Tidligere i år lanserte Lexus sin tredje SUV, den kompakte UX. Den går inn i modellutvalget deres under RX og NX – og konkurrerer i en bilklasse med svært mange modeller.

Nå har Lexus akkurat avduket sin aller første elbil, det skjer på bilutstillingen i Guangzhou i Kina. Og ikke helt overraskende: Det er UX som nå har blitt elektrisk.

Dermed melder også Lexus seg på elbilracet. Toyota-konsernet kommer her sent til markedet. De mente lenge at hybrid og hydrogen var bedre løsninger enn rene elbiler, men nå har de snudd og flere modeller er på vei.

Doble salget

Ambisjonene hos Lexus i Norge er skyhøye. I tillegg til fortsatt å ha de mest fornøyde bilkundene, har Lexus ambisjonerom å levere ute svært mange biler neste år. Modellen, som vil komme på norske veier i oktober 2020, har som mål å doble salget av nye Lexuser i Norge.

– Vi har enorme forventninger til denne modellen som kombinerer kjøreegenskapene og kjøregleden som Lexus er kjent for, med elektrisk fremdrift. Ambisjonen er å levere over tusen biler i løpet av fjerde kvartal neste år. Dette er en skyhøy, men realistisk ambisjon med tanke på den posisjonen Lexus og elbiler har i det norske markedet, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.

Rekkevidde på 400 kilometer og en drivlinje som skal være svært effektiv er blant det vi så langt vet om denne bilen.
Rekkevidde på 400 kilometer og en drivlinje som skal være svært effektiv er blant det vi så langt vet om denne bilen.

400 kilometer på strøm

Bilen vil ha en rekkevidde på 400 kilometer og innstegsmodellen koster fra 359.000 kroner.

Med utgangspunkt i kjørekarakteristikkene til hybridversjonen av UX har Lexus løftet motorytelsene til bilen. De kraftige batteriene, som er plassert rett under gulvet, gir et lavt tyngdepunkt.

Lexus har lang erfaring med hybridteknologi. Det har de dratt veksler på her. De lover en svært effektiv drivlinje, som blant annet skal få maksimalt ut av regenereringen.

Lexus RX400h: Verdens beste brukt-SUV?

Slik ser det ut innvendig, her skiller Lexus seg litt fra de fleste premiumkonkurrentene.
Slik ser det ut innvendig, her skiller Lexus seg litt fra de fleste premiumkonkurrentene.

App-styring

Batteripakken skal også fungere optimalt under alle temperaturforhold, samtidig som levetiden skal være klasseledende.

Helt siden debuten på slutten av 1980-tallet, har Lexus vært gode på støydemping. Dette har de også tatt med seg til sin første elbil. Når du ikke har motorstøy i en bil, blir hjul- og vindstøy ekstra merkbart. Derfor skal bilen være ekstra godt dempet mot dette.

Apropos motorstøy: Lexus tilbyr også kunstig motorlyd, som de hevder skal gi en "naturlig følelse" når man kjører bilen.

En rekke funksjoner kan styres via en app, blant annet kan du sjekke at bilen lader, når den vil være fulladet, slå på klimaanlegget, varmesetene og varmetrådene i bakruten.

Anders fortviler – får ikke ha luksusbilen i fred

Vi fikk kjøre den aller første Lexusen, les mer om det her:

Så langt vet vi ikke noe om bagasjeplassen, og om den elektriske drivlinjen stjeler noe av denne.
Så langt vet vi ikke noe om bagasjeplassen, og om den elektriske drivlinjen stjeler noe av denne.

Kjøpte Lexus til 4,3 millioner - usett

Se video: Dette kan gi en skikkelig opptur i Norge