Når du i en alder av 22 har eid så mange biler at du nesten ikke har telling, så kan vi trygt slå fast at bilinteressen er til stede.

Mats Røsås Nygård startet med motorsport og crosskart som 13-åring. I dag er det bil som gjelder, og det har virkelig vært mange ulike doninger i garasjen gjennom årene.

Et av høydepunktene er kanskje hans aller første bil, en Ford Escort MK1.

– Jeg har hatt mye ymse. BMW er en gjenganger, sammen med Volvo. Jeg husker spesielt godt en 245 jeg hadde med 500 hk. Dæven, den gikk bra, forteller 22-åringen fra Austmarka, litt utenfor Kongsvinger.

Favorittbilen

Mats legger til at han også har mange gode minner med en Volvo 245 med 250 hk (uten turbo) og med sekvensiell girkasse.

– Det har vært mye rart. Nå driver jeg forresten med en 245 16v turbo, som kommer til å få over 500 hk. Det blir artig!

– Men jeg har skjønt at du har en rimelig heftig BMW stående på tunet også?

– Ja, forsåvidt. Det er en E30 M3, som nok er favorittbilen så langt.

Med 321 hk fordelt på drøyt 1.200 kg går dette nesten brutalt fort... Bilder: Andreas Fjeld.
Med 321 hk fordelt på drøyt 1.200 kg går dette nesten brutalt fort... Bilder: Andreas Fjeld.

Test: Her møtes BMW M2 og M3 i duell

Unikt eksemplar

Mats er heller ikke alene om å plassere denne bilen høyt oppe på listene. E30 har for lengst blitt et yndet objekt på klassikermarkedet.

Dette var den første 3-serien hvor BMW virkelig tok den helt ut med tanke på ulike karosseri- og drivlinjealternativer. Den ble levert som sedan, coupe, cabriolet og stasjonsvogn.

BMW og rekkeseks blir aldri feil.
BMW og rekkeseks blir aldri feil.

M3 er den mest ettertraktende, selv om den i E30-karroseriet «kun» fikk en firesylindret motor under panseret.

Mats sin M3 er skiller seg imidlertid godt fra «mengden». Bilen er nemlig godkjent med M3-motoren fra neste generasjon, E36. Her snakker vi en 3,2 liters rekkesekser.

Var verdens raskeste – se hva den koster nå

Ombygd på 90-tallet

Motoren, som for øvrig har internkoden S50B32, yter 321 hk på 7.400 omdreininger – og serverer nesten 100 hk mer enn den som sitter der originalt.

– De ekstra kreftene og momentet merkes godt. Jeg har hatt en annen E30 M3 med 2,3 literen tidligere, og det er stor forskjell. Bilen er helt rå å kjøre, og det nærmeste man kommer gokart etter min mening, forteller Mats.

Men det er ikke bare motoren som gjør Mats sitt eksemplar spesielt. Bilen er egentlig en 316, men som er ombygd til en fullverdig M3 på 90-tallet.

– Alle deler er hentet fra en donorbil, og jobben er skikkelig utført. Alt er så klart godkjent, både hva gjelder motor, bremser og senkefjærer, forsikrer Kongsvinger-karen.

Denne bilen blir lagt merke til, ikke minst av BMW-entusiaster.
Denne bilen blir lagt merke til, ikke minst av BMW-entusiaster.

Nå forsvinner trolig dette bilikonet

Selges

Nå har han valgt å legge favorittbilen ut for salg. 1986-modellen har rullet litt over 236.000 kilometer og har en prisantydning på 420.000 kroner.

– Hvorfor velger du å selge?

– Det enkle svaret er vel at jeg har funnet en ny bil jeg har lyst på. Og det er et godt stykke unna BMW.

– Å?

– Jeg titter litt på gamle Hot Rods om dagen. Hvis jeg får solgt BMW-en blir det nok en sånn, ihvertfall slik det ser ut nå, avslutter entusiasten.

Her kan du se hele annonsen

Se flere bilder av bilen her:

^

Se vårt møte med en av verdens raskeste biler: Bugatti Chiron