I år er det 40 år siden legenden og Mercedes-ikonet G-Klasse ble introdusert på det sivile markedet. Og aldri før har 80-tallets børstraktor vært mer populær.

I fjor lanserte nemlig Mercedes en ny generasjon G-Klasse. Dette er en helt ny bil, selv om det klassiske designet er sterkt ivaretatt.

Så langt har den norske Mercedes-importøren bikket 150 kontrakter siden salget av den nye modellen åpnet våren 2018. Absurd nok er majoriteten av salget den aller heftigste og dyreste utgaven: G63.

Dette er en bil som starter på drøyt 2,5 millioner kroner som personbil.

Lang leveringstid

For å sette disse tallene i perspektiv, ble det registrert litt over 50 G-Klasser fra 2008 til og med 2017 – altså de 10 årene før den nye modellen kom i mars 2018.

Det forteller en meget spesiell historie, ettersom salget nå på ett år er tre ganger så høyt, sammenlignet med de som ble registrert på 10 år til sammen.

Nordmenn har kastet seg over nye Mercedes G-Klasse, og det er verstingutgaven med V8-er og 585 hk som selger aller best. Nå bekrefter Mercedes at ikonet skal bli elektrisk.
Nordmenn har kastet seg over nye Mercedes G-Klasse, og det er verstingutgaven med V8-er og 585 hk som selger aller best. Nå bekrefter Mercedes at ikonet skal bli elektrisk.

Til tross for at den aller rimeligste utgaven av bilen starter på 1,8 millioner kroner som personbil, er ventelistene lange på G-Klasse i Norge. Inntil den norske importøren fikk kloa i en ny kvote på 40 biler, har leveringstiden nemlig vært antydet til godt ute i 2022.

Nå er den redusert til 2021, og det gjelder uansett motoralternativ, enten det er snakk om 350d eller verstingen fra AMG.

Med to års ventetid på en dieselbil, er det i seg selv langt unna hverdagskost i vårt marked.

Om noen år blir åtte sylindre og et brutalt lydbilde erstattet med elmotor og suuuummm...
Om noen år blir åtte sylindre og et brutalt lydbilde erstattet med elmotor og suuuummm...

Mercedes-AMG skroter V8-eren: – Trist!

Bekrefter elektrisk utgave

Er det én modell i Mercedes-porteføljen som virkelig ikke assosieres som noen spesielt grønn og miljøvennlig modell, er det nettopp G-Klasse.

Så langt er AMG G63 bestselgeren i Norge. Bilen koster fra 2,5 millioner kroner.
Så langt er AMG G63 bestselgeren i Norge. Bilen koster fra 2,5 millioner kroner.

Her er det ofte V8-ere som dominerer, mens tanken på forbruk og utslipp omtrent er fraværende.

Derfor ble nok noen overrasket da Mercedes-sjef Ola Källenius nylig bekreftet at G-Klasse kommer i elektrisk utgave.

Vi snakker en fullverdig elbil, og det er ikke utenkelig at bilen lander i Mercedes sin elektriske EQ-serie, og dermed får navnet EQG.

Når den elektriske utgaven av G-Klasse lanseres er ikke kjent.

– Salget har gått over all forventning

AMG GT C Roadster: Vi tester cabriolet-flaggskipet under eventyrlige forhold i Hardanger