Jeremy Clarkson er ikke i tvil: – Dette er den beste bilen
Det er spesielt én ting som imponerer.
Etter mer enn 24 år som programleder i Top Gear, lever Jeremy Clarkson fremdeles av å kjøre bil på TV. Men nå i The Grand Tour på Amazon Prime.
Er det et spørsmål Clarkson ofte får, må det være hvilken bil han rangerer aller høyest. Dette er tross alt mannen som har kjørt omtrent alt som finnes av biler i verden.
I et intervju med DriveTribe tidligere i sommer, er ikke 59-åringen i tvil på spørsmålet om hvilken bil han liker aller best.
Japansk superbil
Svaret vi får er for så vidt ikke veldig overraskende, ettersom Clarkson har sagt det samme flere ganger tidligere.
Bilen det er snakk om kommer fra Japan og heter Lexus LFA. Den troner i følge Clarkson over både superbiler fra Italia og det grommeste Tyskland har å by på.
Jan Erik Larssen: – Det er for mye mas om miljø – og at Norge skal redde verden
Spesielt én ting imponerer
Da Lexus lanserte bilen i 2011 var det en stor milepæl for den japanske luksusbil-produsenten. Aldri før har de laget en raskere bil for gatebruk.
Underveis i utviklingen satte Lexus sine beste ingeniører på saken, med mål om å lage den absolutt råeste bilen noen sinne, med en Lexus-logo.
Til DriveTribe poengterer Jeremy Clarkson spesielt én ting som imponerer han. LYDEN.
Det er han heller ikke alene om. Sammen med Porsche Carrera GT og Pagani Zonda, har LFA blitt kåret til bilen med tidenes beste lydbilde.
Clarkson er kjapp i replikken og sier at dette er noe du ikke får i en elbil.
LFA: Rune kjøpte drømmebil til 4,3 millioner – usett
Selvpustende V10
Det Formel 1-lignende lydbildet oppnås takket være et mesterverk av en motor.
Her sitter en 4,8 liters selvpustende V10-er. Den yter 560 hk helt oppe på 8.700 omdreininger. Gir du flat pedal stopper ikke turtallet før 9.000!
Kreftene plantes i bakken via en 6-trinns automatkasse og bakhjulstrekk.
Bilen klarer 0-100 km/t på 3,7 sekunder, mens toppfarten glatt passerer 300 km/t. Nærmere bestemt 325.
Topp 5: De dårligste bilene Jeremy Clarkson testet i 2018
Kun 500 eksemplarer
For å holde vekten nede på et minimum, er bilen bygget i karbonfiber. Utover lav vekt bidrar det også til å gjøre bilen sterkere og stivere. LFA veier 1.480 kg, noe som tilsvarer 378 hk per tonn.
Bilen er forresten testet ut utviklet på Nürburgring i Tyskland. Det er en bane som stiller ekstremt høye krav til bilen – dersom du skal kjempe om de beste rundetidene.
Lexus har derfor ikke spart på noen ting i utviklingen av LFA. Det gjelder både for motor, understell og ikke minst bremsene. Sistnevnte er av typen keramiske.
Totalt er det kun bygget 500 eksemplarer av LFA mellom 2011 og 2012.
I Norge kostet bilen 4,3 millioner kroner.
Vi skjønner godt at folk sperret opp øynene da denne kom kjørende opp Trollstigen: