Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har vært på lanseringstur i Sør-Afrika. Det ga mer å tenke på enn bare bilene som ble testet.
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har vært på lanseringstur i Sør-Afrika. Det ga mer å tenke på enn bare bilene som ble testet.

Plutselig føltes det ganske kleint å sitte i millionbilen

Enorme kontraster da vi kjørte Porsche i Sør-Afrika.

Det er nå 10 år siden vi gikk på lufta med Broom.no første gang. Nettsiden har siden den gang vokst seg til ikke bare Norges største, men Nordens største nettsted for bil og motor.

I forbindelse med jubileet har vi tatt et dykk i arkivet og funnet fram noen klassiske, litt annerledes og kanskje litt morsomme Broom-artikler fra den første tiden.

Denne gangen er det Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen som var på Porsche-lansering. i Afrika. Og som fikk helt andre ting å tenke på enn bare Porsche ...

Her er hans historie:

– Det er farlig å gå rundt i byen, hvis du ikke vet hvilke områder du bør holde deg unna. Du må huske at mange mennesker her har ingenting å tape, og da er det lett å ty til kriminalitet, forklarer sjåføren vår.

Vi kjører rundt i Cape Town i Sør-Afrika, etter å ha spist middag på en av de mer fasjonable restaurantene i byen. Selv om klokken bare er ti på en vanlig onsdag, er gatene fullstendig rensket for mennesker. Det er ingen ute. Og det har vært slik siden det ble mørkt, rundt klokken åtte. Det er spøkelsesby-aktig.

Anledningen for turen er den internasjonale presselanseringen av Porsche Panamera E-Hybrid og 911 GTS. Jeg er Brooms representant. Men turen er også en opplevelse som strekker seg langt forbi selve bilene.

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har vært på billansering. Men fikk mer å tenke på enn bare Porsche ...
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har vært på billansering. Men fikk mer å tenke på enn bare Porsche ...

– Når det blir mørkt unngår folk å gå rundt i sentrum. Det er for mye kriminalitet her til det. Vold og ran er vanlig, sier den unge, lokale sjåføren vår.

Han er hyret inn av Porsche for å kjøre journalister og Porsche-representanter fram og tilbake mellom flyplass, hotell og racerbane.

– Jeg jobber som sjåfør på dagtid, og studerer til å bli elektriker på kveldstid. Jeg vil få noe ut av livet. Hver dag jeg står opp, er målet at denne dagen skal bli bedre enn den forrige.

Sjåføren får et glimt av luksusen som tilhører de på den ”andre siden”. Han ser luksusbilene på nært hold og det flotte hotellet som han kjører til og fra. Men det er ingen misunnelse å spore.

– Jeg elsker å kjøre bil. Så det er veldig morsomt bare å få se og høre disse bilene på nært hold, sier han.

Og selv om han jobber beinhardt for å komme seg opp og videre, har han et langt bedre utgangspunkt enn de som har det verst. De som lever fra hånd til munn, har null inntekt, få muligheter til utdannelse, knapt tak over hodet, og er omgitt av kriminalitet, vold, rus og misbruk. Og de er mange.

Slike brakker og skur dukker opp her og der. Denne ligger litt oppi fjellene. Men de største finnes like utenfor sentrum av Cape Town.
Slike brakker og skur dukker opp her og der. Denne ligger litt oppi fjellene. Men de største finnes like utenfor sentrum av Cape Town.

Fra spektakulært til hjerteskjærende

Cape Town sentrum er flatt som en pannekake, ligger helt ved den sørlig tuppen av Sør-Afrika – omgitt av nydelige, hvite strender. Rundt selve bykjernen strekker det seg opp alpe-lignende fjell. Den mest mektige fjellformasjonen kalles Table Mountain. Der er det et digert, flatt platå på toppen. Et mektig syn.

Du trenger ikke å kjøre lenge rundt i det utrolige fascinerende landskapet, for å skjønne hvorfor dette er et av Sør-Afrikas mest populære turistattraksjoner. Men på vei til banekjøringen på Killarney-banen som har røtter tilbake til 60-tallet, opplever vi en helt annen side av byen. Slummen.

Her bygges det som best kan beskrives som skur av bølgeblikk og materialer en måtte få tak i. Små barn går rundt og roter i søppel langs veien.

I lyskryssene står det menn og kvinner og vil samle søppel du måtte ha liggende i bilen, mot en liten slant.

Strømforsyningen er mildt sagt provisorisk, vann er kun tilgjengelig gjennom noen få felleskraner som er spredt rundt om – og toalettene er av typen "brakke-WC". Ingen burde leve slik. Hjerteskjærende er bare forbokstaven.

Ingen overraskelse da, at kriminaliteten her er svært høy. Cape Town er blant de farligste byene i verden. I 2011 var det 1.614 drap per 100.000 innbyggere.

Carjacking, altså at du blir ranet mens du sitter i bilen, er sterkt økende.

