Finanskrisen for drøyt ti år siden fikk konsekvenser også for bilbransjen. Flere bilmerker forsvant da tidene ble tøffere, blant dem Hummer.

Den aller siste Hummeren forlot samlebåndet 24. mai i 2010. Den var da en del av en bestilling fra et leiebilfirma. Så ble det helt stille.

I en periode forsøkte eierselskapet General Motors (GM) å selge Hummer videre. Blant annet var flere selskaper i Kina interessert, men dette ble angivelig stoppet av kinesiske myndigheter.

Dermed har GM sittet på Hummer-navnet siden. Det gjør at de naturligvis også har mulighet til å gjenopplive det, og akkurat det kan nå være i gang med å skje.

Satse 30 milliarder kroner

Nå ryktes det nemlig at en comeback kan være i gang. Og interessant nok: Merket som en gang ble regnet som noe av det minst miljøvennlige verden hadde sett på bilfronten, kan nå komme tilbake i helt andre enden av skalaen.

GM skal nemlig ha planer om å gjøre bruke Hummer-merkevaren i en stor satsing på elbiler, nærmere bestemt elektriske SUV-er og pickuper.

Det er fra før kjent at GM skal satse rundt 30 milliarder kroner på utvikling og produksjon av en ny familie elektriske biler. Og her ønsker de å legge seg mot toppen av markedet, med dyre og påkostede biler.

Allsidige saker: Denne Hummeren leker ubåt!

H1 var først ut av Hummer-modellene, gjett om den vakte oppsikt!
H1 var først ut av Hummer-modellene, gjett om den vakte oppsikt!

Flying start

GMs satsing på ladbare hybrider og elbiler har så langt ikke vært spesielt vellykket. Her har de startet med relativt rimelige biler. Når salgsvolumene har vært svært beskjedne, har de heller ikke hatt mulighet til å regne hjem utviklingskostnadene.

Da gir det nok mer mening økonomisk å gjøre som Tesla: Starte med kostbare biler med potensielt høye marginer, så heller jobbe seg "nedover" i markedet fra det.

Å bruke Hummer-navnet vil kunne gi GM en flying start. Merkevaren er fortsatt sterk, svært mange har et forhold til den. Samtidig vil det kunne gi GM goodwill at de tar et merke som er miljøvennlig belastet – og gjør det elektrisk.

Vi har kjørt den, les testen av H1 her:

Hummer laget biler som virkelig skilte seg ut, så gjenstår det å se om de kjører samme designlinje hvis det blir elbiler av dette.
Hummer laget biler som virkelig skilte seg ut, så gjenstår det å se om de kjører samme designlinje hvis det blir elbiler av dette.

Et symbol på machokultur

Hummer startet for øvrig som en sivil versjon av militærkjøretøyet Humvee. Hummer H1 ble den hetende, og en ikke spesielt ukjent skuespiller/politiker ved navn Arnold Schwarzenegger var med på å gjøre bilen både berømt og beryktet. Berømt fordi det var noe av det mest prangende du kunne kjøre rundt i – beryktet fordi den fort ble et symbol på machokultur i trafikken og forurensende biler.

Men GM skjønte at dette var noe å bygge videre på, og utvidet ganske kjapt Hummer til å bli en liten familie, da H2 og H3 kom etter. H2 var i prinsipp samme bil som Chevrolet Tahoe, mens H3 bygget på Chevrolet Colorado.

Les mer om Hummer H2 i vår bruktbilguide:

Her er hele familien slik den så ut før Hummer forsvant.
Her er hele familien slik den så ut før Hummer forsvant.

Rammet både Hummer og Saab

Salget var godt i starten og GM hadde også planer om å utvide med flere modeller. Men finanskrisen rammet dem hardt og da ble det fokus på å kvitte seg med alt annet enn kjernevirksomhet. Både Hummer og Saab ble offer for det den gangen.

Nå har restene av Saab havnet i Kina. Det tar nok ikke veldig lang tid før vi får vite om Hummer får en bedre skjebne enn det – og faktisk kommer tilbake.

Du kan kjøpe splitter ny Saab, syv år etter konkursen

Se video: Schwarzenegger er fortsatt en bilinteressert mann!