BMWs direktørbil, 7-serie, er virkelig blitt en bil du legger merke til. Den nye fronten, med de enorme nyrene, sørger for at folk legger merke til at du kommer rullende. Komforten er i særklasse – og motorer som virkelig sparker fra er også tilgjengelig.

Men likevel mener den anerkjente tuneren Alpina, at det rom for å foredle konseptet ytterligere.

De er godkjent som eget bilmerke, selv om de i stor grad baserer seg på produktet som kommer ut fra produksjonsbåndet til BMW.

– Rundt regnet kan du si at 80 prosent av våre biler er BMW – så fintuner vi de siste 20 prosentene, forteller Alpina-sjef, Andreas Bovensiepen, når vi treffer han på bilmessen i Tokyo.

Viktig marked

Det japanske markedet er som kjent glad i biler med god bakseteplass. Det er ikke tilfeldig at Bovensiepen har tatt med seg flaggskipet B7 Limousine Long Allrad.

– Japan er et viktig markedet for oss, fortsetter Alpina-sjefen.

B7 bygger altså på en forlenget utgave av 7-serie. Som vanlig er stylingen begrenset og egentlig ganske så diskret. Men kjennere vil raskt merke seg de klassiske Alpina-felgene, de modifiserte fangerne foran og bak – og Alpina-dekoren rundt om på bilen.

Mørk blå lakk i kombinasjon og lyst skinn blir sjelden feil. Og i en bil som dette er det perfekt!

Dette er sjefsbil utenom det vanlige

Brooms Vegard Møller Johnsen fikk et eksklusivt møte med Alpina-sjef Andreas Bovensiepen.
Brooms Vegard Møller Johnsen fikk et eksklusivt møte med Alpina-sjef Andreas Bovensiepen.

Superbil-killer

Men det er under panseret Alpina gjør endringene som virkelig setter spor. Her finner man i utgangspunktet 4,4-literen vi kjenner fra flere andre modeller hos BMW. En V8-motor som virkelig ikke lider av noen form for kraftunderskudd.

Etter at Alpina har drysset litt av sitt magiske støv over den, går den imidlertid fra å være potent til å bli spinnvill. 608 hk er fasit. Det gjør at 0-100 km/t serveres på sølvfat – på 3,6 sekunder.

Toppfarten får selv de fleste superbiler til å blekne: 330 km/t lyser mot deg på det digitale speedometeret når denne er i fullt firsprang. Slett ikke verst for en bil på nesten 5,3 meter og en vekt på 2.175 kg.

BMWen var eid av sultanen av Brunei - nå kan den bli din

Alpina har verdenspremiere på sin B3 – som tar utgangspunkt i den nye 3-serien til BMW.
Alpina har verdenspremiere på sin B3 – som tar utgangspunkt i den nye 3-serien til BMW.

Verdenspremiere

Men direktørbilen er ikke den eneste bilen som står utstilt på Alpina-standen. Her er det nemlig også en verdenspremiere. Alpina har nallerede fått hendene på nye 3-serie – og viser stolt fram B3 Allrad.

Den har ytelser som overgår dagens M3 og M4-modeller. Dessuten har den firehjulsdrift – som de to nevnte M-bilene ikke er tilgjengelig med – ennå. For det er bekreftet at når nye M3 og M4 kommer på markedet, vil de bli tilgjengelig med xDrive.

Men hvis du ikke har tid til å vente, og i tillegg ønsker noe veldig få andre har, da velger du B3.

Denne Alpina-modellen kaller vi heftig stasjonsvogn

Raskere enn BMW M3

Den har en biturbo-motor som her yter 462 hk. Sprinten fra stillestående til 100 km/t tar kun 3,8 sekunder – noe som er raskere enn dagens BMW M3.

Alpina har også finjustert girkassen for å håndtere de voldsomme kreftene, endret på de justerbare demperne, slik at kjøreegenskapene skal bli enda hvassere – og redesignet luftinntakene for å gi bedre kjøling til motoren.

Planen er at denne bilen skal kunne leveres til kundene i løpet av sensommeren 2020.

– Vi produserer vanligvis mellom 1.500 og 1.600 biler i året, så vi er faktisk mer eksklusive en Rolls-Royce, smiler Bovensiepen.

PS: B3 er også tilgjengelig med samme motor og oppsett i Touring-utgave.

Alpina sørger for firehjulsdrift på sin B3. Det kommer nok godt med, for her er det mye krefter som skal fordeles.
Alpina sørger for firehjulsdrift på sin B3. Det kommer nok godt med, for her er det mye krefter som skal fordeles.

Alpina B5: – Flytt dere, bakfra kommer verdens raskeste!