Som en av få heldige i Norge, eier Mikkel Christiansen et beist av en Ford GT. Dette er oppfølgeren til bilen som rett før jul i fjor var høyaktuell i filmen Ford v Ferrari.

Mikkels bil er ikke GT40-originalen fra 60-tallet, men en 2006-modell fra første generasjon GT.

Med bare rett over 4.000 produserte eksemplarer i verden, er det likevel en svært sjelden perle Mikkel har stående hjemme.

Endret syn etter kinofilmen

Når vi møter Mikkel i garasjen, hvor han tilbringer virkelig mye tid, er det nesten som å bli med inn i filmen.

Helt innerst i hjørnet står bilen, på et halvslitent sementgulv. I taket surrer en vifte – akkurat som man ser i et stereotypisk bilverksted i en film. Egentlig mangler det bare en kalender med halvnakne damer, så er garasjen komplett…

– Nå har jeg ikke montert vinterdekkene ennå, så vi får dessverre ikke kjørt noe i dag. Men du skal få høre på lyden, den er helt ekstrem, forteller Mikkel, og innrømmer at eksosanlegget ikke er heeelt originalt.

Interessen rundt Ford GT40 og GT har vokst etter filmen "Ford v Ferrari". Bilder: Mats Brustad
Interessen rundt Ford GT40 og GT har vokst etter filmen "Ford v Ferrari". Bilder: Mats Brustad

– Har filmen endret ditt syn på bilen i dag?

– Helt klart! Og det tror jeg gjelder for alle som har sett den. Å bli kjent med historien bak og viktigheten av bilen på 60-tallet er helt fantastisk. Jeg så faktisk filmen på en førpremiere, og må innrømme at jeg felte en tåre på slutten der, sier Mikkel.

– Jeg regner med at dette er en bil du plasserer høyt på topplisten din?

– Det stemmer. Før jeg så filmen var den på en annenplass, nå er den helt klart øverst.

Ford v Ferrari: Her er den fantastiske historien om superbilen

Det særegne designet fortsetter også på innsiden. Dette er utvilsomt en ekte kjøremaskin!
Det særegne designet fortsetter også på innsiden. Dette er utvilsomt en ekte kjøremaskin!

Stabil i 300 km/t

Tidligere har 28-åringen eid alt fra klassikeren AC Cobra til superbiler som Audi R8 og McLaren 570.

Men det er ifølge Mikkel ingen av dem som kan måle seg helt med GT-en fra Ford.

Får han rett pris, selger Mikkel drømmebilen...
Får han rett pris, selger Mikkel drømmebilen...

– Det er noe eget ved bilen. Kjørefølelsen er helt spesiell, og noe ingen annen moderne bil kan matche. Med 550 hestekrefter rett på bakhjulene, er det viktig å kjøre med respekt. I de aller våteste svingene prøver jeg derfor å ta det litt rolig.

Mikkel legger til at bilen er sylskarp i svingene og roser stabiliteten på vei og bane.

– Den oppleves stabil i 300 km/t, bekrefter entusiasten.

Sjekk Broiler-Mikkels frekke stikk til Miljøpartiet De Grønne!

Mikkel tilbringer mye tid i garasjen. Straks kommer også hans nyeste bilprosjekt tilbake: En helt spesiell Porsche 911.
Mikkel tilbringer mye tid i garasjen. Straks kommer også hans nyeste bilprosjekt tilbake: En helt spesiell Porsche 911.

Egentlig til salgs

Selv om Mikkel har blitt aldri så glad i superbilen, ligger den faktisk til salgs. Prisantydning er rett i underkant av tre millioner kroner.

– Det er jo alltid sånn at alt kan selges for den rette pris. Men egentlig har jeg ikke lyst, så vi får se.

– Har det vært noen interesserte da?

– Joda. Det var faktisk en som tilbød meg et helt industriområde i Flå – i bytte mot bilen. Jeg takket pent nei.

I videovinduet øverst i saken kan du se hele intervjuet med Mikkel, og ikke minst høre lyden av åtte legendariske sylindre. Det hele toppes med sportseksos, som antagelig går negativt ut over tinnitus-statistikken her til lands…

^

Broiler-Mikkel må selge favorittbilen: – Kommer til å angre!

Vi blir med på tur i Mikkels AC Cobra - se intervjuet i Broompraten: