Etter hvert som bilene blir stadig mer avanserte, krever de også mer spesialisering på dekk. Illustrasjonsbilde.
Etter hvert som bilene blir stadig mer avanserte, krever de også mer spesialisering på dekk. Illustrasjonsbilde.

Dette bør du vite før du kjøper nye dekk

Hvis ikke kan det koste deg dyrt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har fått en flenge i et dekk på min fire år gamle BMW X3 med firehjulsdrift.

Her starter problemene: BMW-verkstedet sier at jeg må ha fire nye dekk, til tross for at bare ett er ødelagt. På grunn av rulleomkretsen som ikke blir like med tre litt slitte og ett helt nytt.

Så påstår BMW i tillegg at jeg må kjøpe stjernemerkede dekk for å ikke miste garantien. Visstnok fordi fordelergirkassen til firehjulstrekken kan ryke (kjempedyr!) hvis jeg ikke gjør det.

De sier videre at de tar fra meg garantien hvis jeg bruker andre dekk enn det de selger. Dette synes jeg lyder suspekt. Hva vil du råde meg til å gjøre her, Benny?

Benny svarer:

Heisann! Dette med nye vinterdekk, dimensjoner, hva man må kjøpe og om man MÅ bytte alle fire dekkene, er spørsmål som ofte dukker opp. Så problemstillingen din er veldig aktuell og da spesielt på biler med firehjulsdrift, slik som din BMW X3 xDrive har. Det samme gjelder for flere andre bilmerker også.

Skulle man komme i skade for å gjøre noe feil her, kan det bli kjempedyrt – enten man har bil med garanti eller ei. Ryker en fordelingsgirkasse kan det koste flere titusenvis av kroner. Det man sparer på å ta en kjapp snarvei, kan altså fort bli veldig kostbart. Det gjelder å holde tunga rett i munnen her...

Jeg skal forsøke å forklare kort og enkelt:

Moderne firehjulsdriftsystemer er avanserte og litt sårbare på den måten at de MÅ ha eksakt samme rulleomkrets på alle hjulene. Man bør derfor bytte alle fire dekkene samtidig, da et slitt dekk har mindre rulleomkrets enn et nytt dekk.

Det er derfor et "must" å kjøpe dekk av samme dimensjon og med samme hastighetsmerking og load index som de som sitter på felgene originalt. BMW godkjenner aldri annet enn dimensjonene som er listet opp fra fabrikk for den enkelte bilmodell. BMW fraråder også den alminnelige +/- 5 prosent toleransen i forhold til å bruke andre dekkdimensjoner enn de spesifiserte på xDrive-modellene.

Så vidt meg bekjent har ikke BMW noe krav om stjernemerkede dekk, men de anbefaler det veldig sterkt – også i bilens instruksjonsbok. Det tror jeg kan være smart å lytte til i dette tilfellet.

Dekk med ulik rulleomkrets kan bli en dyr affære på mange biler med firehjulsdrift.
Dekk med ulik rulleomkrets kan bli en dyr affære på mange biler med firehjulsdrift.

Det kan gå galt ...

Men man har fortsatt mange fabrikanter og dermed ulike prisklasser å velge blant. Slik som for eksempel Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli, Bridgestone eller Hankook som alle er leverandører BMW benytter og som leverer "BMW-godkjente" dekk. Så du er absolutt ikke bundet til ett merke og en pris.

Disse dekkene selges også hos ulike forhandlere. Bare pass på, veldig nøye, at du får riktige dekk til bilen din. Men du behøver altså på ingen måte å "gifte deg" med BMW-verkstedet ditt her.

Hvis du som kunde velger å kjøper andre dekk, som BMW IKKE anerkjenner, og så får problemer med fordelingsgirkassen: Da kan du heller ikke forvente å få dekket ny fordelingsgirkasse på garantien. Slik er det bare.

Jeg vet om et helt konkret tilfelle der en kunde kjøpte fire nye dekk. De var av et kurant og ganske vanlig merke, men ikke blant de dyreste. (Vi behøver ikke nevne hverken bil-fabrikant eller dekkmerke her, men det var ikke BMW, men et annet tysk bilmerke) Dekkene var i riktig dimensjon, men det viste seg at avvikene i rulleomkrets var såpass store at fordelerkassen ble "lurt", begynte å krangle og til slutt måtte skiftes. Det er, som du selv er inne på, veldig dyrt. I tillegg både kjedelig og unødvendig.

Så noen ganger tenker jeg at man kanskje bør sette sin skepsis og prinsipper litt til side og faktisk lytte til gode råd fra fagfolk, så lenge de er godt begrunnet.

I ditt tilfelle ville i alle fall jeg valgt å være på den sikre siden og kjøpt dekk som jeg garantert vet passer til bilen og som ikke vil gi problemer. Greit – det koster litt mer, men å spare her kan fort bli dyrt.

Håper dette var oppklarende. Ha en fin vinter på nye dekk!

Les også: Du lagrer vel ikke dekkene dine på denne måten?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Startet med to tomme hender – nå selger han verdens mest eksklusive biler

Video: Dette bør du vite om dekkmerking og dimensjoner