Få merker har samme status og posisjon i bilverdenen som Aston Martin.

Tett forbindelse med James Bond har naturligvis heller ikke skadet. Aston Martin har i flere tiår laget ekte drømmebiler.

Nå gjør de seg klare for én til, som på mange måter også blir den viktigste modellen fra Aston Martin noensinne.

Nå kommer de nemlig med SUV. Og slik situasjonen for Aston Martin er nå, blir nye DBX sannsynligvis helt avgjørende for at de skal bestå som bilprodusent.

Sterk image til tross: Aston Martin har nemlig en historie der alt langt fra har gått på skinner. De siste årene har de stått på egne bein etter at de ble solgt av det tidligere eierfirmaet Ford. Og å overleve som liten nisjeprodusent av biler, er ikke nødvendigvis noen enkel sak.

Ventet lenge på

Det merkes også på aksjekursen som er nede på en fjerdedel av det den var da selskapet gikk på børs i fjor. De første ni månedene av 2019 noterte de et tap på rundt en milliard kroner. Det kan ikke fortsette særlig mye lenger.

Her til lands har Aston Martin-salget tradisjonelt vært så begrenset at vi nesten ikke kan bruke ordet nisje en gang. Men det vil den nye SUV-en garantert endre på:

DBX debuterer samtidig på arrangementer i Beverly Hills og i Beijing. Dette er også en bil vi har ventet lenge på. Aston Martin viste det første konseptet tilbake i 2015. Da som en høy og spesiell coupe, designet fikk ikke bare stående ovasjoner, for å si det litt diplomatisk...

Verdens dyreste SUV utsolgt i Norge

Slik ser det ut når enda en superbilprodusent lager SUV. Det er nok grunn til å vente at resultatet blir omdiskutert...
Slik ser det ut når enda en superbilprodusent lager SUV. Det er nok grunn til å vente at resultatet blir omdiskutert...

V8 fra Mercedes-AMG

Når vi nå har kommet til produksjonsklar bil, er resultatet langt mer konvensjonelt. Det ser rett og slett ut som en SUV, med mange designdetaljer som vi kjenner igjen fra Aston Martins øvrige modeller.

Og designet har naturligvis vært en nøtt. Mange purister steiler over bare tanken på at Aston Martin skal lage SUV. Målsetningen har uansett vært å "overtale" dem, og i tillegg naturligvis hente veldig mange nye kunder til merket. Om det går, får vi relativt kjapt svaret på.

Under panseret finner vi en motor som i alle fall skal sørge for riktige ytelser i en bil som kommer fra Aston Martin. Mercedes-AMG leverer V8-eren med dobbel turbo og 550 hestekrefter. 0-100 km/t går på 4,5 sekunder, toppfarten er på 295 km/t. Kreftene går via en 9-trinns girkasse, til alle fire hjul.

Topp 5: James Bond-bilene vi husker best

Slik ser det ut innvendig, her kommer Aston Martin også å tilby mye skreddersøm.
Slik ser det ut innvendig, her kommer Aston Martin også å tilby mye skreddersøm.

Mer enn doble antall biler

Og Aston Martin skal by på kjøreegenskaper som står i forhold til ytelsene. Dette skal bli en av de mest kjøreglade bilene i klassen. Her skal man virkelig kunne ha det morsomt bak rattet, i tillegg til at bilen har plass til fem og bagasje.

Dette kan vi nok få se i Norge neste vinter.
Dette kan vi nok få se i Norge neste vinter.

Prisen skal starte på 158.000 pund hjemme i Storbritannia. Med dagens kurs tilsvarer det rundt 1,8 millioner kroner, før norske avgifter. Det betyr nok at vi fort er et stykke over 3 millioner for en DBX på norske skilter. Det kan også bli betydelig mer.

Mens Aston Martin i fjor solgte rundt 6.500 biler totalt sett, skal den kommende SUV-en etter planen doble dette antallet. Produksjonsmålet ligger nemlig på 5.000 biler årlig, med muligheter for å øke dette hvis etterspørselen tilsier det. Kapasiteten er nemlig høyere.

Aston Martin Cygnet: Slutt for verdens dyreste småbil

Aston Martin-fronten er karakteristisk, men det kunne nesten også vært en Ford, eller en Jaguar...
Aston Martin-fronten er karakteristisk, men det kunne nesten også vært en Ford, eller en Jaguar...

Har SUV fra før

Aston Martins research har vist at så mye som 72 prosent av deres eksisterende kunder også har en SUV i garasjen (eller kanskje snarere; garasjene).

Her er det to modeller som utmerker seg: Porsche Cayenne og Range Rover. Målsetningen er naturligvis at disse eierne nå skal kjøpe Aston Martins egen SUV i stedet.

Det er ventet at de første kundene vil får bilene sine i andre kvartal 2020, da snakker vi sannsynligvis mai/juni. Bilen produseres på en helt ny fabrikk i Wales, der Aston Martin har bygget om tre tidligere flyhangarer.

Det i seg selv er et stort økonomisk løft for dem. Det er ventet at denne fabrikken legger opp til stor grad av skreddersøm. DBX-kundene skal få det som de vil.

En Aston Martin faller voldsomt i pris - men hvorfor?

Video: Sjekk denne bilsamlingen!