Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Anders har gitt opp Teslaen – nå tar annonsen hans helt av

Anders Lagerqvist er ikke imponert over behandlingen han har fått fra Tesla. Nå selger han sin Model S, på en ganske spesiell måte. Foto: Privat.
Anders Lagerqvist er ikke imponert over behandlingen han har fått fra Tesla. Nå selger han sin Model S, på en ganske spesiell måte. Foto: Privat.
Her snakker vi ærlig bruktbilselger.

Tesla-historien i Norge er noe helt spesielt. Fra ingen ting for noen år siden, er den amerikanske elbilen hittil i år mest solgte bilmerke her i landet. Veksten har med andre ord vært eksplosiv, og slikt fører ofte voksesmerter med seg.

For Teslas del har dette fått størst konsekvenser på verkstedsiden, der kunder i hopetall har klaget på både dårlig produktkvalitet, urimelige ventetider for å få utført selv enkle reparasjoner, og biler som har stått på verksted i uker og måneder uten å bli ferdige.

30.000 visninger

Nå skal Asker-mannen Anders Lagerqvist selge sin Tesla Model S 75D, en bil han med store forventninger hentet hos Tesla i Drammen 16. november 2017. Allerede da han hentet bilen, fant Anders flere mangler på den. Disse ble påpekt, og lovet utbedret «i løpet av kort tid».

Slik skulle det ikke gå, fremgår det av en usedvanlig ærlig annonsetekst på Finn.no. Den har virkelig blitt lagt merke til!

– I løpet av de første tre dagene annonsen lå ute, passerte vi 41.000 visninger. Jeg fikk utallige telefoner og SMS-er. Bud var det dårlig med, mesteparten handlet om lignende opplevelser. Noen ba om råd, og andre hadde råd og vink de ville dele med meg, sier Anders til Broom.

Hyggelig gjensyn

Slik innleder han annonsen:

«Meget interessant Tesla Model S75D selges. Har hatt ønske om å bli kvitt mandagsbilen lenge. Men siden den har vært belemret med feil har jeg ikke kunne selge den før. Tesla mener nå at den er så bra den kan være. Kanskje jeg kan lykkes med å bli kvitt den nå,» skriver Anders, og legger til at bilen på kjøpstidspunktet kostet 780.000 kroner, etter at han hadde krysset av for omtrent det som var mulig av tilleggsutstyr.

Så var det utbedringen da. Ironisk skriver Anders videre:

«Allerede den 16 mai 2019 tok Tesla inn bilen for å ordne manglene. Nei, det er ikke feil på datoene. Men nå mener i hvert fall Tesla at den er i orden og kan selges. De hadde jo blitt godt kjent med bilen i mellomtiden, så det var nok et hyggelig gjensyn for dem.

Dette synes norske Tesla-eiere om bilen sin

Anders Lagerqvist fra Asker har laget en svært ærlig annonse når han nå selger sin Tesla. Foto: Privat.
Anders Lagerqvist fra Asker har laget en svært ærlig annonse når han nå selger sin Tesla. Foto: Privat.

På fornavn med kundemottakerne

– Blant annet sto den parkert hos dem i romjulen 2017 uten at de valgte å utbedre noen av feilene som var på overleveringen. De tok seg bryderiet med å ringe meg og kjefte på meg siden jeg hadde satt fra meg bilen slik at den opptok en ladeplass hos dem.»

I januar 2018 sto bilen igjen på Tesla-verkstedet en drøy uke – uten at noe var blitt gjort med noen av feilene: «Men oppholdet hos Tesla var på ingen måte bortkastet, de hadde vasket den og polert litt på den, så det var betydelig mindre grunn til å klage nå enn gangen før.

Jeg fikk ingen ny avtale på de opprinnelige manglene med det første, men hadde regelmessige besøk hos Tesla for å reparere dørhåndtak som ikke lukket seg og software som ikke ville oppdatere seg, så jeg fikk god anledning til å bli på fornavn med dem på kundesenteret hos Tesla på Rud,» skriver han.

– Tiden med Teslaen var en endeløs rekke av feil og feilmeldinger, forteller Anders.
– Tiden med Teslaen var en endeløs rekke av feil og feilmeldinger, forteller Anders.

Slapp å bruke den på ferie

Så ruslet og gikk tiden litt igjen, slik tid har for vane å gjøre. Første uken i juli i fjor fikk Anders bekreftet ny time på verksted:

«Gleden var stor da jeg øynet håp om å få utbedret manglene som var der ved overlevering, bare 7 måneder etter at jeg hentet bilen. Men tradisjonen tro, det gikk som det måtte gå. Dette forsøket var på mange måter det beste av de tre forsøkene på utbedring. Her slapp jeg nemlig å bruke tid på å hente og levere bilen siden de ringte meg og kansellerte avtalen noen dager i forveien.»

Samtidig fikk han problemer med et sikkerhetsbelte som ikke virket. Da kom han fort inn på verkstedet, men ikke like fort ut igjen:

«Bilen fikk da lov til å være hos Tesla i to uker - også fordi vi var bortreist på ferie - nesten på den avtalte datoen som ble kansellert. Jeg slapp derfor å bruke den på ferie som planlagt. Kilometer spart på bilen.

Det skal ta 18 måneder

– Jeg ble lovet å få dekket drivstoff og bom på bilen jeg måtte låne isteden, men det var jo selvsagt et løfte som ble håndtert på samme måte som utbedring av mangler.

Venter fortsatt på å få igjen disse pengene, men det har jo bare gått ett drøyt år. Erfaringsmessig skal det ta på dagen 18 måneder før de ordner noe som ikke er av sikkerhetsmessig karakter.»

Elbil-suksess tilbakekalles – 3.200 norske kunder er berørt

Rask respons på sikkerhetsting

Neste drama var det Anders beskriver som «automatiske bakdører»: «De virket på en annen måte enn de gjør for Model X. Det er jo praktisk å ha automatiske dører, men det er likevel ikke å anbefale å ha bakdører som åpner seg i fart.

Spesielt minstejenta syntes det var litt i overkant skummelt å se asfalten suse forbi noen centimeter under seg,» skriver han, men legger til at Tesla skal ha ros for rask respons når dette skjedde.

– Ting som hadde så direkte med sikkerheten å gjøre ble tatt raskt, sier han, og understreker at han på ingen måte er ensidig ute etter å «ta» Tesla, men at han er svært skuffet over oppfølgingen deres.

Avbestilte Model 3

– I utgangspunktet var jeg relativt fornøyd, med mange gode opplevelser – når alt virket. Men det var alt for mye som gikk galt uten å bli fulgt opp skikkelig. Her handler det mye om hvordan feil ble håndtert, understreker han overfor Broom.

Historien er ikke slutt:

«Så ble det jul, og min julegave var å få bekreftet at min premium elbil da var verdt kr. 570.000. Altså på ett år var verditapet hyggelige 210.000. Omtrent det samme du kan kjøpe en to-tre år gammel e-Golf for. Heldigvis jobber jeg og får lønn hver måned, så det er jo bare sjarmerende å tenke på det.

Ytterligere bildetekst unødvendig. Foto: Anders Lagerqvist
Ytterligere bildetekst unødvendig. Foto: Anders Lagerqvist

Hadde også tenkt å anskaffe en Model 3 jeg bestilte 31 mars 2016, men med tanke på mine gode erfaringer som Teslaeier, valgte jeg å avbestille den. Jeg sendte derfor brev med krav om heving av kjøp/omlevering i mars», står det videre å lese.

Verdiløs om tre år?

– Da var det noen hos Tesla som våknet litt til liv. De våknet såpass at jeg fikk tilbud om å levere inn min bil, verdsatt til rause 440.000 mai 2019 om jeg kjøpte en 100D.

Det betydde ytterligere 130.000 ned i verdi på ca 5 måneder, og totalt verditap fra november 2017 til mai 2019 var altså 340.000 kroner, ganske nøyaktig det samme som en flunkende ny e-Golf koster. Om verditapet fortsetter i dette tempoet er bilen helt verdiløs om ca 3 år. Det er noe en fremtidig eier får finne ut av, men verdt å tenke på, sier Anders.

Klikk her for å se hele annonsen hans

Skjermfeil

Han kan fortelle at det gikk nøyaktig 18 måneder før bilen kunne innleveres for å utbedre feilene som hadde vært der siden levering – men aldri så galt, at det ikke er godt for noe: «Heldigvis kunne de jo også samtidig utbedre andre ting som hadde gått i stykker i mellomtiden, blant annet en drivaksling som smalt og hakket ved rygging og vanninntrengning ved bilvask, samt at de sjekket ett vindu som noen ganger ikke ville lukke seg.

Det kan se ut til at det har auto-reparert seg på samme måte det ble auto-defekt. Slett ikke verst!

En kjent feil som de har droppet å gjøre noe med var skjermen. Den har en markert gul stripe rundt hele skjermen i midtkonsollen. Det erkjente de først var en feil som skulle repareres, muligens i form av en softwareoppdaterering, i verste fall ved å bytte den ut.

Prøver å ta livet av deg!

– Etter hvert er dette vurdert til å være en "feature" som ikke krever noen form for reparasjon for Teslaeiere. Siden jeg har mast mye på dem, sier de at de er villige til å gjøre et unntak for meg, og bytte min skjerm for å vise hvor god service de yter - når de vil!»

Anders har også mye å fortelle om ekstrautstyr han kaller FSD (Full Scared Driving):

«Det innebærer i praksis at om du er så tankeløs at du aktiverer cruise kontroll, så vil bilen helt umotivert skremme deg med kraftige nedbremsinger når du minst aner det, og er du tøff nok til å be bilen prøve å holde seg på veien selv, utvider den dette til å aktivt å prøve og ta livet av deg ved å svinge ut mot veiskuldre, tunnelåpninger eller annet den kommer over.

Teslaen til Endre har stått på verksted i over et halvt år

Tilbudt 543.620 kroner – av Tesla

– Fordelen med dette systemet er at du verdsetter livet mer, og er glad hver gang du kommer helskinnet hjem fra en kjøretur. Om det er verdt å betale en 50.000 – 60.000 for denne funksjonen er vel å ta i, men jeg var nå engang dum nok til krysse av for det, slik at denne forbannelsen vil forfølge en fremtidig ny eier også.»

Siste status er at Tesla 3. september tilbød Anders 543.620 kroner for bilen.

– Etter at annonsen var lagt ut på Finn, fikk jeg mail om at tilbudet var tidsbegrenset til fredag 6. september kl. 12.00. Til det svarte jeg, også på mail, at siden ingen hadde budt høyere, fikk de tilslaget. Senere har jeg ikke hørt noe, men dette kan naturligvis ha noe å gjøre med at jeg vil kreve erstatning for tid bilen ikke har vært disponibel, dekning av direkte utgifter og verditap gjennom den tiden jeg har hatt bilen, selvsagt korrigert for at jeg tross alt har kjørt rundt 40.000 kilometer med den i perioden, sier Anders Lagerqvist. Han avskriver likevel ikke muligheten for en Tesla igjen:

– Nei da, en Model S 100D uten feil og mangler kunne vært noe. Den hadde heller ikke behøvd å være ny, bare den var hel og feilfri, slutter han.

– Saken har blitt vurdert

Tesla Norge kommenterer av prinsipp ikke saker som dette i media. Men til Motor, som først omtalt Tesla-salget til Anders, skriver kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland dette:

– Basert på denne vurderingen og vårt ønske om å gjøre kunden fornøyd, har vi gitt kunden flere forslag til løsninger. Dersom kunden ikke er fornøyd med disse tilbudene, står han fritt til å få saken sin prøvet i klageinstansene som er tilgjengelig for norske forbrukere, sier Roland, i en e-post til Motor.

Norske Tesla-eiere er minst tilfreds av alle

Skal gjøre det samme som Tesla – på halvparten av tiden

Lik Broom på Facebook