At bilinteressen i Norge lever i beste velgående er det ingen tvil om. Det bekrefter for eksempel fjorårets Oslo Motor Show.

Hit tok over 40.000 turen innom for å se alt fra eksklusive superbiler, til gamle klassikere.

I år ventes det minst like mange besøkende, når motorfesten på Norges varemesse i Lillestrøm feirer 10 år.

En av verdens dyreste

Tradisjonen tro blir det også en egen stand for de aller dyreste og mest eksklusive bilene. Oslo Motor Show forteller også at de får en av verdens dyreste biler på besøk:

Vi snakker om den svært sjeldne McLaren F1 GTR Longtail.

Dette er bilen som ble produsert tilbake i 1994, og vant en rekke løp, blant annet 24 timersløpet på Le Mans året etter.

I tillegg til ekstreme ytelser, er bilen kjent for sitt hylende lydbilde, servert av 12 sylindre på til sammen 6,1 liter, fra BMW.

– Vi er spesielt stolte av å ha fått tak denne til vår supercar-stand i år. Dette er en av verdens mest verdifulle biler, forteller messegeneral Tommy Larssen.

Prisantydning skal være – hold deg fast: 180.000.000 norske kroner, eller knapt 200.000 kroner per kilo.

Dette er bilen som kommer til Oslo Motor Show i år. Prisantydning er rundt 180 millioner kroner.
Dette er bilen som kommer til Oslo Motor Show i år. Prisantydning er rundt 180 millioner kroner.

Broom tester McLaren 570 S: – Gåsehuden har ikke lagt seg ennå

Fra BMW-museet i Tyskland

I dag er det få kjente privatpersoner på kundelisten av McLaren F1 GTR Longtail, men sultanen av Brunei og ikke minst Nick Mason, trommeslager i Pink Floyd, er begge kjente F1 GTR-eiere.

Nick Mason, tidligere trommeslager i Pink Floyd, er en av få F1 GTR-eiere i verden. Foto: Scanpix
Nick Mason, tidligere trommeslager i Pink Floyd, er en av få F1 GTR-eiere i verden. Foto: Scanpix

Bilen ble i 1994 bygget utelukkende som en ekstrem, men gateregistret sportsbil. Året etter videreutviklet man F1-konseptet og produserte ni racingutgaver som fikk navnet F1 GTR.

Selv om denne racing-utgaven hadde 22 hk mindre enn gateversjonen (614 hk), var den raskere. Rent visuelt er den store vingen bak det som skiller GTR-versjonen mest fra «standardutgaven».

Bilen som kommer til Lillestrøm kan skilte med to seiere og sammenlagt andreplass i sportsvognsmesterskapet for lag i 1997.

Bilen er nummer 26 av totalt 28 produserte, og kommer fra BMW sitt eget museum i Tyskland. Så at dette blir et av årets store trekkplastre, bør det ikke være noen særlig tvil om.

Nå braker det løs: Årets største bilshow!

Det er kun produsert 28 eksemplarer av McLaren F1 GTR Longtail i verden.
Det er kun produsert 28 eksemplarer av McLaren F1 GTR Longtail i verden.

Flere verdensmestere

I tillegg til en rekke grombiler, blir det også flere nyheter å se på årets utstilling. Blant annet skal VWs nye elbil, ID.3, vises for første gang til publikum i Norge.

Nå avslører Tommy Larssen i Oslo Motor Show også at flere tidligere verdensmestere skal gjeste årets happening i slutten av oktober.

Oslo Motor Show åpner dørene 25. oktober. I løpet av helgen ventes det godt over 40.000 besøkende.
Oslo Motor Show åpner dørene 25. oktober. I løpet av helgen ventes det godt over 40.000 besøkende.

– I år er vi sikre på at det vil komme mellom fem og ti regjerende eller tidligere verdensmestere til Oslo Motor Show. Noen av dem i andre grener enn motorsport. I tillegg har noen kongelige og noen kulturpersonligheter meldt sin ankomst, avslører Tommy Larssen.

Oslo Motor Show braker løs på Norges Varemesse i Lillestrøm 25. – 27. oktober.

Priskutt: Flere biler blir over 100.000 kroner billigere

Se vårt møte med Arne Fredly og hans brutale Bugatti Chiron i Monaco: