Ved siden av elektrifisering av bilparken, blir selvkjørende teknologi stadig vanligere å se fra verdens bilprodusenter.

Tesla var tidlig ute på området, vi ser vi det også hos mange andre. Audi, BMW, Mercedes, Ford og Volvo er blant de som har satset mye på førerassisterende systemer de siste årene.

Siden 2016 har Volvo i samarbeid med Uber utviklet flere prototyper av XC90 med selvkjørende teknologi. Det er disse bilene Uber har benyttet for testing og verifisering – før den selvkjørende Volvo-modellen går til fullskalaproduksjon neste år.

Målet med samarbeidet er at Volvo skal kunne levere flere titalls tusen basisbiler med plattformer som er klargjort for selvkjøring i tiden fremover.

37 ulykker

Det skal sies at det selvkjørende samarbeidet mellom Uber og Volvo ikke alltid har gått helt på skinner. I mars inntraff den første dødsulykken med en av Uber sine testbiler, en Volvo XC90.

Her ble en kvinne påkjørt i et fotgjengerfelt i Arizona, USA.

Nå viser en ny undersøkelse fra den amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB), at Ubers testbiler har vært involvert i hele 37 ulykker før den fatale dødsulykken i fjor.

Testbilene skal blant annet ha kjørt inn i stolper som er avgrenset til sykkelveier. Rapporten sier også at en testfører måtte gripe inn da en bil i motgående retning skal ha vinglet over i deres kjørefelt.

Volvo har utstyrt en basisbil av typen XC90 med sentrale sikkerhetsfunksjoner som gjør at Uber enkelt kan installere sitt eget selvkjørende system. Dette skal i fremtiden gjøre det mulig for Uber å ha selvkjørende biler i sitt eget nettverk.
Volvo har utstyrt en basisbil av typen XC90 med sentrale sikkerhetsfunksjoner som gjør at Uber enkelt kan installere sitt eget selvkjørende system. Dette skal i fremtiden gjøre det mulig for Uber å ha selvkjørende biler i sitt eget nettverk.

Tre smarte nyheter som snart kan komme i bilen din

Koblet ut autobrems-systemet

­– Vi har gjort kritiske software-forbedringer for å prioritere sikkerheten ytterligere. Vi setter stor pris på NTSBs undersøkelser av ulykkene og ser frem til å gjennomgå anbefalingene deres, sier Sarah Abboud, talsperson for Ubers selvkjørende biler.

Her ruller Volvo Cars’ første selvkjøringsklare produksjonsbil av båndet ved fabrikken på Torslanda i Gøteborg tidligere i høst.
Her ruller Volvo Cars’ første selvkjøringsklare produksjonsbil av båndet ved fabrikken på Torslanda i Gøteborg tidligere i høst.

I kjølvannet av den tragiske dødsulykken, har NTSB avdekket at Uber skal ha deaktivert autobrems-systemet på den aktuelle ulykkesbilen.

Ifølge Uber skal dette ikke skje etter nye software-oppdateringer. Her viser nemlig Uber sine egne simuleringer av ulykken, at biler med den oppdaterte programvaren skal kunne identifisere en fotgjenger på 88 meters avstand, eller 4,5 sekunder før ulykken skjedde.

Volvos første selvkjøringsklare produksjonsbil har rullet av båndet

Mange er skeptisk

Tidligere i høst slapp amerikanske J.D. Power en ny undersøkelse, som viser at et tydelig flertall i undersøkelsen er skeptisk til selvkjørende biler.

På spørsmål om tilliten til selvkjørende biler, er responsen heller laber – med en score på kun 36 av 100 mulige.

Årsaken til den lave poengsummen er sammensatt. For det første mener respondentene at de ikke føler seg komfortable med å dele veien med andre selvkjørende biler.

Videre sier hele 71 prosent at de frykter tekniske feil.

57 prosent av de spurte sier de er redd for at systemet skal bli hacket, mens 55 prosent er skeptisk i forhold til det juridiske ansvaret ved en eventuell kollisjon.

Les mer om undersøkelsen her.

Se video: Dette skjer når bilen tror du har sovnet