Nå kan du kjøpe et unikt bil-ikon

Lenge å vente på grønt lys

Da er det kanskje ikke rart at røde lys kan oppleves veldig lenge i Cape Town. Noen ganger kan en bli smånervøs, der en sitter i en steindyr Porsche og føler seg litt som en ”sitting duck”.

Men det kjennes raskt mer kleint, enn skummelt. For de som står der og vinker til deg, roper og banker på vinduet, de smiler, er blide, pratsomme. Og jeg føler meg som en idiot. Det er liksom å gni det inn – her kommer vi i millionbilene, liksom.

Kontrastene er store. Et av stoppestedene Porsche hadde lagt inn i testruten var rett og slett eventyrlig vakkert ...
Kontrastene er store. Et av stoppestedene Porsche hadde lagt inn i testruten var rett og slett eventyrlig vakkert ...

Trøsten er at det ser ut til at for eksempel en 911 GTS cabriolet, lyser opp tilværelsen litt. De ber meg ruse motoren, vil vite hvor mange hestekrefter den har og sier jeg må gi full gass ut av krysset.

Etter tre dager med kjøring i flere timer hver dag, opplever jeg utelukkende hyggelige og blide mennesker!

Nå skal det sies at vi aldri kjørte rundt på kveldstid. Og joda, det er ingen tvil om at det finnes de som gjerne bryter loven og som ikke setter tilfeldige bilisters liv og helse særlig høyt.

Men med tanke på hvordan de lever, er alle de positive og blide menneskene jeg møter likevel ganske utrolig.

Nesten alle biler hadde dette – så ble det borte

Har ingen sjangs

– De som blir født til fattigdom her, som vokser opp i slummen, har ingen sjanse i livet. De får ingen utdannelse, det er lite eller ingen støtte fra staten og de formes av det beintøffe miljøet rundt seg. Det er en ond sirkel. Samtidig får de få som har veldig mye, mye mer, sier sjåføren vår.

Sånn er det bare. Jeg lurer på om det ikke finnes en noen løsning. Hva politikerne gjør?

– Det er ingen som vil eller kan ta skikkelig tak i fattigdommen som omgir oss, mener sjåføren vår.

Det skal sies at kommunen jobber med å bygge nye, enkle boligprosjekter som skal erstatte blikkskurene. Frivillige organisasjoner jobber også med å hjelpe. Men de vi snakker med, mener slummen vokser raskere…

For meg som kommer fra velstående Norge, der mange aldri en gang har sett slike tilstander i virkeligheten, er det et svært spesielt møte. Det er vanskelig å forestille seg akkurat hvor desperat en blir av å leve i et slikt område. Hva er du villig til å gjøre for å skaffe mat på bordet til deg selv og familien, når alle lovlige metoder er utilgjengelige? Når du har prøvd alt?

Volvo laget ett eneste eksemplar – så ble den ødelagt

Broom-Vegard tar med seg sterke inntrykk hjem til Norge. – Det å se slumområder med egne øyne, er veldig tankevekkende. Hverdagens irritasjoner og småting vi klager over hjemme, blir plutselig veldig meningsløst, sier han.
Broom-Vegard tar med seg sterke inntrykk hjem til Norge. – Det å se slumområder med egne øyne, er veldig tankevekkende. Hverdagens irritasjoner og småting vi klager over hjemme, blir plutselig veldig meningsløst, sier han.

Nærmer seg kokepunktet

Situasjonen er naturligvis utrolig mye mer kompleks enn jeg rekker å få inntrykk av i løpet av en uke. Og det er en rekke faktorer jeg ikke kjenner til.

Men jeg får en følelse av at byen står i fare for å koke over. Et samfunn som fullstendig neglisjerer en så stor gruppe av innbyggerne, kan umulig holde seg stabil over tid?

Sør-Afrika har kvittet seg med Apartheid, men fortsatt gjøres det stor urett mot mange innbyggerne i landet. Og siden de er i et stort flertall, skulle en tro at det bare er et spørsmål om tid før det skjer noe.

For mens fattigdommen øker for flertallet, blomstrer økonomien for de få rike som aldri før. Blant annet takket være økende turisme. Gapet mellom klassene vokser i et skremmende tempo.

Derfor er dette en av de viktigste bilene deres noensinne

Trengs en ny redningsmann

Nelson Mandela satt i sin tid fengslet på Robben Island, en øy like utenfor Cape Town. Da han endelig ble satt fri i 1994, lovet han demokrati og et nytt samfunn. Det fikk han. Men Cape Town virker å trenge en ny redningsmann. Det håper jeg de får. Men det er altså et håp, et tynt sådan, mer enn at jeg tror det skal skje med det første.

Heldigvis er noen av de som bor her i stand til, eller kanskje nødt til å se mer positivt på det.

– Neste måned skal jeg gifte meg, forteller sjåføren vår plutselig, med et digert smil. Han er, som de aller fleste vi møter, nesten bemerkelsesverdig optimistisk og positiv. Vi håper livsmottoet hans slår til: Hver dag skal bli bedre enn den forrige …

Les også: Sjefen var hjemme med syke barn – da slo disse to seg løs

Video: Her tester vi el-Porsche i 259 km/t!