Nytt bilmerke til Norge – nå er bilene ute på veien

Dette blir en interessant modell her hjemme.

Polestar gjør nå unna de siste testene av elbilen 2. Snart går den i produksjon, så skal den relativt kjapt komme til Norge.
Polestar gjør nå unna de siste testene av elbilen 2. Snart går den i produksjon, så skal den relativt kjapt komme til Norge.

Det er ikke så ofte det kommer helt nye bilmerker til Norge. Men nå er det ikke lenge til Polestar er på plass.

Ikke hørt om dem? Polestar drev lenge med tuning av Volvo-modeller. For ikke lenge siden ble de skilt ut som egen bilprodusent. Og nå skal de bygge seg opp som et elektrisk søstermerke til Volvo.

Bilene skal produseres i Kina, men det europeiske markedet blir viktig. Her er Norge som kjent i en særstilling på elbiler. Det forklarer også at Norge er det første landet hvor Polestar åpner showroom, det skjer senere i høst.

På svenske veier

Polestar starter med en modell som allerede er vist, hybriden 1. Det er en svært eksklusiv bil som skal produseres i lite antall.

Da blir Polestar 2 langt mer interessant. Dette er en helelektrisk bil, basert på Volvos småbilplattform som heter CMA.

Den skal etter planen gå i produksjon over nyttår, men allerede nå er eksemplarer av bilen ute på veiene i Sverige, uten kamuflasje.

Polestar 1: Her debuterer et nytt bilmerke

Polestar 2 er en ganske høyreist bil, en slags blanding av kombi og crossover.
Polestar 2 er en ganske høyreist bil, en slags blanding av kombi og crossover.

Rekkevidde på 500 kilometer

Svenske medier har fått tak i bilder av Polestar 2, på test i Gøteborg-området. Her handler det om prototyper, sannsynligvis er det snakk om siste finpuss, før samlebåndene kjøres i gang på den helt nye fabrikken i Kina.

I det norske markedet kan dette bli en svært interessant bil. Polestar 2 har en offisiell rekkevidde på 500 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Med det plasserer den seg mot toppen av denne klassen.

Batteripakken er på 78 kWh. Bilen har to elmoterer og firehjustrekk. 408 hestekrefter skal gi 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Polestar skal ha fokus på sporty kjøreegenskaper, du kan blant annet få bilen med Performance-pakke: Öhlins-dempere, Brembo-bremser og 20-tommers felger.

Planlegger ny og elektrisk luksus-SUV

Her åpner Polestar showroom, midt i Oslo sentrum.
Her åpner Polestar showroom, midt i Oslo sentrum.

Kommer i flere norske byer

Bilen ser ut som en sedan, men er en femdørs kombi. Polestar sier så langt ikke noe om bagasjeromsvolum. Dette er for øvrig søstermodellen til Volvos kompakte SUV XC40 som også kommer som elbil til neste år, Den er først ut i en større elektriske satsing fra Volvo.

Foruten i Oslo, skal Polestar også etablere seg i Stavanger, Bergen og Trondheim. De skal utnytte Volvos anlegg i Norge for å tilby service og tjenester. Polestar lover selv problemfrie tilbud for henting og levering. Kundene deres skal ikke behøve å levere bilene selv til service.

Nå får du denne bilen fra 30.000 kroner

Designmessig kjenner vi igjen mange elementer fra Volvo, ikke vanskelig å se hvem som står bak Polestar.
Designmessig kjenner vi igjen mange elementer fra Volvo, ikke vanskelig å se hvem som står bak Polestar.

Se video: Slik ser det ut når et nytt bilmerke debuterer