Det er få andre biler i Mercedes sitt modellprogram som har like sterk karakter som G-Klasse.

Bilen kom på markedet helt tilbake i 1979, og var lenge en kjenning i militær tjeneste. Dagens modell ser du derimot langt oftere i dyre handlegater enn i terrengløypa.

Faktisk lever bilen bare i andre generasjon, tross sine 40 år på markedet.

Sjelden utgave

Selv om G-Klasse er en sær bil i seg selv, har første generasjon av bilen vært bygget i mange ulike versjoner – som skiller seg ytterligere ut. Alt fra en ekstra høy 6x6-utgave – til cabriolet.

Sistnevnte er relativ sjelden, spesielt i Norge hvor det kun finnes et svært begrenset antall.

Nå har vi funnet én av disse til salgs på bruktmarkedet. Det er snakk om en 2013-modell G500 cabriolet.

– Det er absolutt en sjelden bil å se, både hjemme i Norge og verden for øvrig, forteller Bjørn Egil Fjeldstad hos Autocenteret Fjeldstad.

De har spesialisert seg på salg av nettopp Mercedes G-Klasse. Bjørn Egil forteller at butikken til en hver tid har rundt 70 G-Klasser på lager i Holmestrand, og at cabrioleten som nå er til salgs dermed er i godt selskap.

Hvorvidt G500 er direkte vakker kan sikkert diskuteres, men at bilen kjører inn i historiebøkene, er det ingen tvil om.
Hvorvidt G500 er direkte vakker kan sikkert diskuteres, men at bilen kjører inn i historiebøkene, er det ingen tvil om.

G63 AMG 6x6: Her kommer du garantert fram til hytta

Dyrere i Tyskland

Til tross for at bilen er seks år gammel, og har rullet 22.700 kilometer, er prisen på bilen nesten 1,7 millioner kroner.

Det kan i utgangspunktet høres mye ut, men faktisk er den langt rimeligere enn flere tilsvarende biler i Tyskland.

Velger du baksetet kan det bli en potensiell luftig opplevelse.
Velger du baksetet kan det bli en potensiell luftig opplevelse.

– Det stemmer. Vi har sett flere eksempler på at tilsvarende biler er opptil dobbelt så dyre i Tyskland, noe som bekrefter hvor sjelden denne utgaven er, sier Bjørn Egil.

– Hvorfor skrur dere da ikke prisen opp?

– Vi ønsker at bilen skal selges og leveres til en norsk kunde, så prisen er av hensyn til det. Responsen på annonsen har forresten vært veldig god. Folk fra både Tyskland, Nederland og faktisk Færøyene har vært innom oss for å se på bilen.

– Vi har også fått tilbud om innbytte mot flere eksotiske superbiler, men vi velger å vente på den «rette» kjøperen, slår Bjørn Egil fast.

Klikk her for å se hele annonsen

G500 betyr V8 og nærmere 400 hk.
G500 betyr V8 og nærmere 400 hk.

Tror på verdiøkning

Under panseret på G500 cabriolet finner vi Mercedes sin 5,5 liters V8-motor. Her yter den 388 hk og 540 Nm, så frasparket bør det ikke stå på!

– Bilen går naturligvis veldig bra, og er faktisk overraskende morsom å kjøre. Det er spesielt å høre motoren med taket nede. Da blir opplevelsen komplett, avslutter Bjørn Egil, som legger til at bilen antagelig vil stige i verdi fremover.

De aller siste eksemplarene av G500 Cabriolet, kalt Final Edition 200, ble lansert sent i 2013. Og akkurat som navnet tilsier, ble det kun produsert 200 eksemplarer av denne versjonen. Disse ble solgt i rekordfart, og er enda sjeldnere enn eksemplaret som nå er til salgs i Norge.

Her kan du lese mer om G-Wagen sitt 40 års jubileum:

Her samles nesten 20 Lamborghinier til Norges første "Lambo Driveout":