Det skal ikke stå på satsningen til Tesla om dagen.

Ved siden av å presentere nye modeller – akselererer de også utbygningen av nye fabrikker, noe som er helt avgjørende for nå produksjonsmålet på 500.000 biler per år.

Ved siden av Teslas fabrikk hjemme i USA, er en ny storfabrikk klar i Shanghai, Kina. Denne fabrikken alene skal kunne produsere minst 1.000 Tesla 3 hver eneste uke.

Dette blir for øvrig også den første bilfabrikken i Kina som er heleid av en utenlandsk aktør.

Blir en av Europas største

Nå fortsetter veksten, også i Europa. Tidligere i år ble det nemlig klart at Tesla skal bygge en splitter ny fabrikk i Tyskland, like utenfor Berlin.

Byggingen starter allerede neste år, og vi snakker virkelig produksjon i storskala.

Ifølge den tyske avisen Bild, ventes produksjonskapasiteten til 500.000 biler per år, hvilket betyr at anlegget blir en av de største bilfabrikkene i Europa.

Til sammenligning er kapasiteten hos Volkswagen sin fabrikk i Wolfsburg på rundt 800.000 biler, mens Volvos anlegg i Gøteborg klarer rundt 300.000 biler per år.

Reaksjonene etter Teslas Cybertruck-lansering har ikke latt vente på seg. Kun kort tid etter lanseringen har dessuten langt over 200.000 alt reservert bilen. Foto: Scanpix
Reaksjonene etter Teslas Cybertruck-lansering har ikke latt vente på seg. Kun kort tid etter lanseringen har dessuten langt over 200.000 alt reservert bilen. Foto: Scanpix

Her bor de som har Norges nyeste biler

10.000 ansatte

Det er Model Y som blir den første bilen Tesla skal produsere på den kommende fabrikken. Her skal det også klargjøres for Model 3.

Model Y blir en svært viktig modell for Tesla, også hjemme i Norge.
Model Y blir en svært viktig modell for Tesla, også hjemme i Norge.

Ved siden av bilproduksjon, skal Tesla i tillegg produsere batterier på den kommende gigantfabrikken.

Arealet tilsvarer cirka 420 fotballbaner, og rundt 10.000 ventes å få jobb på Europa-fabrikken.

– Alle vet at tysk ingeniørkunst er enestående, og det er noen av årsakene til at vi kommer til å legge vår gigantfabrikk i Europa i Tyskland, fortalte Elon Musk under Germany's Golden Steering Wheel tidligere i år.

PR-effekt

At Tesla velger Tyskland når de skal etablere seg i Europa, er på mange måter litt spesielt. Trenden er nemlig at bilprodusentene ser lenger østover når de skal bygge nye fabrikker. Det handler om kostnads- og lønnsnivå, ofte også om støtteordninger som kan være bedre i Øst-Europa.

Broom-redaktør Knut Skogstad er likevel ikke overrasket:

– Nei, dette er typisk Elon Musk! Her sender han et klart og tydelig signal til den mektige bilindustrien i Tyskland. "Her er vi, og vi er ikke redde for å ta opp kampen på deres hjemmebane!". I det store og viktige bilmarkedet som Tyskland er, gir det en enorm PR-effekt. Dessuten er det nå en gang slik at noen av de flinkeste bilbransje-folkene er tyskere. De har tradisjoner og kultur. Og hvis Tesla skal vokse videre slik Musk ønsker, er det viktig å kunne rekruttere her også. Det blir naturligvis langt enklere når man har en fabrikk på tysk jord, sier Knut.

Perfekt for deg som ikke må ha ladbart

Alex Rosén mener det er Tesla og Elon Musk som fant opp bilen. Se intervjuet i Broompraten: