Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Se opp, Tesla – det er en ny sjef i byen

Vi har blitt bedre kjent med Porsche Taycan – den første elbilen fra bilprodusenten i Stuttgart. Om du har vært urolig for om denne bilen kan leve opp til forventnigene man har til en Porsche – tror vi du vil bli grundig beroliget.
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
^
– Ulikt alt annet jeg har opplevd.

NB: Her kan du lese hva Taycan koster - og se mange flere bilder!

På ADAC Driving Safety Centre Grevenbroich, en knapp time fra Düsseldorf i Tyskland, står fire delvis kamuflerte Porsche Taycan stilt opp foran oss. ADAC er på mange måter Tyskland sitt svar på NAF, og deres sikkerhetssenter inkluderer en spesiell bane. Her kan man teste kjøring på vått og tørt underlag, slalom og kjøring i oppover- og nedoverbakker.

Vi er invitert til å få et møte med Porsches nye elbil – og ikke minst alle de som har vært med å utvikle og bygge denne bilen. En såkalt workshop.

Mens vi sitter og hører på teorien, har vi med ujevne mellomrom hørt skrikene fra dekk på asfalten utenfor huset. Det er imidlertid umulig å se noe – da vinduene er dekket til.

Nå er det imidlertid vår tur til å få sitte på. Vi skal kjøre et par runder på banen, for å se hva bilen duger til.

Bak rattet i bilen jeg dumper ned i, sitter Christian Wolfsried. Som blant annet er ansvarlig for firehjulsdriften og kjøreoppsettet på bilen. Han er også bilsport-entusiast, og kjører billøp på fritiden. Det merkes. Han er ikke redd for å gønne på, alt det går. Og det går noe helt vanvittig!

Porsche 911: Slik fikk vi en roadtrip vi aldri glemmer

Viktigste siden Cayenne

For Porsche er Taycan kanskje den viktigste nye modellen siden Cayenne – SUVen som på mange måter reddet hele selskapet.

Nå har man riktignok mange flere bein å stå på, enn man hadde tilbake i 2003, da Cayenne kom på markedet. Men det er noe spesielt med å introdusere den første elbilen. Særlig for et merke som Porsche. De har tradisjoner å ta vare på. Et rykte som ikke akkurat lett forbindes med å tyne ut mest mulig kilometer per dråpe drivstoff – eller kilowatt per kilometer.

Det handler i stedet om følelser og adrenalin – og ikke inngå for mange kompromiss.

Derfor blir det bare to utgaver av Taycan: Turbo og Turbo S. Gamle verdier vedlikeholdes, i alle fall i betegnelsen. Ingen av dem er noe mindre enn brennkjappe.

Innstegsmodellen er altså Turbo (0-100 km/t på 3,2 sek.) – så kjapp at du kan bli svimmel av mindre – mens Turbo S er noe av det råeste du får tak i på fire hjul.

Porsche Taycan kommer i to utgaver: Turbo og Turbo S. Navnet skjemmer ingen, ei heller en elbil, helt uten turbo ...
Porsche Taycan kommer i to utgaver: Turbo og Turbo S. Navnet skjemmer ingen, ei heller en elbil, helt uten turbo ...

Porsche Cayenne Nå begynner luksus-SUV-en å bli billig

Kompromissløs

At Porsche har med seg grunnfilosofien sin inn i elbilsatsningen er det følgelig ingen tvil om. Porsche liker ikke kompromisser.

Derfor leveres ikke Taycan med smale dekk, slik som for eksempel BMW i8. Her snakker vi 20-tommere med 285 mm (!) brede dekk bak – som standard. Skal du ha noe annet må du gå for 21" med 305 mm brede dekk! Rekkevidde kommer i andre rekke – kjøreegenskaper og prestasjoner i første.

Over 3.000 nordmenn har så langt skrevet seg på reservasjonslistene.
Over 3.000 nordmenn har så langt skrevet seg på reservasjonslistene.

Derfor får du ikke hengerfeste. Og du kan glemme best rekkevidde. Den er på mellom 389-453 km, målt etter WLTP-normen. Helt greie tall, men ikke spesielt imponerende.

Derfor har man to gir på elmotoren på bakakselen. Ett gir for akselerasjon, og et for toppfart. Elmotoren foran har ett gir. Det høres nesten rart ut. Men det er et system som utrolig nok fungerer vanvittig effektivt i virkeligheten.

Derfor er det keramiske bremser – som kan stoppe et tog – og dreiemoment på over 1.000 Nm – som kan trekke et tog.

Taycan Turbo S klarer 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Og hør på dette: Den har klart 0-200 km/t 26 ganger på rad – på under 10 sekunder hver gang! Det er en solid utfordring for Tesla! Toppfarten? Det butter ikke før 260 km/t!

Du skjønner tegningen. Porsche lager elbil med en annen tilnærming enn de fleste andre.

Interiøret blir preget av mange- og store skjermer.
Interiøret blir preget av mange- og store skjermer.

Joda, heftig sportsbil kan funke året rundt

Akselerasjon

Apropos prestasjoner. Vi har kjørt Tesla – alle modellene deres. Det er hinsides hvor fort de går. Men det er likevel noe annet i Taycan. På papiret skal en Model S med Ludicrous Mode kunne holde følge. Ja, faktisk gå litt fortere fra stillestående til 100 km/t.

Men jeg må si at jeg aldri har kjent en mer brutal akselerasjon enn jeg opplever i Taycan. Frasparket i toppmodellen er så hardt at luften helt på ordentlig trykkes ut av meg. Det er fysisk vanskelig å puste! 28 meter tilbakelegges på 2,5 sekunder.

Porsche er kjent for å være forsiktige i sine 0-100-tall. Og flere ganger har man målt bilene til raskere tider enn de som er oppgitt.

Jeg gleder meg derfor allerede til å se den første duellen mellom disse bilene på en rett strekning. Mine penger er faktisk på Porschen. Men Tesla har vitterlig overrasket før ...

Ingen analoge instrumenter – bortsett fra stoppeklokken på dashbordet.
Ingen analoge instrumenter – bortsett fra stoppeklokken på dashbordet.

Dette kan være dårlig nytt for Tesla

Ligger bredt

Wolfsried merker at jeg mister pusten når han gir full gass.

– Hehe, du er ikke den første jeg har opplevd dette med, gliser han.

Den klassiske Porsche-klokken er på plass – også i Taycan.
Den klassiske Porsche-klokken er på plass – også i Taycan.

Så legger han bilen i en sladd så bred at selv Fredric Aasbø ville nikket anerkjennende. Vi ligger sidelengs gjennom en lang sving, og bilen virker i perfekt balanse.

Gjennom svingene i slalom-løypa ligger den nærmest helt flatt. Så og si all krenging av borte. Her får den hjelp av lavt tyngdepunkt, og et ekstremt stivt karosseri. Taycan er 1.958 cm bred og kun 1.380 cm høy. Den bygger på samme karosseri som Panamera – men har faktisk lavere tyngdepunkt enn ikonet 911!

En avansert trekammers luftfjæring, som hele tiden jobber med å holde bilen i mest mulig gunstig posisjon, er også viktig.

I Norge koster toppmodellen, Taycan Turbo S, nesten 1,6 millioner kroner.
I Norge koster toppmodellen, Taycan Turbo S, nesten 1,6 millioner kroner.

Dette tror vi om priser på Porsches elbil

Aktive dempere

Ja, og så hjelper naturligvis de tidligere nevnte- og ubeskjedne dekkene – samt spoileren bak, som heves når du ønsker godt marktrykk.

I tillegg nyter bilen godt av firehjulsstyring, som Porsche har introdusert også i 911. I lav fart svinger bakhjulene i motsatt retning av forhjulene, og i høyere hastighet svinger for- og bakhjul i samme retning.

Porsche har også utviklet helt nye aktive dempere til bilen, og du kan velge selv hvor sportslig oppsettet skal være. Porsche Active Suspension Management (PASM) består av dempere som aktivt tilpasser seg kjørestil og underlag - og kan styre hvert hjul individuelt. Sjåføren kan velge mellom Range, Normal, Sport og Sport Plus.

Så slapp helt av, alle dere som var redd man inngikk for mange kompromisser. Porsche har ikke glemt røttene sine, selv om de nå tar steget inn i en helt elektrisk verden.

Norge først i verden: Åpnet for bestilling av Porsches elbil

To elmotorer sørger for de ekstreme ytelsene. Vi har bare såvidt fått smake på kreftene – men kan allerede si at dette føles raskere enn noe annet vi har kjørt på ren strøm.
To elmotorer sørger for de ekstreme ytelsene. Vi har bare såvidt fått smake på kreftene – men kan allerede si at dette føles raskere enn noe annet vi har kjørt på ren strøm.

Praktisk - på sin måte

Helt upraktisk er imidlertid ikke Taycan, selv med alle de sportslige genene. Den lanseres som en 4+1-seter, som i praksis betyr at midterste setet bak er til nødbruk.

Den har to bagasjerom. Det foran er på 80 liter (noe mindre enn i nye 911), mens det store bagasjerommet bak er på 400 liter. Her lover Porsche at det blir plass til to golfbager – eller opptil seks kofferter.

De som er opptatt av rekkevidde, kan velge Range Mode. Da blir bilen så effektiv den bare kan. Den går fra å være 4x4 til 2WD, så lenge bilen ikke merker at det er problemer med framkommeligheten, spoileren bak senkes i Eco-posisjon, akselerasjonen blir begrenset, temperaturen inne i bilen senkes – og hele bilen senkes, for å minske luftmotstanden.

I tillegg stenges luftinntaket under lyktene. Disse er der for å kjøle bremsene, når du kjører fort. Men det trengs ikke om du skal kjøre mest mulig økonomisk.

Du finner ikke mange elbiler, om noen, med denne dimensjonen på dekkene. Porsche går ikke på kompromiss med hva de mener bilen bør yte. Og da trengs det brede dekk! I tillegg kan du få den med trekammers luftfjæring.
Du finner ikke mange elbiler, om noen, med denne dimensjonen på dekkene. Porsche går ikke på kompromiss med hva de mener bilen bør yte. Og da trengs det brede dekk! I tillegg kan du få den med trekammers luftfjæring.

Dette er Porsches neste elbil!

100 km på 5 minutter!

Når du til slutt er nødt til å koble deg til en ladestasjon, har Porsche utviklet sitt eget hurtigladesystem. De bygger på et system på 800 volt, i stedet for 400 volt. På den måten økes effektiviteten drastisk. Dette er allerede testet ut i racing – og blir de raskeste hurtigladerene på markedet.

Taycan kan ta imot 270 kw – mens det høyeste i dag er 150 kw. Når lading er på sitt mest effektive, får du 100 km WLTP-rekkevidde på 5 minutter!

Da må imidlertid batteriet være forberedt (riktig temperatur) og ikke for høyt nivå på state of charge. Det siste er en indikasjon på hvor mye batteriet er fylt opp. Når batteriet er fulladet, går ladingen saktere.

Porsche har for øvrig et system som minner mye om en varmepumpe, som vil forberede bilen og batteriet til lading, slik at det skal gå raskest mulig.

Se opp, Tesla - det er en ny sjef i byen

Lade-planlegger

Med bilens lade-planleggere i bruk, skal du dermed klare å gå fra 5 prosent til 80 prosent kapasitet på batteriet, på 22,5 minutter. Uansett temperatur i lufta. Lade-planleggeren sørger for å varme opp batteriet til 30 grader i forbindelse med lading.

Hvis du ikke bruker lade-planlegger, vil ladetiden øke til 40-45 minutter ved null grader.

Planen er å få på plass 400 slike 350 kW hurtigladestasjoner i 2020. Hver av disse får seks ladepunkt, og de skal fordeles mellom 24 land i Europa.

Men det er ikke slik at Taycan må ha Porsches egne hurtigladere, selvsagt. Den er tilpasset 400V-systemer også. Totalt skal det være over 100.000 ladepunkter i Europa.

Dessuten forventes det at 80 prosent av ladingen vil skje hjemme hos eieren. Der er det snakk om 11 kW hastighet – noe som vil gi rundt 6-8 timers ladetid.

Taycan har svært lav luftmotstand – og kan regulere hvor mye luft de slipper inn til blant annet kjøling av bremsene.
Taycan har svært lav luftmotstand – og kan regulere hvor mye luft de slipper inn til blant annet kjøling av bremsene.

Denne bruktbil-muligheten får du ikke ofte

Miljøhensynet

Ingen skal heller si at Porsche ikke tenker helhetlig. For selv om de altså beholder mange av sin tradisjonelle verdier knyttet opp mot følelser og kjøreegenskaper – er de ikke redd for å tenke nytt rundt produksjon.

1 milliard Euro er investert i prosjektet – og har så langt gitt 1.500 nye arbeidsplasser. Innen 2022 forventes det at beløpet er på 6 milliarder Euro.

Se opp, Tesla - det er en ny sjef i byen

Bilen skal produseres i Zuffenhausen i en helt ny fabrikk, i samme område som hele Porsche-eventyret i sin tid startet.

Taycan sendes bortover et 960 meter langt produksjonsbånd, når den settes sammen.

Målet er en CO2-nøytral produksjon av bilen. For å få til det, jobbes det med å utforske muligheter knyttet til vann, sol og vind-energi. Transport av bilene skal skje på tog med fornybar energi.

Elektrisk lyd

Lyd har alltid vært viktig for Porsche. Det blir det i elbil-satsningen også. Fra i sommer, er jo også elbiler pålagt å lage lyd, slik at fotgjengere blir varslet. Det må også Porsche følge. Men i tillegg til denne standard lydvarslingen, tilbyr de også Porsche Electric Sport Sound, som tilvalg på Taycan.

Dette får vi ikke demonstrert på visningen. Men vi får beskjed om at den ikke skal høres ut som en tradisjonell drivlinje. I stedet ønsker man å gi Taycan sin egen identitet – også gjennom lydbildet.

Porsche vil også bli raskest på lading. Egne superladere skal gjøre det mulig for bilen å ta imot opptil 270 kw.
Porsche vil også bli raskest på lading. Egne superladere skal gjøre det mulig for bilen å ta imot opptil 270 kw.

Klar for Norge

Enn så lenge har altså over 3.000 nordmenn bestilt denne bilen, uten egentlig å vite noe særlig om den.

Selv om bare rundt halvparten av de som har bestilt, ender opp med å kjøpe, vil det fortsatt innebære en helt vanvittig salgsøkning for Porsche i Norge.

Bilen kommer til de første kundene her til lands rundt årsskiftet.

PS: De som ønsker å se bilen i virkeligheten kan ta turen til Rudskogen 14. september. Da er bilen på et raskt Norges-besøk!

Porsche Taycan Turbo / Turbo S

Motor: 2 x elmotor, en på hver aksel

Lengde x bredde x høyde: 4,9 x 1,9 x 1,38 meter

Antall seter: 4+1

Bagasjerom: 400 liter (bak) + 80 liter (foran)

0-100 km/t: Turbo: 3,2 sek. / Turbo S: 2,8 sek

0-200 km/t: Turbo: 10,6 sek. / Turbo S: 9,8 sek

Toppfart: 260 km/t

Dekk og felger: Turbo: 285/40/20 / Turbo S: 305/30/21

Hurtiglading: Opptil 270 kW. 5 prosent til 80 prosent: 22 minutter

Cd-verdi: 0,22-0,24

Priser:

Taycan Turbo: 1.314.000 (inkludert frakt og levering)

Taycan Turbo S: 1.598.900 (inkludert frakt og levering)

Nå er dette den billigste Porschen du kan få kjøpt

Her er Porsche Taycan avslørt i Asker

Se alle bildene av nye Taycan her:

Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
Foto: Delia Baum
^
Lik Broom på Facebook