Det er ingen tvil om at bilbransjen er i kraftig endring om dagen. Nye og stadig strengere miljøkrav fra EU tvinger blant annet bilprodusentene til å redusere utslippene betydelig.

De siste årene har vi sett at verdens bilprodusenter stadig reduserer volumet på motorene sine, såkalt downsizing. Dette skjer i tillegg til innfasingen av elektriske drivlinjer.

Nå ser vi også at dette taktskiftet er i ferd med å nå superbil-produsentene. Det har både Ferrari og Lamborghini hintet til flere ganger, ved at kommende modeller kan få hybrid-drivlinjer.

V12-motoren kan forsvinne

I dag er det Aventador som er toppmodellen i Lamborghini-familien. I tillegg til et massivt utseende, er det motoren i bilen som på mange måter utgjør hele dens identitet.

Hjertet i Aventador består nemlig av tolv sylindere i V-formasjon, akkurat som hos klassikerne Miura, Countach og Diablo.

Den klassiske V12-motoren har vært en viktig del av Lamborghinis identitet i flere tiår. Derfor er det for mange en svært trist nyhet, at V12-motoren nå ser ut til å forsvinne.

Aventador SVJ er selve flaggskipet til Lamborghini, og de jobber hardt for å beholde V12-motoren.
Aventador SVJ er selve flaggskipet til Lamborghini, og de jobber hardt for å beholde V12-motoren.

Nå kommer muskelbilen i ny spesialutgave

Miljøkrav

Årsaken er det kommende og strenge Euro7-kravet til utslipp, som også den italienske superbilprodusenten må ta hensyn til, selv om de kun produserer rundt 5.000 biler årlig.

I følge kilder Automobile har snakket med, vil det koste Lamborghini hele 590 millioner kroner å videreutvikle V12-motoren, for at den skal tilfredsstille det kommende Euro7-kravet.

I Aventador yter V12-motoren 770 hk og 720 Nm.
I Aventador yter V12-motoren 770 hk og 720 Nm.

Dette er noe VW-gruppen, som eier Lamborghini, er lunkne til å bruke så mye penger på.

Derfor er det mye som tyder på at dagens Aventador risikerer å bli den siste modellen fra Lamborghini med V12-motor.

– Det er i så fall veldig trist. For mange er denne motoren selve DNA-et til Lamborghini. V12-motoren er helt unik og har en karakter få andre motorer klarer å gjenskape. Da snakker jeg ikke kun om lydbildet isolert sett, men hele totalopplevelsen, forteller Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Jeremy Clarkson er ikke i tvil: – Dette er den beste bilen

Med 770 hk klarer denne 0-200 km/t på bare 8,6 sekunder, mens toppfarten er minst 350 km/t.
Med 770 hk klarer denne 0-200 km/t på bare 8,6 sekunder, mens toppfarten er minst 350 km/t.

V8 i stedet

I følge Automobile ønsker VW-gruppen å erstatte den legendariske V12-motoren med en nyutviklet V8-motor, som får drahjelp fra både turboer og elektrisitet.

Her er det snakk om en hybrid drivlinje som utvikles av Porsche. Denne motoren skal ikke stå noe tilbake fra Lamborghini sin egen V12-er, målt etter ytelser.

Tvert i mot er det flere kilder som opplyser at den nye motoren vil levere nærmere 800 hk – mot 770 hk i dagens Aventador SVJ.

– Selv om antall hestekrefter opprettholdes, vil Lamborghini uansett miste noe av sin identitet, og ikke minst de historiske røttene V12-motoren faktisk har. En turbomatet V8-er vil nok heller ikke levere samme motorkarakter og lydbilde som vi kjenner i dag, konstaterer Broom-Vegard.

Bøllebil for deg som må inngå et kompromiss

Etter lanseringen av Urus, har Lamborghini fått en skikkelig salgsboost globalt. I 2018 økte salget med 51 prosent og de leverte til sammen 5.750 biler, med USA som det største markedet.
Etter lanseringen av Urus, har Lamborghini fått en skikkelig salgsboost globalt. I 2018 økte salget med 51 prosent og de leverte til sammen 5.750 biler, med USA som det største markedet.

Flere gjør det samme

Nå er det ikke bare Lamborghini som blir tvunget til å droppe de alle råeste motorene sine. Dette ser vi også hos flere andre bilprodusenter. Blant annet vil både Mercedes og BMW sine V12-motorer fases ut og erstattes av mer effektive V8-ere, på sikt.

Dessuten har Ferrari nylig lansert SF90 Stradale, som er histories første ladbare hybrid med Ferrari-logo på panseret.

Den får forresten en helt hinsides kraftpakke. Samlet effekt er hele 1.000 hk, fordelt mellom 780 hk fra bensinmotoren og 220 hk fra tre elmotorer.

– Dette er nok en trend vi bare må venne oss til, at også superbil-produsentene må ty til alternative løsninger. Det skal bli spennende å følge med på utviklingen fremover, selv om det igjen er triste nyheter at V12-motoren til Lamborghini har en høyst usikker fremtid, avslutter Vegard.

Ferraris "miljøbil" byr på 1.000 hestekrefter

Lamborghini har kåret Lofoten til et av de vakreste stedene i verden – her kan du se det fantastiske Norges-besøket tidligere i sommer.