Renault har hatt stor suksess med sin lille elbil Zoe – som man lanserte for første gang i 2014. Det er faktisk Europas mest solgte elbil.

Det ble riktignok en litt tung start i Norge, men de siste årene har dette vært en av landets mest populære elbiler.

I sommer har Renault sluppet andre generasjon av bilen – og de norske prisene er akkurat klare. De starter på lave 249.900 kroner (inkl. levering Oslo) for innstegsmodellen Life.

Også innstegsmodellen har det nye batteriet på 52 kwt. Det gir en rekkevidde etter den nye og strengere WLTP-målemetoden på 390 km.

Det finnes fire ulike utstyrsvarianter. Velger du toppmodellen, Zoe Edition 1, får du rubb og stubb av utstyr – og prisen er da 304.900 kroner.

Zoe lader opptil 22 kW med AC og 50 kW med DC. I tillegg til Mode 3 Type 2 ladekabelen, medfølger det nå også en ny portabel lader med plugg til både stikkontakt (Schuko) og Type 2-kontakt for lading på TT, IT og TN-strømnett.

Denne lille boksen løste et stort Zoe-problem

Diskret designendringer

Du skal se litt nøye, for merke endringene på nye og utgående Zoe. Designmessig har man valgt å være forsiktige med å ta store grep.

Men man har altså gjort store endringer under skallet. I tillegg til det nye batteriet har bilen fått en ny elmotor, som yter 135 hk. Den gjør 0-100 km/t på knapt 10 sekunder, og har en toppfart på 140 km/t. Dette er ikke bilen for de store adrenalin-kickene, med andre ord.

Men til gjengjeld kan den altså vise til imponerende god rekkevidde. 390 kilomter holder for veldig mange, og da ikke bare til daglige gjøremål, men også lengre turer.

Det utvendige designet er bare forsiktig endret på nye Zoe. Men LED-lys både foran og bak er på plass.
Det utvendige designet er bare forsiktig endret på nye Zoe. Men LED-lys både foran og bak er på plass.

Så billig kan du få brukt elbil

Helt nytt interiør

Frem til nå har Zoe hatt et ganske enkelt interiør. Nå har Renault løftet det mange hakk. Både instrumentpanel og dashbord har fått nytt design. 10-tommers førerdisplay, leveres helt fra det laveste utstyrsnivået.

Den 9,3 tommer store berøringsskjermen på midtkonsollen gir tilgang til alle navigasjons- og underholdningstjenestene. Her kan man betjene de ulike førerassistentsystemene, tilpasse fargene på førerdisplayet og gjøre andre endringer i innstillingene for bilen.

Topp 10: Elbilene med lengst rekkevidde

Mer avansert utstyr

Zoe får nå også mye ny teknologi innabords. Her snakker vi blant annet om trafikkskiltgjenkjenning, automatisk dimming av fjernlys, blindsonevarsling, bakkestartassistent, autobrems, filskiftevarsler og filholderassistent.

Ny og elektronisk girspak er på plass, den kaller Renault e-shifter. B-modus gjør at føreren nesten ikke trenger å bruke bremsepedalen. Når B-modus er aktivert, reduseres farten betydelig raskere når føreren slipper gasspedalen.

Lanseringen av nye Zoe i Norge er 16. september.

Test vår test av utgående Renault Zoe her

Mye å velge mellom på bruktmarkedet

Om du kunne tenke deg en brukt Zoe, er det mye å velge mellom. I skrivende stund ligger det rundt 240 stykker til salgs på bruktmarkedet.

Prisene varierer fra rundt 80.000 kroner - så her kan du virkelig sikre deg elbil til lavpris. Da snakker vi gjerne en 2014-modell med 60-70.000 kilometer på samvittigheten.

PS: Hvis du er ute etter hengerfeste, er ikke Zoe bilen for deg. Det er ikke mulig hverken på utgående eller ny modell.

Med rekkevidde på hele 390 kilomter, er Zoe best i klassen i forhold til pris.
Med rekkevidde på hele 390 kilomter, er Zoe best i klassen i forhold til pris.

Vi var på plass på avdukingen av Zoe tidligere i sommer

Denne reklamevideoen provoserte: