2019 var et historisk godt år for de tre største premiummerkene i verden. Helt til topps klatret Mercedes, med over 2,3 millioner solgte biler.
2019 var et historisk godt år for de tre største premiummerkene i verden. Helt til topps klatret Mercedes, med over 2,3 millioner solgte biler.

Verdens største premiummerke – fjerde år på rad

Audi, BMW og Mercedes leverer solide salgstall i 2019.

Rivaliseringen om å være størst og best har pågått i en årrekke mellom de tre tyske premiummerkene; Audi, BMW og Mercedes.

2019 ble et svært godt år for samtlige merker – hvis vi ser på det globale salget. Her kan både BMW og Mercedes notere tidenes salgsrekord.

Samtidig leverer også Audi solide resultater.

I fjor utleverte Audi 1.845.550 nybiler, noe som er en økning på 1,8 prosent sammenlignet med 2018.

Audi vokser dessuten i alle kjernemarkedene. Det vil si Kina, USA og hjemlandet Tyskland.

Men tross gode tall, må Audi nøye seg med en tredjeplass blant verdens premiumprodusenter.

Audi solgte drøyt 1,8 millioner nybiler i fjor. Det er om lag 500.000 færre enn konkurrenten fra Stuttgart.
Audi solgte drøyt 1,8 millioner nybiler i fjor. Det er om lag 500.000 færre enn konkurrenten fra Stuttgart.

Rekordmange sportsbiler

På andreplass finner vi BMW, som kan melde om 2.168.516 solgte biler i 2019. Det er tidenes salgsrekord for merket, og en økning på to prosent kontra året før.

– Takket være vår massive modelloffensiv klarte vi igjen å øke salget i 2019. De nye X-modellene ga et betydelig bidrag i den positive utviklingen, påpeker Pieter Nota, styremedlem i BMW AG.

BMW har aldri levert flere M-modeller enn i fjor. Dette er nye M8.
BMW har aldri levert flere M-modeller enn i fjor. Dette er nye M8.

Han legger til at BMW sikter mot nok en salgsøkning i 2020, gjennom å opprettholde en stor modellportefølje, som skal dekke ulike typer behov. Her finner vi alt fra minstemann 1-Serie til den store luksus-SUV-en X7.

Inkludert i de drøyt 2,1 millioner solgte bilene til BMW i fjor, finner vi også en solid bunke med M-modeller. Nærmere bestemt 135.826 biler.

Det er også tidenes beste år for BMWs M-avdeling, og en økning på hele 32 prosent kontra 2018. Den positive utviklingen skyldes blant annet introduksjonen av seks nye BMW M-modeller på markedet: X3 M, X4 M, X5 M, X6 M, M2 CS, samt nye M8.

Sammen med 7-serie har nye X7 har vært en viktig modell for BMW i den øverste luksusbil-segmentet.
Sammen med 7-serie har nye X7 har vært en viktig modell for BMW i den øverste luksusbil-segmentet.

Test BMW X7: Med denne er du kongen på veien

Mercedes størst fjerde år på rad

Helt øverst finner vi Mercedes-Benz. De er for fjerde år på rad verdens største premiumprodusent. I 2019 leverte Mercedes hele 2.339.562 nybiler – med Kina, Tyskland og USA som de viktigste markedene.

Slik ser GLC ut på innsiden.
Slik ser GLC ut på innsiden.

Det er SUV-ene til Mercedes som skal ha mye av æren for rekordåret. I 2019 var nemlig hver tredje solgte Mercedes en SUV. GLC solgte aller best, etterfulgt av storebror GLE.

I likhet med BMWs sportsbilsalg, kan også Mercedes-AMG notere tidenes beste år. I 2019 leverte AMG 132.136 biler, en vekst på 11,8 prosent sammenlignet med året før.

Et bredt modellutvalg, med alt fra innstegsmodellen A35 til banebilen AMG GT R Pro, forklarer suksessen.

Mercedes E-Klasse er fortsatt en populær modell. I 2019 ble det levert over 350.000 eksemplarer rundt om i verden.
Mercedes E-Klasse er fortsatt en populær modell. I 2019 ble det levert over 350.000 eksemplarer rundt om i verden.

Nå kjøper vi dyre verstingbiler som aldri før

BMW størst i Norge

Tar vi turen hjem til Norge, ser listen over de tre tyske premiumprodusentene ganske så annerledes ut.

Her kommer Mercedes dårligst ut med 3.363 solgte biler i 2019. Mye av forklaringen er utvalget av ladbare modeller, som har vært labert. Her ventes det en merkbar økning i år, med både el-SUVen EQC og flere nye ladbare hybrider, deriblant GLE 350 de.

På annenplass følger Audi, med 7.393 solgte biler. Her er det utvilsomt e-tron som har vært avgjørende. Den står nemlig for 73 prosent av det totale Audi-salget i Norge i fjor, ifølge tall fra OFV.

På topp blant det tyske trekløveret finner vi BMW – med 10.330 solgte biler. Nesten halvparten av salget utgjør den lille elbilen i3. Det understreker igjen viktigheten av å tilby ladbare, og helst helelektriske biler, i det norske markedet.

Nesten halvparten av fjorårets BMW-salg i Norge består av elbilen i3.
Nesten halvparten av fjorårets BMW-salg i Norge består av elbilen i3.

Storselgeren BMW i3 blir ikke erstattet

Audi har lansert en helt ny generasjon RS 6: