Dette er et beist av en familiebil

LOS ANGELES: Drømmebilen leverer med viktig "Norges-nyhet". Les testen:

Audi RS 6 på fjellveiene utenfor Malibu. Svingete veier – der bilen virkelig får vist hva de duger til – og det er sannelig ikke lite!
Audi RS 6 på fjellveiene utenfor Malibu. Svingete veier – der bilen virkelig får vist hva de duger til – og det er sannelig ikke lite!

Området rundt Malibu utenfor Los Angeles er tydelig merket etter en av de mange skogbrannene som med jevne mellomrom herjer området. Når du kommer deg opp i fjellene som ligger en kort kjøretur unna kystlinjen, er store deler av området fratatt den grønne vegetasjonen.

Tilbake står kullsvarte og forkullede stammer av trær på tørr sand, som spøkelser langs veiene. De hadde ikke sjanse da flammene ble båret avgårde av vinden i et voldsomt tempo.

Dette kunne derfor vært kulissene i en tung og trist historie om hvilke effekt klimaendringene har på jordkloden vår.

Men vi er på test av Audi RS 6 – og kan love at det er alt annet enn en trist historie. Dessuten, bare for å ha nevnt det, dette er den mest miljøvennlige RS 6-en noen sinne. Den har 48-volts mildhybridsystem, sylinderkutt når du ikke trenger kreftene og utvidet start-stopp-system – som også lar bilen trille med motorkutt.

Vi ser allerede for oss en jublende fornøyd Greta Thunberg!

Her tester Broom stasjonsvogn – i 290 km/t!

Dette kaller vi et rimelig hyggelig utgangspunkt for en testkjøring. Malibu leverer!
Dette kaller vi et rimelig hyggelig utgangspunkt for en testkjøring. Malibu leverer!

En ekstra passasjer

Siden RS 6 for første gang skal lanseres på det amerikanske markedet (i alle fall som Avant!), er vi altså i selveste Los Angeles for å se hva den har å by på. Vi har nettopp tilbakelagt "transportetappen" på motorveien langs kysten, og kommet oss opp i fjellveiene.

Som vanlig er vi to journalister som deler bil, og bytter på å kjøre. Men i motsetning til vanlig, sitter det i dag en representant for Audi i baksetet. Han er ekspert på drivlinjen på bilen. Han snakker typisk tysk-engelsk. Og på vei ut fra hotellet der vi starter, legger han ut på inn- og utpust om tekniske detaljer.

Jeg er skeptisk. Målet mitt er å få presset bilen på fjellveiene, og jeg er usikker på om Audi-representanten vil like ”råkjøringen”. Skal du kjøre en RS6, og finne ut hva den kan by på, må du nemlig ta deg noen friheter.

Stasjonsvognene som kjører fra det meste

Helt stille i baksetet

Etter tjue minutter på de svingete veiene, merker jeg at det har vært helt stille fra baksetet. Jeg er usikker på om det er fordi han misliker den aktive kjørestilen eller om han er blitt dårlig.

Jeg kaster et raskt blikk i det innvendige speilet, for å se hvordan han har det. Synet som møter meg er en mann som sitter meg et digert glis, mens han holder seg fast i håndtaket i taket. Han ser ut som han har det like moro som meg!

Han har åpenbart skjønt at Audi RS 6 taler best for seg selv. Show, dont´t tell, er det et uttrykk som heter på engelsk. Vis, ikke fortell, er kanskje en noenlunde presis oversettelse.

Råere stasjonsvogn skal du lete lenge etter

Audi RS 6 skal for første gang lanseres i USA – og hva er vel da mer naturlig enn å spenne fast et surfebrett på taket?
Audi RS 6 skal for første gang lanseres i USA – og hva er vel da mer naturlig enn å spenne fast et surfebrett på taket?

En åpenbaring

Etter nye 20 minutter uten ett ord, klarer han imidlertid ikke å dy seg.

– You zeee. It´s very good, gliser han.

Han tar feil. Den er ikke veldig god – den er fantastisk! En åpenbaring. Hvordan en så stor og tung bil klarer å dundre oppover disse svingete fjellveiene i det tempoet den faktisk gjør, er vanskelig å ta inn over seg.

Smidigheten er godt hjulpet av en nyheten som nå er tilgjengelig på RS 6 for første gang: Firehjulsstyring. Rumpa kommer alltid lydig etter i svingene. En aktiv differensialsperre hjelper også. Kreftene sendes dit de gjør mest nytte, og firehjulsdriften kan plante kreftene i bakken.

Men den virkelige helten, er understellet og fjæringen. Det er utsøkt. Du kan velge mellom luft- eller stålfjærer. Skal du bruke bilen som en sportsbil, og denne bilen KAN brukes som en sportsbil, velger du stålfjærene.

De fleste er imidlertid ikke så hardcore. Da er det luftfjæringen som gjelder. Den gir glimrende komfort – og fungerer nesten like godt som stålfjæringen når bilen piskes gjennom hårnålssvinger i et heseblesende tempo.

Les mer om Audi RS 6 her

Audi gjør som BMW - og lager knapper på rattet som gir deg tilgang til ulike kjøretøyoppsett. RS 1 og RS 2.
Audi gjør som BMW - og lager knapper på rattet som gir deg tilgang til ulike kjøretøyoppsett. RS 1 og RS 2.

Gjør som BMW

Audi har også for første gang laget snarveier til kjøreoppsettet i bilen, på rattet, slik BMW har gjort en stund. Her kan du velge mellom to individuelt programmerte kjøreprogram, hvor du setter opp understell, ESP, styring, girkasse og eksosanlegg.

Min nye venn i baksetet har satt opp testbilen slik han liker den best – og jeg har ingenting å utsette på det. Styring er ikke for tung, men presis. Lydnivået er maks, girkassen på sport, understellet på sitt mest dynamiske – og antispinnsystemet tillater litt utskeielser.

Etter hvert som vi får tilbringe mer tid på veiene, bare vokser bilen på meg. Jo tryggere du blir på hvor kapabel denne bilen er, jo mer tør du å utfordre den.

Bremsene på testbilen er forresten keramiske. Og selv etter to timer med MYE juling, er de like skarpe.

Denne luksusbilen gjør 300 km/t!

Midt oppi fjellene møter vi på en hyggelig liten innsjø. Dette er forøvrig ikke langt unna der en viss Kardashian-familie holder til. Nei, vi så ikke noe til dem ...
Midt oppi fjellene møter vi på en hyggelig liten innsjø. Dette er forøvrig ikke langt unna der en viss Kardashian-familie holder til. Nei, vi så ikke noe til dem ...

X-faktor

Skal vi være kritiske, og nå leter vi virkelig etter noe å sette fingeren på, er det at bilen kanskje er litt i overkant ”klinisk”. En viss rampete X-faktor kan vi savne, det som gir deg det ekstra fårete gliset. Men igjen, det er vanskelig å kritisere en bil for å være for bra.

Audi har forøvrig valgt å ikke gi deg muligheten til å ha ren bakhjulsdrift, slik konkurrentene BMW M5 og Mercedes AMG E63. Slik bilen er satt opp, virker en slik tanke nesten som å banne i kirka. RS 6 er en maskin for seriøs kjøring, ikke tull og fjas, kan det virke som Audi-ingeniørene har tenkt.

Du får ikke like mye gromlyd som i Mercedes AMG E63, heller. Igjen har Audi holdt litt igjen, og er mer "voksen".

Du vil også kunne merke at fjæringen blir i overkant stiv i det mest sportslige programmet. Da kjenner du hver eneste lille stein og ujevnhet i veien.

Men så snart du velger komfort, er det problemet løst. Da er den virkelig en cruiser som gjør jobben mykt og stille. Ja, for du kan selvsagt dempe lyden fra de enorme eksospottene, også.

Tore sperret opp øyenen – oppdaget ny toppmodell

Enorme dekk

Det er for øvrig ikke bare på under panseret RS 6 skiller seg fra A6. Selve panseret er også annerledes. Ja, når vi snakker om karosseriet: Faktisk er det kun fordørene og bakluka som er identiske med A6. Ellers er alt annerledes.

For eksempel er grillen blitt lavere og bredere, og har fått et ekstra luftinntak øverst.

Skjermene er fire centimeter bredere enn normalt på hver side, og hjulbuene går lenger opp i skjermene, for å gjøre plass til de enorme dekkene. Testbilene vi har tilgang til har 22” – og du får ikke brukt noe som er mindre enn 21”. Helt sprøtt!

Til og med frontlysene annerledes. Her er det helt nye laserlys – og de ser knalltøffe ut. Rett forfra er nye RS 6 mer aggressiv enn noen gang!

Diffusoren har fått det Audi kaller ”blade” – og skal minne om superbilen R8. Akkurat hekken synes vi imidlertid ser litt rar ut. Vi skulle gjerne vært uten ”bladet”. Løsningen er å velge black line – slik at alle detaljer blir svarte. Det er uansett penest på denne bilen – og en bonus er altså at "bladet" blir litt mer borte.

Ny familieracer – dette er første smakebit

Bagasjerommet er som du er vant til i RS 6: Romslig.
Bagasjerommet er som du er vant til i RS 6: Romslig.

To gode ”Norges-nyheter”

Innvendig er det ikke like store forandringer fra en vanlig A6. Du får riktignok egen RS-grafikk på de digitale instrumentene og skjermen til infotainmentsystemet, setene har diamantmønster og kontrastsømmer og både rattet og girspaken har alcantara. Men utover disse detaljene er alt som du forventer.

En artig liten detalj er imidlertid det nye head up systemet. Det er virkelig blitt bra. Med skarp og god grafikk, og endrer seg avhengig av kjøreprogram.

Et par nyheter vil klinge godt i ørene til nordmenn. For første gang får du motor- og coupevarmer fra fabrikk og mulighet for ventilasjon i setene. Særlig det første er noe mange norske kunder ønsker seg.

Som før har du også mulighet for hengerfeste. RS 6 kan trekke 2,4 tonn.

Motorrommet er rimelig fullpakket – men ikke spesielt vakkert.
Motorrommet er rimelig fullpakket – men ikke spesielt vakkert.

Lavere forbruk

Vi har spart den beste nyheten til sist. I dagens downsizing-verden, kunne man fryktet at det ikke ble V8-motor. Men det er det!

Riktignok med cylinder on demand, som gjør at fire sylindre kan kobles ut, og i kombinasjon med et 48-volt mildhybrid system. Hvor mange desiliter bensin og gram med utslipp dette sparer deg for, er knekkende likegyldig. Det som betyr noe er at du får lyden av V8, frasparket fra 600 hk og momentet fra 800 Nm dreiemoment. Milde Moses, så denne bilen flytter seg.

0-100 km/t tar 3,6 sekunder – og toppfarten kan bli opptil 305 km/t, avhengig av hvor mye penger du legger i potten. Launch control er lett tilgjengelig, og gir deg et solid magesug.

Audi med firehjulstrekk og 700 hk!

Konklusjon:

Audi har gjort det, igjen! De måtte virkelig møte opp med A-laget, for å matche nye AMG E 63 og BMW M5. Konkurransen i dette segmentet er blitt beinhard.

Men Audi har på ingen måte tenkt å bli noen parentes. Dette kan fort bli siste RS 6 med V8-motor. I tilfelle: For en pangavslutning!

Vi snakker om en modell som for lengst har blitt en av bilene nordmenn drømmer mest om. Konseptet passer oss nemlig veldig bra: En stasjonsvogn med romslig plass, mulighet for å trekke tungt lass, firehjulsdrift – og en råsterk motor.

At folk flest bare kan drømme om den, handler om pris. En RS 6 koster fra drøyt 1,6 millioner kroner. Men relativt sett, er det faktisk billig. For eksempel koster en AMG E63 med 571 hk 1,7 millioner kroner. Den er like raskt som RS 6 til 100 km/t. E AMG 63 S, med 612 hk, koster 200.000 kroner mer enn RS 6, og klarer bare å kutte 0,1 sekund på akselerasjonsøvelsen.

PS: Vi tør love at Audi kommer med en Competition-utgave av RS 6, om ikke så lenge. Og ser ikke bort ifra at den kan bli raskere enn både AMG E63 S og BMW M5 – altså 0-100 km/t på mindre enn 3,5 sekunder.

Audi RS 6

Motor: 4-liter V8, mildhybrid Effekt: 600 hk / 800 Nm 0-100 km/t: 3,6 sek. Toppfart: 280 km/t (305 km/t uten fartssperre) Forbruk: 1,15 l/mil Bagasjerom: 565 / 1.680 liter Lengde x bredde x høyde: 493 x 188 x 146 cm Pris: Fra 1,6 mill.

Test Audi RS 6: Dette er galskap – men du verden så moro

Audi RS 6 er en stor og tung bil, og krever litt 'suppe'. Så det blir noen stopp for å fylle tanken. Denne bensinstasjonen likte vi!
Audi RS 6 er en stor og tung bil, og krever litt "suppe". Så det blir noen stopp for å fylle tanken. Denne bensinstasjonen likte vi!

Råere stasjonsvogn skal du lete lenge etter

VIDEO: Vi fikk se Audi RS 6 for første gang på bilmessen i Frankfurt tidligere i høst: