegg presenteres et splitter nytt ratt.

Under panseret debuterer en helt ny bensinmotor, som erstatter dagens (M274). Den nye motoren skal tilfredsstille de kommende Euro7-kravene.

Mer interessant er at Mercedes presenterer hele sju ulike hybrid-versjoner av E-Klasse.

Her snakker vi både mildhybrid og ladbare hybrider i ulike karosserityper. De ladbare hybridene kommer også i kombinasjon med dieselmotor.

– E-Klasse revolusjonerte segmentet i 2016 med effektive motoralternativer og luksus på S-Klasse-nivå. Når en betraktelig oppgradert variant kommer til sommeren blir det med nyheter som lover svært godt for det norske markedet, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge.

De doble skjermene interiørt (Widescreen cockpit) blir nå standard på E-Klasse.
De doble skjermene interiørt (Widescreen cockpit) blir nå standard på E-Klasse.

Volvo og Mercedes planlegger samarbeid

CLS-front

Utover store tekniske oppdateringer, vil naturligvis utseendet også løftes.

Den nye facelift-modellen skal få et skarpere uttrykk, blant annet ved at fronten henter inspirasjon fra dagens CLS.

Det innebærer blant annet nye lykter, og en mer fremoverlent grill. Bak vil også lysene gå i retning CLS – altså blir de betydelig bredere sammenlignet med dagens E-Klasse sedan.

På innsiden vil hovedtrekkene bevares. Det nye rattet vil være største visuelle forandring her.

Nå satser de på dieselhybrid

Se flere bilder av kommende E-Klasse:

20C0002_036 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_032 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_043 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_029 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_026 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_024 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_020 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_017 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_013 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
20C0002_029 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
^

FrP ut av regjering – det kan bety dyrere elbiler

Rå luksus: Dette er nye Maybach GLS 600: