Det er i dag sendt ut farevarsel om underkjølt regn i hele Norge, med unntak av Finnmark, fra natt til tirsdag 3. desember.

Regn som fryser til is på bakken er det vanskeligste underlaget å kjøre bil på.

Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir hele veibanen dekket av et tynt islag. De samme føreforholdene er det når regn har frosset på bakken over natten. Veien blir rett og slett som en skøytebane.

– Er du usikker på å kjøre når det er ekstra glatt, vurder å la bilen stå, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Bremselengden øker

– Møter du på underkjølt regn er det viktig å tilpasse farten – mer enn du tror. Jo høyere fart du har, desto vanskeligere blir det å takle bilen på glatt føre. Bremselengden øker også. Det gjelder å ta det veldig rolig. Det viktigste er å komme vel frem, ikke raskest mulig frem, råder Sødal.

Heldigvis blir mange veier saltet eller strødd når det skumle, tynne islaget legger seg. Men når underkjølt regn kommer mange steder samtidig, kan det ta litt tid før brøytemannskapene rekker over. Derfor kan det være lurt å vente litt før du drar ut, hvis du kan.

Påstår at rundkjøringene sliter ut dekkene

Underkjølt regn kan gjøre at kjørebanen blir helt speilblank. Foto: Scanpix.
Underkjølt regn kan gjøre at kjørebanen blir helt speilblank. Foto: Scanpix.

Lurt å rense dekkene

Det er vanskelig å se det tynne islaget i veien. Derfor er det viktig å teste veigrepet, men pass på at det ikke er biler rett i nærheten av deg. Prøv å bremse noen ganger og kjenn på motstanden i rattet.

– Skulle du miste kontrollen, husk å ha begge hendene på rattet, brems alt du kan og styr som best du kan, sier Sødal.

Hvis du absolutt må ut å kjøre under så vanskelige forhold, må du ha gode vinterdekk. Det beste på is er piggdekk. I tillegg er det lurt å rense dekkene.

Se nøye på dette bildet – vet du hvordan du skal kjøre?

Skru på ekstra med varme

– Vi kjører stort sett på saltede veier. Da blir dekkene skitne og får dårligere friksjon. Sprayer man på dekkrens, blir veigrepet bedre, opplyser Sødal.

Frontruten blir også vanskelig å holde fri for is når det regner kaldt. Når det kalde regnet treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et panser-teppe over hele ruten.

– Bruk varmeapparatet på frontruten og skru på ekstra med varme slik at regnet ikke får mulighet til å fryse, avslutter Sødal.

Dette er den største tabben på vinterføre

Smart – eller bare tull? Se video under: