Fartshumper er et mye brukt hjelpemiddel for å få norske bilister til å senke farten. Nå finnes det tusenvis av dem rundt om i landet vårt.

I Sverige har man en tid testet ut et annet hjelpemiddel som også har vist seg å gi god effekt.

Her handler det om en såkalt fall-luke, eller Actibump som er det formelle navnet. Dette er en innretning som er felt ned i veibanen, og som kommuniserer med en radar som måler farten på bilene som nærmer seg.

Vi i Broom skrev om dette første gang i fjor. Da var fall-lukene montert flere steder i Sverige og man var i gang med å skaffe seg erfaring med hvordan de påvirket bilistenes adferd.

Treffer en stålkant

Det er som kjent ikke langt fra Sverige til Norge, og nå skal systemet være på vei til vårt land.

Nettstedet Dinside.no skriver nemlig at flere norske kommuner skal være interessert i å prøve ut den svenske oppfinnelsen. De har fått bekreftet at det vil bli montert og testet i en norsk by, i løpet av kort tid.

Rent konkret fungerer Actibump slik: Hvis man holder seg innenfor fartsgrensen, skjer det ingen ting. Men hvis systemet registrerer en bil som kjører over fartsgrensen, åpner fall-luken seg. Dermed treffer hjulene på bilen en seks centimeter høy stålkant. Da er det ikke mulig å unngå å merke at man kjører for fort!

Kjøpte seg Porsche, det ble farlig for førerkortet!

Radaren sjekker hastigheten. Hvis bilen kjører for fort, vil fall-luken åpne seg. Skisse: Edeva.
Radaren sjekker hastigheten. Hvis bilen kjører for fort, vil fall-luken åpne seg. Skisse: Edeva.

Svært effektivt

Erfaringen fra en fall-luke som har vært i bruk ved Øresundbroen en periode, viser at dette har stor effekt. Der registrerte man tidligere at rundt 17.000 biler kjørte over fartsgrensen ved bomstasjonene. Etter at fall-luken ble tatt i bruk, sank dette tallet til 1.300.

En utfordring har vært å sørge for at utrykningskjøretøyer ikke utløser fall-lukene. Det skal man unngå ved å utstyre disse med en sender som kommuniserer med radaren.

Filmet seg selv i 270 km/t – det var ikke så lurt...

Se video: Her tester vi en veldig viktig oppfinnelse