Helt siden tidenes bil-morgen har ombygginger for å sette sitt personlige preg og ta i bruk egne "oppfinnelser" vært utberedt. Fikse, ettermontere utstyr, lette, øke komforten eller trimme har vært noen av de kreative triksene som har blitt brukt.

Noen ganger med stort hell. Andre ganger det motsatte.

Noen går forresten mye lenger enn alt dette også. For eksempel de som tar bort hele taket på bilen!

Denne Volvoen 740-en fra 1988 har vært gjennom litt av en endring. Den har nemlig blitt bygget om fra firedørs sedan, til en cabriolet! Da snakker vi litt av en jobb, og noe som nok best egner seg for fagfolk med mye pågangsmot.

Ikke bare det – eieren har til og med klart å få godkjent det hele. Noe som ikke alltid er like lett, for å si det pent ...

Du kan kjøpe den

Så er da også denne, i følge eieren, den eneste godkjente av sitt slag i Norge.

Det er akkurat nå, som både kuldegradene og snøen har gjort sitt inntog over store deler av landet, ikke den helt ideelle tiden for kjøp og salg av cabrioleter.

Men ikke desto mindre kan du sikre deg den unike Volvoen nå. Den ligger nemlig til salgs på finn.no.

Cabriolet med fire dører og bakseter er en ganske uvanlig kombinasjon. Faksimile fra finn.no
Cabriolet med fire dører og bakseter er en ganske uvanlig kombinasjon. Faksimile fra finn.no

Les hele annonsen og se alle bildene her:

Her er det gjort betydelig mer enn bare å kappe bort taket. Bilen er senket, har fått store Evo Classic-felger i 8.5 x 18 tommer, skodd med 215 x 35-18 dekk. Videre har den fått sort skinninteriør, front fra nyere Volvo 940, baklykter fra en 760 og dørhåndtak fra en 960.

Ifølge selger har den blitt skikkelig godt tatt vare på. Den har også sort skinninteriør. Den er ombygget med 940-front, har 760 baklamper, og 960 dørklinker. Med andre ord: Her er det tydeligvis noen som vet hvordan de vil ha det!

I tillegg har den også et gromt stereo-anlegg fra JBL / Rockford Fosgate.

Motoren er en firesylindret 2,3-liter og bilen har, som seg hør bør i en slik cruiser, automatgir. Volvoen har totalt rullet anstendige 441.000 kilometer, men motoren skal være nyoverhalt og motorrommet har også blitt pusset opp i samme slengen.

Ikke på skattetoppen? Disse får du for bare 50.000 kroner

Denne blir du alene om

Bilen skal være godt tatt vare på og påkostet med Volvo originaldeler. Selvfølgelig er den brukt kun på solskinnsdager. Etter det vi forstår har den ingen kalesje, så eventuelle regnbyger er jo litt ubeleilige.

Prisen er satt til 199.000 kroner. For den prisen får du en bil du blir helt alene om å ha i Norge. Garantert.

Send SMS med Volvo19 til 2205 og få bladet rett i postkassen.
Send SMS med Volvo19 til 2205 og få bladet rett i postkassen.

Volvo 740 kom for øvrig første gang som en mer folkelig, og dermed billigere, modell av den eksklusive 760 med sekssylindret motor i 1984. Mange trodde dette skulle bli erstatteren til den aldrende 240-en, men faktum er at 240-en overlevde 740. Den siste 740-en rullet av samlebåndet i 1992, mens 240 holdt det gående til 1993.

Nå får du denne Volvoen fra 30.000 kroner

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du bestille vårt magasin VolvoKlassiker! Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Bestill via SMS

Du sender VOLVO19 til 2205. Det koster 99 kroner,+ 15 kroner i porto og belastes telefonregningen. Du får du det rett hjem i postkassen i løpet av noen dager.

Les også: På denne Volvoen er alt er nytt – bare ikke navnet

Video: Få med deg Volvo-historien her